Nejspíš jsme viděli nového mistra světa

Gorzow – 29. srpna
Nikdy předtím nepřítomný jezdec neovlivnil tak výrazně náladu na velké ceně jako minulou sobotu v polském Gorzowě. Navíc tento jezdec, Darcy Ward, ani není účastníkem letošního seriálu. Přesto asi 15 tisíc přítomných diváků opakovaně skandovalo jeho jméno a většina závodníků nosilo přímo na svých vestách vzkaz pro mladého Australana. Mistr světa Greg Hancock dokonce oblékl repliku závodního kevlaru číslo 43 a Chris Holder napsal jméno svého kamaráda přímo na své kombinéze a na sedačce motorky. Pořadatele upustilo od tradičního ohňostroje na konec dne. A to všechno aby podpořili těžce zkoušeného a těžce zraněného závodníka.

 

Greg Hancock, Matej Žagar a Tai Woffinden na stupních vítězů
Greg Hancock, Matej Žagar a Tai Woffinden na stupních vítězů

Takřka vyprodáno

V Gorzowě si na nezájem diváků stěžovat nemohli
V Gorzowě si na nezájem diváků stěžovat nemohli

Vidět elitní plochodrážní závod v Polsku je nevšední zážitek. Po velmi slabé loňské návštěvě SGP v Bydhošti a fiasku na Narodowem letos ve Varšavě Gorzow ukázal, že mezinárodní plochá dráha dál táhne polské fanoušky. Mizerná forma Krzyzstofa Kasprzaka a neúčast zraněného Jaroslawa Hampela nebyly důvodem, aby tribuny zůstaly poloprázdné. Naopak 15 tisíc míst k sezení a dalších dva tisíce k stání byly skoro kompletně zaplněny. Pořadatelé neuvedli počet diváku, ale řev obecenstva kdykoliv na trať jel Polák anebo závodníci místní Stali Niels Kristian Iversen a Matej Žagar, vypovídaly o všem.

Samotný závod začal víceméně tak, jak skončil ten minulý – Peter Kildemand tvrdě vytlačil Troye Batchelora a dostal se na body. Rozjížďku vyhrál nestárnoucí Greg Hancock a později si to zopakoval ještě čtyřikrát včetně vítězství ve druhém semifinále. Nepodařilo se mu bodovat ve smolné třinácté jízdě, kdy asi příliš moc chtěl porazit vedoucího seriálu Taie Woffindena, až skončil poslední. Nezvítězil ani ve finále, přestože ho měl skvěle rozjeté a od startu dlouho vedl i s velkým náskokem. Pak chyboval, když si hlídal Woffindena a z vítězství se mohl radovat Slovinec Matej Žagar.

V jízdě číslo dvě jsme byli svědky ostré premiéře nového motoru GTR Marcela Gerharda a konstruktéra Eskila Sutera známého z Moto2 a MotoGP. Na vývoji se podílel Brit Kelvin Tatum a po testech několika závodníků už na Grand Prix v Praze a jedné zavodní jízdě Chrise Harrise v polském Gorzowě posledně jmenovaný odjel celý závod GP.

Greg Hancock má za sebou Bartosze Zmarzlika, Troye Batchelora a Petera Kildemanda
Greg Hancock má za sebou Bartosze Zmarzlika, Troye Batchelora a Petera Kildemanda

Největší problém britského závodníka v posledních letech byly starty. Tentokrát mu vycházely skoro perfektně. Zda je to všechno otázka psychiky, anebo novy motor to, co Brit potřeboval poznáme brzy v dalších týdnech. Každopádně Harris si vybojoval pět bodů a žádný se mu nedostal zadarmo.

Trať v Gorzowě byla skvěle připravena a již ve čtvrté sérii jsme byli svědky předjíždějícího manévru Taie Woffindena, který ho vynesl z posledního na první místo. Brit to zopakoval ještě jednou později v jízdě číslo jedenáct. Pět vítězství v řadě, postup do finále a třetí místo na stupních vítězů přiblížily Taie Woffindena k druhému mistrovskému titulu. Po profesorské jízdě v třinácté rozjížďce proti Gregu Hancockovi se zdálo, že Tai Woffinden by vyhrál, i kdyby startoval z depa. Pozoruhodný výkon!

