Kostěnice uzavřely sezónu dalším srandamačem

Kostěnice – 31. října
Rozjásané sluníčko na obloze se jakoby nechtělo smířit, že se plochodrážní sezóna dostala letos už za svůj konec. Tři šampionáty včetně onoho nejprestižnějšího zůstaly nedokončeny kvůli dešťům, avšak dnešní rozlučky si nemohly vybrat lepší počasí. Kostěnický srandamač zažil v permanenci oba malé oválky a trojici závodů vyhráli Dan Macl, flattrackista Michal Hloušek a motokrosař Vítězslav Marek.

 

Dan Macl v roli jezdícího organizátora
Dan Macl v roli jezdícího organizátora

Dvoutaktní převaha

Dětské závody nabídly neopakovatelné momenty
Dětské závody nabídly neopakovatelné momenty

Stopětadvacítky jsou na našich oválech již prakticky zdomácnělým zjevem a dokázaly si za dvanáct sezón svých ostrých sezón najít své vyznavače. Regulérní závodění dětí předškolního věku je však v českých plochodrážních poměrech přece jen popelkou.

Počin Motoklubu Úhřetická Lhota je v tomto ohledu nutno vnímat jako průkopnický. Prozatím neexistuje producent, který by vyráběl takové malé plochodrážní rámy, proto potěr zápolí za řidítky malých motokrosových strojů.

Vítězslav Marek nepoznal hořkost porážky
Vítězslav Marek nepoznal hořkost porážky

Dnešní rozlučka však byla především srandamačem, jak ji nazval Dan Macl. Proto nebyl problém, aby se v kategorii mladších juniorů svezl také jedenáctiletý Matouš Višváder. Jeho otec není typem člověka, který by z komára dokázal vytvářet velblouda. Naložil proto cestovní osmdesátku Garelli, kterou si svého času přivezl z Itálie, kam se vypravil na brigádu za sběrem jablek.

Jan Jeníček v akci
Jan Jeníček v akci

Mladší junioři dnes zápolili na menším z dvojice malých oválů. A startovní rošt rozjížďky s číslem tři skýtal vskutku netradiční pohled. Setkal se na něm Jan Jeníček se svojí plochodrážní stopětadvacítkou Shupa, Vítězslav Marek s motokrosovým motocyklem a Matouš Višváder z cestovním strojem s předním světlometem! Avšak dětský závod nabídl mnoho dalších neopakovatelných momentů, které bychom v běžném klání nezažili.

Zleva Denisa Maclová, Filip Němec a Vincent Vaňátka, který za pomoci svého otce právě vyrazil za vítězstvím
Zleva Denisa Maclová, Filip Němec a Vincent Vaňátka, který za pomoci svého otce právě vyrazil za vítězstvím

Tříletý Vincent Vaňátka se ostýchal přijít na nástup před zraky tolika lidí a obvyklý dětský stud mu zabránil odstartoval do jeho první jízdy. Během pauzy jej maminka v depu přemluvila příslibem nového lega a on rozjížďku s číslem čtyři vyhrál před Denisou Maclovou.

Matouš Višváder dokázal závodit i s cestovní osmdesátkou Garelli
Matouš Višváder dokázal závodit i s cestovní osmdesátkou Garelli

Dcera Dana Macla měla na dosah vítězství ve vůbec první jízdě dne. Postupně se probila do čela, avšak v první zatáčce třetího z šesti okruhů spadla. Chytla se za ruku táty, který já pádil na pomoc, a nakonec skončila v jeho náručí.

Jakub Jirout vede ve finále B před Vincentem Vaňátkem
Jakub Jirout vede ve finále B před Vincentem Vaňátkem

Vítězství už Denise Maclové nebylo dopřáno, navíc ve své poslední jízdě zůstala stát vinou mechanických patálií, takže se nakonec objevila jen ve finále C. To se však jelo až po skončení hlavního závodu na kolmo položené větší dráze. Dan Macl měl v hlavě jiné starosti, takže si nevšiml, že jeho dcerka se objevila na startovním roštu v teniskách.

