Slaný nakonec extraligu pojede

Pardubice – 11. prosince
Česká extraliga annno domini 2011 se uskuteční ve čtyřech účastnících. By AK Slaný deklaroval svůj zájem startovat pouze v případě návratu soutěže k systému čtyřutkání, na dnešním rozšířeném zasedání VV SPD v Pardubicích se stejně jako loni přihlásil. Stačilo málo, prakticky připomínka Petra Moravce, že týmy stojící mimo extraligu nemohou promlouvat do její podoby. Podobný vývoj se dal předpokládat i proto, že ani jeden z českých závodníků sestavy nepodepsal kontrakt nikde jinde nebo že jistá pravicová strana využila pořízení nafukovacích mantinelů i ve svém podzimním předvolebním boji, který dotáhla do vítězného konce.

Nejvyšší soutěž se tedy uskuteční se čtyřmi týmy, přičemž nebude opět postrádat nadstavbovou část v podobě semifinále druhého se třetím a finále jeho vítěze s nejlepším týmem po základní části. Na česká kolbiště se vrací i první liga. Ta se pojede s pěti účastníky v jednom závodě, nebo návrh Martina Málka na vypadávací závod byl přehlasován.

Ze zasedání, jenž dnes vedle podoby soutěží řešilo i záležitosti typu žlutého či žlutočerného povlaku, prozatím nevzešly žádné oficiální informace, ani kalendář závodů v roce 2011.

Martin Gavenda: „Mám nabídku přestoupit ze Zlína do Hradiša!“

Březolupy – 4. prosince
Postoj mrtvého brouka, který letos v zimě zaujmul jeho Miskolc otázce prodloužení kontraktu i po postupu do první polské ligy, mu zkomplikoval řešení otázky závodních příležitostí. Počet závodů se mu po přechodu mezi seniory snížil o více než polovinu a to mu ještě výrazně pomohlo hostování v extraligové Plzni a vznik přeboru jednotlivců/družstev. S výsledky není spokojen, poukazuje především na rozstříštěnost a nekoncepčnost termínů, nicméně nebýt problémů s řetězem dost možná by se do historických statistik zapsal jako přeborník republiky. O tom všem vypráví Martin Gavenda v exkluzivním rozhovoru, který magazínu speedwayA-Z poskytl.

speedwayA-Z: „Zhruba před měsícem jsi zvažoval svou účast na jedné rallye. Čím tě tato disciplína přitahuje a je možné, že bys vyměnil řidítka plochodrážního motocyklu a volant soutěžního automobilu?“
Martin Gavenda: „Byl to takový hec, že se jela rallye show v Havlíčkově Brodě, tak nás to napadlo. Samozřejmě bych řídil a nedělal spolujezdce a auto by bylo určitě jen nějaké enko. Pak z toho sešlo, bylo pozdě na přihlášky, posádky už byly vybrané a nestihlo se to připravit. Určitě mě láká to zkusit. Kdyby se příští rok něco naskytlo a moh‘ jsem si zkusit nějakou rallye, půjdu to toho. Nejsou tam mantinely a všude kolem jsou stromy, kde nejsou potřeba nafukovačky (smích). Sám nevím, co bude za pár let. To se uvidí. Zatím neuvažuju, že bych vyměnil plochou za rallye.“

speedwayA-Z: „Loni jsi skončil s věkovou kategorií juniora. Obával ses, že budeš mít menší počet závodů. Tahle tvoje obava se letos bohužel vyplnila, že?“
Martin Gavenda: „No, vyplnila se. Do slova a do písmene. Na jaře jsem udělal motory a odjel s nimi celou sezóny. Naštěstí (smích). Odjel jsem asi třicet závodů, možná ani to ne. Řekl bych, že to bylo tak o polovinu míň než loni. měl jsem víc času na práci, ale radši bych závodil. Nebyl to optimální stav, začalo se pozdě, pak nic, potom pár závodů v červnu a zase pauza. Za červenec a srpen jsem měl snad jen dva závody. Ani trénovat se moc nedalo, nebyly peníze na dělání motorů, protože i ten trénink něco stojí.“