 

Emoce nekončí

Hororový pád v osmnácté jízdě
Hororový pád v osmnácté jízdě

Znovu zaujal Australan Jason Doyle. Je to nebojácný a tvrdý závodník, kterému se lepí smůla na záda. I v Polsku se neubránil pádům. Právě naopak. Start jízd, kterých se účastnil, se opakoval poněkolikáté, devátá jízda dokonce čtyřikrát. Pro letmý start a po pádech právě Doyla a Grega Hancocka. Smolná řada vyvrcholila v hororové osmnácté jízdě. Podobně jako v Dánskem Horsensu do vzduchu letěli a ocitli se na zemi Nicki Pedersen s Matejem Žagarem. Tentokrát je tam poslal právě Doyle.

Australan potřeboval k šesti bodům doplnit alespoň dva, aby se dostal do první osmičky. Když Pedersen se Žagarem jeli vnějšek, odvážně šel ze zadní pozice vnitřkem. Jenomže nenechal dostatek místa, tvrdě strčil do Žagara, který ránu ustál, ale poté sebral přední kolo Pedersena a byl s toho horror.

Nicki Pedersen (červená) bojuje s Peterem Kildemandem (bílá) před zraky Macieje Janowskeho
Nicki Pedersen (červená) bojuje s Peterem Kildemandem (bílá) před zraky Macieje Janowskeho

Matej Žagar se už nedokázal vyhnout Pedersenově motorce a šel do nafukovacích vaků. Dán přepadl přes řídítka, praštil hlavou o trať a ještě dostal ránu motocyklem. Dlouho se nezvedal a tentokrát nehrál o čas pro mechaniky, protože přestože nakonec odešel po svých, ze závodu pro bolest krku odstoupil. Bylo to správné rozhodnutí a byť snížilo šance Nickiho Pedersena bojovat o titul, musíme ocenit jeho zodpovědný přistup. Doyla bylo škoda, jelikož se jednalo o typicky závodní incident, bez úmyslů a nerozvážností ale žádné jiné rozhodnutí, než vyloučit ho, nepřipadalo v úvahu.

Tímto drama na trati skončilo, nikoliv však emoce. Za opravdu neslýchaného jásotu publika domácí Bartosz Zmarzlik nejdřív vyhrál devatenáctou jízdu a pak i první semifinále. Rozvážnou jízdou v něm druhý skončil Tai Woffinden, který měl dost času ohlížet se po soupeřích. A když viděl, že si dokáže ohlídat postupovou pozici, se už po mladém Polákovi ani nepouštěl. Druhé semifinále kontroloval Hancock a za jeho zádi bojovali Iversen s Žagarem. Slovinec jede v životní formě a zdá se, že těžké pády a karamboly mu spíš přidávají na odhodlání.

 

 

Pro Darcy Warda

Na Darcyho Warda mysleli všichni
Na Darcyho Warda mysleli všichni

V samotném finále nejlépe od pásky vyšel Hancock. Zmarzlik přehnal s bojovností, dopustil se chyby a padl na poslední místo. Žagar využil nepatrné zaváhaní Hancocka a po třech kolech se dostal do čela, kde neohrožené tak projel cílem. Co se nestalo v Horsensu, povedlo se v Gorzowě.

Povídá se, že pořadatele nemají zájem o podložení smlouvy s BSI a další ročník po vypršení stávající dohody už v roce 2016 neuvidíme. Po trapasech na jednodenních tratích je obrovská škoda pro plochodrážní sport vypadne-li tak skvělý podnik. Šest z dvanácti SGP na stadionech je přece jen příliš, vezmeme li v úvahu dosavadní zkušeností.

Wheelie v podání Grega Hancocka
Wheelie v podání Grega Hancocka

Tisková konference po závodě byla opět hodně o zraněném Darcy Wardovi. Už čestné kolo absolvoval Tai Woffinden v tmavě modrém tričku s iniciály Australana a velkým číslem 43. Pak vybízel novinaře, aby rozšířili medii informace o podpoře Darcyho Warda nákupem právě trička na stránkách jeho polského klubu Falubaz Zielona Gora.

V rozsáhlém rozhovoru pro polská média Greg Hancock vyprávěl, jak moc jsou zasažení jezdci a celá plochodrážní obec zraněním Australana. „Zranění Darcyho ukázalo že není důležitě jací jsme lidé, každému z nás se muže přihodit úraz na trati a proto musíme na sebe ještě víc dávat pozor. Darcyho potkala obrovská smůla a teď určitě my všichni se díváme poněkud jinak na své životy a na rizika, kterým se vystavujeme. Věřme, že Darcy se vrátí mezi nás!“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)