Vítězslav Marek míří za vítězstvím ve finále A
Vítězslav Marek míří za vítězstvím ve finále A

Přítomnost Vladimíra Višvádera účinně zabránila napsat, že se něco takového stalo v našich plochodrážních podmínkách vůbec poprvé. V březnu to už bude čtyřiadvacet let, co během své vojenské služby utekl z pardubických kasáren, aby se na zimním stadiónu v Hradci Králové podíval na šroubkařskou show.

Jan Jeníček si jede pro druhé místo
Jan Jeníček si jede pro druhé místo

Nakonec v ní sám startoval, jenže protože neměl s sebou plochodrážní boty, jezdil v zelených vojenských teniskách. Image pohodáře, jehož by nerozházel snad ani pád meteoritu na kostěnické pole, neztratil ani po tolika letech. Zasvěcené tudíž nepřekvapilo, že zatímco se ostatní plochodrážníci již řadili na startovním roštu své první jízdy, on ještě kousal buřt, který si prve sám opekl na ohníčku.

Matyáš Novák skončil třetí
Matyáš Novák skončil třetí

Ale zpátky k závodu mladších juniorů. Dva favorité na sebe narazili již ve zmiňované rozjížďce s číslem tři. Kvůli pádu Matouše Višvádera se muselo startovat znovu, ale Vítězslav Marek měl opět vrch. Jan Jeníček nebyl spokojený s rychlostí své Shupy. Odstoupil, aby společně se svým dědečkem hledal optimální nastavení.

Dan Macl v roli dychtivého fanouška
Dan Macl v roli dychtivého fanouška

Poté už jen vítězil stejně jako Vítězslav Marek, takže se znovu potkali ve finále A, v němž jim dělal společnost Matyáš Novák. Syn úspěšného holického motokrosaře dokázal opět těžit z jízdních vlastností svého terénního dvoutaktu, proti čemuž Jan Jeníček ukázkovým plochodrážním stylem nic nezmohl. Vítězslav Marek stihnul dokonce předjet o kolo Matyáše Nováka, který záhy nato upadl.

 

Nejdřív je závodní ovál, teprve pak hospoda

Improvizované kostěnické depo
Improvizované kostěnické depo

Dětský závod byl přece jen předkrmem dění na větším z obou oválků. Dan Macl dlouho vyhlížel další plochodrážníky kromě sebe a Vladimíra Višvádera. Nakonec rozhodl, že pojedou jediný závod společně s flat trackery, když se na cestě od kostěnického nádraží objevila modrá dodávka Jaroslava Petráka.

Plochodrážníci a flat trackeři se spolu na ovál dostali jen o tréninku - Dan Macl a Michal Špaček
Plochodrážníci a flat trackeři se spolu na ovál dostali jen o tréninku – Dan Macl a Michal Špaček

Pardubický matador však musel na svou aktivní účast rezignovat, protože mu včera lékaři odstraňovali vodu z kolena, které ještě adekvátně bolelo. Nicméně z paluby jeho vozu se hrnul mechanik David Vrtáček, jenž se vůbec netajil svou touhou prohnat plochodrážní speciál dokola kostěnické dráhy.

Radost Jiřího Němce trvala bohužel jen krátce
Radost Jiřího Němce trvala bohužel jen krátce

Dan Macl proto vyhověl přání závodníků z flat tracku, kteří si vcelku rozumně přáli jezdit jen sami mezi sebou. Jejich sezóna není tak dlouhá a po všech stránkách vyčerpávající jako u plochodrážníků. Prahli po závodním svezení a neváhali platit startovné. Navíc jak už to u jejich podniků na rozdíl od klasické speedway chodí, spolu s nimi dorazila i nepřehlédnutelní skupinka motorkářů.

JIří Kraus vodí Michala Špačka
JIří Kraus vodí Michala Špačka

Hned rozjížďka s číslem jedna nabídla skvělou podívanou, když Michal Špaček vytrvale, ovšem marně stíhal Jiřího Krause. Bohužel v ní upadl Jiří Němec. Nestalo se mu nic, avšak ulomený zadní blatník byl u poškození jeho trialového Gas Gas jen pověstný vrcholek na špičce ledovce. A tak se borec, který svého koketoval s ledovou plochou dráhou a účastnil se prvního poháru FIM ve flat tracku, stal divákem.

