Nejstarší motoristický šampionát se vrací k seriálové podobě

Praha a Pardubice – 13. května
Když Švéd Eskil Carlsson projížděl 22. května 1949 vítězně cílem finálové jízdy 12. Plzeňské škvárové dráhy, dozajista netušil, jakým způsobem se zapíše do české plochodrážní historie. Stal se totiž vítězem prvního podniku mistrovství republiky jednotlivců. Větší radost musel ovšem mít Hugo Rosák. V šampionátu nebodovali cizinci a on si jako nejlepší Čechoslovák připsal do průběžné klasifikace deset bodů. A na konci sezony se radoval z titulu mistra republiky, vůbec prvního oficiálního, který byl kdy u nás v motoristickém sportu vypsán. Seriál závodů se stal synonymem plochodrážního mistrovství republiky jednotlivců na dlouhá léta. Od roku 1990 se vesměs bojovalo v jediném finále, avšak letos se vrací systém třech závodů. První dva jsou na programu dnes v Praze a zítra v Pardubicích.

Seriálová podoba se na dlouhou dobu stala synonymem plochodrážního mistrovství republiky jednotlivců. V letech 1951 – 1953 ji sice přerušila výměna v řídících strukturách československého motocyklového sportu, nicméně pod křídly polovojenského Svazarmu se o titul bojovalo v několika závodech od roku 1954 až do sezony 1990.

By se ozývaly hlasy po jediném klání, tehdejší systém měl logiku. S minimem možností proniknout železnou oponou za zahraničním angažmá neměla domácí špička problém stíhat odjet celý seriál. Navíc vesměs vícestupňová kvalifikace dávala šanci na pravidelné závodění i borcům výkonnostního středu.

Zlom nastal v roce 1990. Zastánci myšlenky jediného finále zvítězili. Poprvé se mělo jet ve slovenské Žarnovici, ale pod přívaly dešové vody musel být mítink odvolán. Odloženou premiéru, v níž Antonín Kasper v dodatkové jízdě o zlato porazil Zdeňka Tesaře, viděli diváci právě na Markétě.

Nastala éra jediného finále. Pouze v letech 2000 a 2001 ji přerušily dva pokusy o seriál, nicméně zejména z finančních ohledů se pořadatelé vrátili k formátu jediného závodu. Počínaje sezonou 2002 gradoval rozpis dvaceti jízd rozhodující finálovou jízdou. Předchozí body byly zapomenuty a čtveřice nejlepších měla k finiši za zlatem pouhá čtyři kola.

Letos však došlo k radikální změně. Díky jednomu z nejjednotnějších rozhodnutí plochodrážní exekutivy se pojede opět systémem více závodů. Dnešní úvodní kolo bude mít své pokračování zítra v Pardubicích a poslední červencovou sobotu v Liberci.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II)