speedwayA-Z: „Léta jsi patřil k inventáři maďarského Miskolce, kde jsi s výjimkou pražského dobrodružství v polskou ligou v roce 2007 startoval pravidelně od sezóny 2006. Letos tě ovšem Maďaři vypekli a tys zůstal bez polského angažmá. Jak to ovlivnilo tvou sportovní činnost?“
Martin Gavenda: „Určitě to jsou závody a taky přísun peněz. Dá se tam vydělat a vrazit to do techniky. To letos nebylo a taky to chybí. Sám nevím, co se dělo. Po postupu při posledním loňském závodě jsme se bavili a oni sami nabídli, že za ně pojedu i letos. Že přijedu do Miskolce a podepíšu kontrakt. Nic se nědělo, když jsem jim psal, tvrdili, že pošlou kontrakt, ale pořád nic. Pak se neozývali vůbec a na poslední chvíli už nešlo nic sehnat. Pak mi volali až na poslední závod z Krosna, jestli bych za ně jel v Lublině. Ale to bylo v situaci, kdy jsem dlouho neseděl na motorce, tak jsem tam ani nejel. Navíc by to byl jen jeden závod. Příští rok ještě nevím, zatím je něco v jednání. Určitě druhá liga.“

speedwayA-Z: „V české extralize jsi hostoval za PK Plzeň a za svůj Olymp startoval prakticky jen při jarních test matchích. Bylo dobré vyměnit klub, který usiloval o titul, ja jiný, jenž měl nižší ambice, avšak garantoval větší počet startů?“
Martin Gavenda: „Určitě jsem byl rád. V Praze bych byl třeba jen náhradník. A kdybych nejel extraligu, nejel bych nic a plácal se jen v tom přeboru. Kluby se dohodly mezi sebou a Praha mě uvolnila na to hostování. Bylo to výborné až na ty výsledky. Ty mě serou asi nejvíc. V Plzni se mi líbilo, byl jsem spokojenej‘.“

speedwayA-Z: „Plzeň to nakonec dotáhla až do semifinále extraligy. Jak bys soutěž hodnotil po sportovní stránce?“
Martin Gavenda: „Pro mě bylo dobře, že se naskytlo místo, protože ve čtyřkách bych se třeba nesvez‘ vůbec. Akorát ty výsledky, jak jsem říkal. To je ta horší stránka, rozpis byl takový trošku zvláštní. Většinou jsem jezdil s těma nejsilnějšíma. A neměl jsem to zrovna jednoduché. Byly tam i dlouhé pauzy, kdy jsem neseděl na motorce jako v létě. Zezačátku to na čtvrté místo nevypadalo. Finále by bylo lepší. Nebylo to daleko, málem jsme tam byli. Bylo to hodně dramatické semifinále, i když jsem to nestačil sledovat. To by asi bylo hodně velké překvapení postupit do finále. Příští rok nevím, vůbec nevím, jak to s extraligou dopadne.“

speedwayA-Z: „Znovu se potvrdila tvá úloha specialisty na přebor. Dvakrát jsi vyhrál jeho předchůdce v podobě tříčlenných družstev. Nyní jsi byl jedním z klíčových autorů březolupského vítězství. Tahle soutěž se ti musela líbit nebo ti těsná prohra s Martinem Málkem v klasifikaci jednotlivců hodně kazí dojem?“
Martin Gavenda: „Ty závody se mi určitě líbily. A ještěže byly, díky tomu jsem vůbec závodil. Kdyby to byl mistrovský výsledek, bylo by to ještě lepší. Ale to nás čeká příští rok (smích)! Byla škoda, že mi v Březolupech spadl hned po startu řetěz. Jinak by to vypadalo jinak. Chtěl jsem udržet vedení, ale holt smůla, nevyšlo to. Té smůly se snad asi nezbavím. Chtěl jsem spíš titul v jednotlivcích. Když už jsem vedlo, dotáhnout to do konce. To by mě těšilo víc než titul v družstvech. Jelo se to jako jednotlivci, tak i proto. Sice by z toho žádný přínos nebyl, ale aspoň by letos něco bylo, když už jinak nic.“