Petr Kolář odráží Petra Hlouška
Petr Kolář odráží Petra Hlouška

Michal Špaček poté už neprohrál, ale ze čtyřčlenného finále A odstoupil již na startu kvůli poruše motocyklu. Vítězství si nenechal sebrat Petr Hloušek, byť to se svým bratrem Michalem a Jakubem Štěpánkem neměl vůbec jednoduché. Předtím se líbilo i béčko, kde Martin Hakl neměl ani chvilku klidu poté, co zbavil Jiřího Krause vedení.

Pavel Fuksa otestoval ovál na vlastní kůži
Pavel Fuksa otestoval ovál na vlastní kůži

Mezi plochodrážníky začal úřadovat Vladimír Višváder. Jejich první jízdu vyhrál stylem start – cíl, zatímco Dan Macl objel Davida Vrtáčka už v první zatáčce. Ve druhé rozjížďce už to neměl tolik jednoduché, jelikož motocykl Jaroslava Petráka osedlal Pavel Fuksa.

David Vrtáček v akci
David Vrtáček v akci

Ten se rychle zbavil dotírajícího Dana Macla, aby z jedné vody načisto zaútočil na vedoucího Vladimíra Višvádera. Místo lákavého skalpu se však ocitnul na zemi. „Radši jsem upad‘ sám, abych nevzal Čintaru s sebou,“ vysvětloval. „Ale bylo dobrý se tady svýzt.“

Vladimír Višváder jel jen dvě jízdy, které vyhrál
Vladimír Višváder jel jen dvě jízdy, které vyhrál

Vladimír Višváder pospíchal na sraz bývalých závodníků pardubického Racku ve Svítkově a tak poslední jízdu vynechal. Dan Macl v ní bez problémů porazil Davida Vrtáčka a stal se vítězem celého klání.

Ve finále flat tracku vede Petr Hloušek před svým bratrem Michalem
Ve finále flat tracku vede Petr Hloušek před svým bratrem Michalem

„Špatně se mi dejchalo v kombinéze, mám radši motokrosový oblečení,“ svěřoval se později. „Bylo tady docela dost lidí, akorát málo plochodrážních jezdců. Asi si budeme muset vychovat svoje vlastní sami. Líbilo se mi, že Vlado si šel nejdřív zajezdit a pak teprve do hospody. A líbili se mi i Vrták a Partyzán, že se tady svezli.“

Dan Macl zůstal z plochodrážníků na vyhlášení sám
Dan Macl zůstal z plochodrážníků na vyhlášení sám

senioři + veteráni – plochodrážní motocykly – větší dráha:

1. Dan Macl 2 2 3 7
2. Vladimír Višváder 3 3 – 6
3. David Vrtáček 1 – 2 3
4. Pavel Fuksa – 1 – 1
Nejlepší flat trackeři: Michal Hloušek, Petr Hloušek a Jakub Štěpánek
Nejlepší flat trackeři: Michal Hloušek, Petr Hloušek a Jakub Štěpánek

senioři + veteráni – větší dráha:

B A
1. Petr Hloušek FT 2 3 3 8 1.
2. Michal Hloušek FT 3 2 3 8 2.
3. Jakub Štěpánek FT 3 3 2 8 3.
4. Michal Špaček FT 2 3 3 8 E
5. Martin Hakl FT 2 2 1 5 1.
6. Jiří Kraus FT 3 1 2 6 2.
7. Jiří Němec trial 1 – – 1

Poznámka: oproti původním záměrům jezdili plochodrážníci jen svoje vlastní jízdy

Jan Jeníček, Vítězslav Marek a Matyáš Novák mávají věnci ze stupňů vítězů mladších juniorů
Jan Jeníček, Vítězslav Marek a Matyáš Novák mávají věnci ze stupňů vítězů mladších juniorů

mladší junioři – menší dráha:

C B A
1. Vítězslav Marek MX 3 3 3 9 1.
2. Jan Jeníček PD R 3 3 6 2.
3. Matyáš Novák MX 3 2 3 8 F
4. Jakub Jirout MX 3 1 2 6 1.
5. Vincent Vaňátka MX – 3 2 5 2.
6. Matouš Višváder cesťák 2 2 2 6
7. Tomáš Kňava MX 2 1 1 4 1.
8. Denisa Maclová MX 2 2 E 4 2.
9. Filip Němec MX 1 – – 1

