Čeští plochodrážníci to Evropě vskutku osladili

Miskolc – 26. září
Možná si vzpomínáte na reklamní billboardy, které loni na podzim v souvislosti s českým předsednictvím v UE zaplavily naše silnice. Jejich motivem se staly kostky cukru a stylizovaný nápis o tom, jak to Evropě osladíme. Politická fraška ovšem není předmětem našich článků. Nicméně Češi to Evropě vskutku pořádně osladili. Řeč je o Aleši a Lukáši Drymlových a Matěji Kůsovi, kteří v sobotu deklasovali veškerou konkurenci ve finále evropského šampionátu dvojic. Magazín speedwayA-Z o skvělém úspěchu našich borců hovořil s reprezentačním manažerem Milanem Špinkou.

„Gafurov je mistr Evropy,“ začíná Milan Špinka své vyprávění pohledem do startovní listiny. „Oba Lagutové letí. Slovinci měli Žagara a Gregorič se také nesmí podceňovat. Byli tam tři dobří Poláci a Maďaři byli doma. My jsme v podstatě byli zvyklí vozit z evropských dvojic medaile. Proto jsem měl vyrovnaný tým a všichni tři mají aktuálně dobrou formu.“

Česká výprava se v maďarských lázních poprvé představila v pátečním tréninku. „Dráha byla dost rozbitá a neupravená,“ líčí Milan Špinka. „Byly na ní takové muldy a díry. Největší problém byl s kropením. Bylo teplo a svítilo ostré slunce a oni to nemohli ukropit. A tak kropili, kropili, kropili.“

Vzhledem ke startovním číslům zkraje startovní listiny přišla řada jako první na české borce. „Trénovali jsme na blátě,“ říká reprezentační kouč. „Všichni řvali a protestovali. To se organizačně nepovedlo. Mluvilo se o tom na jury a všichni manažeři měli výhrady. Druhý den si už organizátoři dali pozor. Vypočítali to tak, že dráha byla vlhká, ale ne klouzavá. Jakž takž to vychytali.“

Hned v rozjížďce s číslem jedna čekali na bratry Drymlovy Rusové. „To byla klíčová jízda,“ vzpomíná Milan Špinka. Jenže pardubičtí závodníci nedali sourozencům Lagutovým ani náznak šance.

„To bylo takové dobré našlápnutí,“ libuje si Milan Špinka. „Kluci vyhráli start a hned naznačili, kdo bude pánem Miskolce. Pak jsme jeli s Lotyši a další jízdu s Žagarem. Ten tam jel dobře, ale Lukáši a Álovi se povedl start a tak jsme dali 5:1 i jim.“

Maximální vítězství byla charakteristickým znakem českého týmu po celé odpoledne. Po Rusech, Lotyších a Slovincích se s vysokou prohrou museli smiřovat postupně i Maďaři a Němci. Teprve Daniel Jeleniewski, známý z české extraligy, se dokázal vklínit mezi pardubické bratry.

„To byla naše poslední jízda,“ vysvětluje Milan Špinka. „Čekal jsem, jak pojedou Rusové s Maďary. Také vyhráli 5:1 a bylo to pořád o bodík. Potřebovali jsme jeden bod. Oni jeli na konec s Lotyši a byl předpoklad, že vyhrají. A tak nám stačily čtyři body. Bylo to od startu, ale už se jelo na jistotu.“

Závod nemohl z českého úhlu pohledu skončit lépe. „Byl to super den,“ souhlasí Milan Špinka. „Měli jsme bezvadnou partu a kluci se vzájemně doplňovali. Když se vyhraje, je to vždy dobré. A nám se dařilo celý závod. Myslím si, že parta byla suprová. Smykovalo se střídavě po třech a čtyřech jízdách. Jednou jsme jeli dvakrát, jednou vůbec. Poděkování tak patří i Álovi Drymlovi staršímu, Jirkovi Sršňovi a Milanu Kůsovi. Jako mechanici makali dobře a fungovalo to.“

Foto: László Losonczi