Kovid závod všech závodů nezruší

Pardubice – 23. září
V neděli 6. června 1948 tleskaly davy lidí Hugo Rosákovi, který se stal vítězem třetího Memoriálu Františka Hladěny. Mnoho z nich si říkalo, že se na pardubický městský stadión vrátí na test match československých plochodrážníků s Poláky. A později pochopitelně vyrazí na renbánu, aby na vlastní oči viděli, kdo získá zlatou přilbu tentokrát. Avšak netušili, že komunisté, kteří se v únoru tlakem na prezidenta Beneše, zmocnili vlády víceméně ústavními prostředky, chystají vpravdě diktaturu proletariátu dle vzoru ruských bolševiků. Jedenáctá Zlatá přilba ČSR se konala až v devětačtyřicátém, nicméně současný koronavirus nemou taková sílu jako tehdejší rudá pakáž.

 

Zlatá přilba se nekonala ani v padesátém. V onom roce bylo Československo pro cizince v zásadě uzavřenou zemí, vždyť i velká cena automobilů v Brně byla vyškrtnuta z mezinárodního kalendáře FIA. V jednapadesátém se plochodrážní závod všech závodů konal jen za účasti našich a východoněmeckých závodníků. A pak nastala dlouhá pauza. Její příčiny nebyly doposud uspokojivě vysvětleny. Plochá dráha v Československu přežila zákazy z počátku padesátých let, přičemž rok 1953 je nutno považovat za zlomový. Na trávě se jezdilo v jiných lokalitách, jenom v Pardubicích ne. Ve čtyřiapadesátém se přitom otevřely brány stadiónu s klasickou tratí ve Svítkově. Až v jednašedesátém se tradice slavného závodu obnovila. Nepřerušila ji ani invaze vojsk Varšavské smlouvy roku 1968. Místo září se jelo až na konci října. Vyřešilo se i nešťastné nedorozumění s termínovou kolizí s Velkou pardubickou. A pojede se také letos, ačkoliv nový ministr zdravotnictví na sociálních sítích již získal přezdívku Zavírač. Dle nejnovějšího opatření Ministerstva zdravotnictví se venkovních akcí může účastnit maximálně dva tisíce osob. „Závod o Zlatou přilbu budeme přes výrazně nepříznivé podmínky, které máme, pořádat," přibližuje Petr Moravec. „Ale vzhledem ke skutečnosti, že je prodáno dva tisíce vstupenek, je zastaven předprodej na nedělní program. Na páteční a sobotní program něco kolem pět set vstupenek ještě zbývá.“
Je skvělé, že letitá tradice Zlaté přilby zavazuje i současné pořadatele

Zlatá přilba se nekonala ani v padesátém. V onom roce bylo Československo pro cizince v zásadě uzavřenou zemí, vždyť i velká cena automobilů v Brně byla vyškrtnuta z mezinárodního kalendáře FIA. V jednapadesátém se plochodrážní závod všech závodů konal jen za účasti našich a východoněmeckých závodníků. A pak nastala dlouhá pauza.

Její příčiny nebyly doposud uspokojivě vysvětleny. Plochá dráha v Československu přežila zákazy z počátku padesátých let, přičemž rok 1953 je nutno považovat za zlomový. Na trávě se jezdilo v jiných lokalitách, jenom v Pardubicích ne. Ve čtyřiapadesátém se přitom otevřely brány stadiónu s klasickou tratí ve Svítkově.

Zlatá přilba města Pardubice se pojede také letos
Zlatá přilba města Pardubice se pojede také letos

Až v jednašedesátém se tradice slavného závodu obnovila. Nepřerušila ji ani invaze vojsk Varšavské smlouvy roku 1968. Místo září se jelo až na konci října. Vyřešilo se i nešťastné nedorozumění s termínovou kolizí s Velkou pardubickou. A pojede se také letos, ačkoliv nový ministr zdravotnictví na sociálních sítích již získal přezdívku Zavírač.

Dle nejnovějšího opatření Ministerstva zdravotnictví se venkovních akcí může účastnit maximálně dva tisíce osob. „Závod o Zlatou přilbu budeme přes výrazně nepříznivé podmínky, které máme, pořádat,“ přibližuje Petr Moravec. „Ale vzhledem ke skutečnosti, že je prodáno dva tisíce vstupenek, je zastaven předprodej na nedělní program. Na páteční a sobotní program něco kolem pět set vstupenek ještě zbývá.“

Foto: archív a Karel Herman