 

Na ovále se svezli i příchozí
Na ovále se svezli i příchozí

Foto: Mirek Horáček

Kostěnická idylka
Kostěnická idylka

Poláci si přijeli pro světový titul na druhou stranu světa

Mildura – 31. října
Světový šampionát juniorských družstev se dnes dopoledne středoevropského času stal v australské Milduře kořistí polských závodníků, kteří ani v nejmenším nepřipustili, že by jim zlaté medaile měly uniknout. V souboji o stříbro měli Dánové vrch na Australany, zatímco Němci uzavřeli pole nejen obrazně, nýbrž s pouhými pěti body také doslova.

 

1. Polsko 50
Maksym Drabik 3 3 3 1 3 13
Piotr Pawlicki 3 3 3 3 3 15
Bartosz Zmarzlik 3 3 3 3 3 15
Pawel Przedpelski X 3 2 1 1 7
2. Dánsko 39
Nikolaj B. Jakobsen 3 2 2 3 2 3 15
Anders Thomsen 2 2 X – – 4
Mikkel B. Jensen 2 1 2 3 4* 2 14
Mikkel Michelsen 2 2 1 1 U 6
3. Austrálie 29
Nick Morris E 2 6* 2 2 12
Max Fricke 1 1 1 1 2 6
Jack Holder X 0 1 2 1 4
Brady Kurtz 1 1 2 2 1 7
4. Německo 5
Valentin Grobauer 0 0 0 0 0 0
Mark Riss 2 0 0 0 E 2
Michael Härtel X 0 X 0 1 1
Erik Riss 1 1 0 0* 0 2

Startovní listina seriálu velkých cen 2016 obsahuje také české jméno

Londýn – 30. října
Plochodrážní komise FIM pro Speedway Grand Prix dnes potvrdila návrhy BSI na divoké karty pro prestižní seriál na příští rok. S nimi se ve světě velkých cen budou pohybovat Jaroslaw Hampel, Peter Kildemand, Andreas Jonsson a Antonio Lindbäck. Tři roky po Aleši Drymlovi se v rankingu poprvé objevuje i české jméno. Loni nevyšel návrh pražské Markéty na stálou divokou kartu pro Václava Milíka, nicméně pardubický závodník si loni při challenge v Rybniku vyjezdil post stálého náhradníka s číslem jednadvacet.

 

Chris Holder se se štěstím udržel v top osmičce
Chris Holder se se štěstím udržel v top osmičce

Jaroslaw Hampel, dvojnásobný světový vicemistr, letos stačil odjet jen tři velké ceny, než jej vyřadilo vážné zranění při červnovém světovém poháru družstev. Byl zastupován Peterem Kildemandem, který z této pozice atakoval dokonce elitní osmičku. K ní a potažmo přímému postupu mu nakonec scházely jen tři body. A to jel o tři závody méně než osmý Chris Holder!

Praha zažije už dvacátou velkou cenu
Praha zažije už dvacátou velkou cenu

Jeho heroický výkon byl odměněn stálou divokou kartou. Andreas Jonsson si jí dle BSI zasloužil nejen svým někdejším stříbrem, ale také několika solidními výsledky v letošních Grand Prix. Antonio Lindbäck byl zase odměněn za působení ve Švédsku, kde získal svůj první individuální titul, dostal se s Indianernou do play-off Elitserien a s Daugavpilsem vyhrál první polskou ligu.

Nejlepší trojice letošního roku se samozřejmě existenční starosti netýkaly - zleva Greg Hancock, Tai Woffinden a Nicki Pedersen
Nejlepší trojice letošního roku se samozřejmě existenční starosti netýkaly – zleva Greg Hancock, Tai Woffinden a Nicki Pedersen

Ranking závodníků pro SGP 2016 a způsob jejich kvalifikace:

1 Tai Woffinden, GB mistr světa 2015
2 Greg Hancock, USA vicemistr světa 2015
3 Nicki Pedersen, DK bronzový 2015
4 Niels-Kristian Iversen, DK 4. – SGP 2015
5 Jason Doyle, AUS 5. – SGP 2015
6 Matej Žagar, SLO 6. – SGP 2015
7 Maciej Janowski, PL 7. – SGP 2015
8 Chris Holder, AUS 8. – SGP 2015
9 Peter Kildemand, DK stálá divoká karta
10 Andreas Jonsson, S stálá divoká karta
11 Chris Harris, GB 3. v challenge
12 Jaroslaw Hampel, PL stálá divoká karta
13 Bartosz Zmarzlik, PL 1. v challenge
14 Piotr Pawlicki, PL 2. v challenge
15 Antonio Lindbäck, S stálá divoká karta
16 divoká karta pořadatele
17 traťová rezerva pořadatele 1
18 traťová rezerva pořadatele 2
náhradníci:
19 Fredrik Lingren, S 4. v challenge
20 Michael Jepsen Jensen, DK 11. – SGP 2015
21 Václav Milík, CZ 7. v challenge
Václav Milík si vysloužil jednadvacítku
Václav Milík si vysloužil jednadvacítku

Foto: Milan Paulů a Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)

Jaromír Jágr slíbil návštěvu ploché dráhy

Že čas šíleně letí, to už za svůj život zjistil úplně každý. Stejně je to i o prázdninách a dovolené. Tentokrát to s teplem bylo na hranici a neřešilo to ani časté koupání. Práce mi nechybí, mám zahradu, ale také čtyři vnoučata, která dají zabrat, pokud se jim chcete věnovat. A to já zase jo. Co mi ale chybí, a zřejmě nejenom mně, je fakt, že se dlouho nejezdila žádná plošina. Zkrátka už jsem ji propadl.

 

Jaromír Jágr slíbil návštěvu ploché dráhy
Jaromír Jágr slíbil návštěvu ploché dráhy

Navštívil jsem sice závody malých kluků a holek v Chabařovicích. Cítil jsem se na místě, kde jsem prožil kariéru plochodrážního jezdce, skvěle. Závody těch nadějí je skvělá podívaná a bezva relax. Potvrdil to i můj vnuk Martin, který moc fandí malému Šifaldovi. A když Filip vyhrál, byl stejně šťastný jako on.

Protože čas prázdnin je i čas, kdy sháním a zařizuji své hosty do svých podzimních a zimních talk show, nabralo tentokrát mé auto směr Kladno. Dočetl jsem se, že se do Čech vrátil náš legendární hokejista Jaromír Jágr. Již jsem se s ním osobně setkal dvakrát. Dostal jsem zprávu, že trénuje s kladenským družstvem skoro denně ráno od  deseti hodin.

Jeli jsme na blint, ale vyšlo to. Jarda trénoval. Vidět ho jako divák při tréninku tak veliký problém není. Ale dostat se k němu a hovořit s ním, je naopak problém ten největší. Znám se s jeho řidičem a požádal ho, jestli by mi s Jaromírem vyjednal schůzku. Řekl mi, že tam čeká na Jardu hodně lidí, abych počkal venku u auta.

A opravdu po čtyřiceti minutách vyšel z haly Jarda a hledal očima  aktéry domluvené schůzky. Pozdravili jsme se a bavili o možné besedě ve Štětí. Když jsem mu řekl, že jsem bývalý plochodrážník, velice ho to zaujalo. Řekl mi, že zájem o jeho osobu je obrovský a spoustu toho musí odmítnout. Ale slíbil mi, že až se vrátí natrvalo do Čech, že přijede nejen na besedu, ale také na plochodrážní závody.

Vnuk Martin vyzkoušel stopětadvacítku
Vnuk Martin vyzkoušel stopětadvacítku

Já zase, že ho svezu na plochodrážce. Choval se velmi přátelsky a povídali jsme si asi  deset minut, což je u tak zaneprázdněné hvězdy velmi solidní  čas. Došlo i k vzájemnému focení. Obzvláště vnuk Martin bude mít ve škole o čem vyprávět. Jardovo přátelské rozloučení a pěkné gesto při odjezdu je velikým příslibem, že vše co jsme si řekli, se stane skutečností. Už se velmi těším.

Ale také se velmi těším na další plochodrážní závody, které nás příští rok čekají. Stejně tak můj vnuk Martin, který tu lásku k plošině zdědil asi po mě. O prázdninách jsem mu splnil jeho veliké přání. V Chabařovicích se díky místnímu klubu poprvé v životě svezl na plochodrážní stopětadvacítce. No, na smyk to hned nedalo, ale byl nadšen a rád by to zkusil znovu. Tak uvidíme …

Kostěnický závodní program se určí na místě

Kostěnice – 28. října
Takřka před rokem se miniovál v Kostěnicích poprvé představil veřejnosti. Na jaře vznikla kolmo na původní dráhu ještě menší dráha. V areálu se pilně trénuje, navíc po srpnovém sranda mači se tady na sobotu chystá druhá rozlučka se sezónou. Dan Macl, jednatel pořádajícího Motoklubu Úhřetická Lhota, se magazínu speedwayA-Z svěřil, že přesná podoba závodního dne vznikne až rovnou na místě dle přesného počtu dorazivších závodníků.

 

Dan Macl určí program soboty až rovnou na místě
Dan Macl určí program soboty až rovnou na místě

„Budou jezdit malý na motokrosovejch‘ motorkách,“ přibližuje Dan Macl svoji představu. Potěr klubu z Úhřetické Lhoty, pro nějž ještě nejsou plochodrážní motocykly, takže se prohání za řidítky motokrosových strojů, se představil již minulou sobotu při Becher poháru. „Budou si moct vybrat, jestli pojedou tu krátkou dráhu 150 metrů nebo tu delší, co má 280 metrů. Bude to paráda, teď jsme to v neděli ujížděli autama.“

Z obavy o stav dráhy tentokrát nebudou závodit plnoobjemové motokrosové motocykly. „Vypustili jsme je, aby neohrozily trať,“ vysvětluje Dan Macl. „Jedině až po závodech, kdyby se chtěl někdo svýzt, ale jinak ne, protože by nám to rozbili.“

Loni se v Kostěnicích proháněl i Hynek Štichauer
Loni se v Kostěnicích proháněl i Hynek Štichauer

Diváci by však měli vidět závod plochodrážních pětistovek a flat tracku. „Domluvíme se podle toho, co se sejde,“ plánuje Dan Macl. „Buď budou plochodrážky jezdit zvlášť a flat tracky taky zvlášť nebo dohromady. Vím, že přijede Jarda Petrák, říkal, že by sem rád chodil trénovat. Ostatní o tom věcí, buď přijdou nebo ne.“

Ani po sobotním závodění nezůstane ovál poblíž drážního tělesa prvního železničního koridoru u pardubického vjezdového zhlaví kostěnického nádraží osiřelý. Dan Macl plánuje tréninky navzdory blížícímu se podzimu. A pokud zamrzne, necelé dva kilometry odsud má vyhlédnutý rybník pro šroubky.

Josef Novák na snímku dává také radu, jak ovál najít - stačí se z kostěnického nádraží vydat okolo kolejí směrem na Pardubice
Josef Novák na snímku dává také radu, jak ovál najít – stačí se z kostěnického nádraží vydat okolo kolejí směrem na Pardubice

Foto: Mirek Horáček a Antonín Škach

Slaný se bude loučit celou sobotu

Slaný – 27. října
Sobotní odpolední rozlučce pod taktovkou Eduarda Krčmáře bude předcházet dopolední akce AK Slaný, která proběhne od deseti hodin dopoledne na nově postaveném minioválku. Rozlučka Poslední letošní svezení tím pádem osloví kolibříky, na něž budou dohlížet trenéři Jiří Štancl a Miroslav Rosůlek. Antonín Vilde, slánský předseda, zve všechny zájemce.

 

„Zváni jsou všichni zájemci z řad mladých závodníků v kubatuře do 125 ccm,“ říká Antonín Vilde. „Aby si měli možnost otestovat malý ovál, který se od příští sezony zařadí po bok dosavadních tří malých tuzemských drah a budou se zde pořádat nejen mistrovská klání.“

V sobotu budou v permanenci obě dvě slánské dráhy
V sobotu budou v permanenci obě dvě slánské dráhy

Foto: Antonín Škach