speedwayA-Z: „V mistrovství republiky jednotlivců sis v Praze vylepšil výsledek z pardubické finálové ouvertury a celkově skončil jedenáctý. Jak jsi s tímto umístěním, které negarantuje reprezentační vesty, spokojen?“
Martin Gavenda: „To zrovna nejsem. Chtěl jsem se vejít do osmičky, abych nemusel jet příští rok semifinále. Nevydařily se mi hlavně Pardubice. Předtím jsem mi tam dařilo, fungovalo to, ale ten den vůbec. Na Prahu jsem se připravil, chtěl jsem udělat větší skóre. Jelo to dobře, ale chyběl pokaždé kousíček. I ta reprezentace by mě samozřejmě lákala. Letos jsem jel mistrovství Evropy ve Lvově, ale moc dobře se mi to nepovedlo. Celý ten víkend byl divný. Začalo to tréninkem. Neměl jsem s sebou licenci, vezl mi ji Tomáš Suchánek. Přijel přesně, když skončil trénink, do kterého mě bez licence nepustili. Tak jsme zase naložili motorky. Před závodem jsme je chtěli zahřívat. Jenže jsme motorku nenastartovali a to samé s tou druhou. Což jsem nepochopil, když jsme odjízděli, byly obě nastartované. Nechtěl jsem nechávat nic náhodě, kdybychom přijeli pozdě přes jejich hranice. Přehazovali jsme zapalko, zkoušeli metyl, jestli nění špatný, ale nic. Nakonec to bylo asi zapalování. Koupil jsem do obou motorek komplet elektriku. Nikdy se mi nestalo, aby během cesty na Ukrajinu odešly komplet dvě zapalování. Půjčil jsem si narychlo motorku od Vlada Višvádera. Ale než abych udělal špatný výsledek, tak to radši nic. Byla to taková situace, že jsem měl chu se na všechno vysrat. Už jsem ani neměl peníze, zapalování je už samo o sobě dost velká investice.“

speedwayA-Z: „V šampionátu dvojic nenasadily Březolupy žádného hvězdného cizince jako v minulosti. Spekulovalo se sice o Dino Kovačičovi, avšak tvým partnerem se nakonec stal Tomáš Jůza. Těšíš se už na příští rok, kde by se dvojice měly jet v Březolupech na počet oslav padesátin zdejší ploché dráhy?“
Martin Gavenda: „Byli v jednání jiní jezdci, každý to odřekl. Na poslední chvíli se sehnal Tomáš. Myslel jsem, že ani nepostoupíme z kvalifikace, ale Bořík Hádek to zařídil dobře (smích). Tomáš jel jeden z prvních závodů po zranění. Nestěžuju si. Ještě se příští rok uvidí, jak to dopadne. Mohla by být trošku výhoda domácího prostředí. Ale to je ještě daleko, uvidím, jak se to všechno vyvrbí.“

speedwayA-Z: „Slovensko se poprvé od Mitropa Cupu přelomu tisícileté vrací na mezinárodní scénu. V Žarnovici mají zájem o Jadranskou ligu a ty jsi byl údajně osloven, abys startoval v jejich družstvu. Můžeš to komentovat?“
Martin Gavenda: „Sám nevím, co bude. Nabídka je, odsouhlasil jsem jim, že se mnou můžou počítat. Rád za ně pojedu. Už jsem za ně jezdil juniorská družstva. Je to kousek, tu dráhu mám v oblibě. A těším se, jak dáme Čechům, Slovincům a Chorvatům na prdel (smích).“

speedwayA-Z: „O tom se však budeme bavit za rok. Nyní se teprve blížíme nové sezóně. Jak se na ní chystáš a co bys v ní rád dosáhnul?“
Martin Gavenda: „Posilovna. Napadl sníh, běžky už mám namazané, chystám se, že zítra vyjedu. Plán ještě nevím. Nabídku mám jenom pracovní, přestoupit z pošty ze Zlína do Hradiša (smích). Čekám, jak se vyklube Polsko. Také to není jednoduché, je tam přetlak se závodníkama. Technika bude asi stejná, nejsou peníze. Musím něco vymyslet, chtělo by nějaké změny a něco vylepšit.“

Martin Gavenda děkuje:
„Děkuji serveru CZShare.com. tátovi, bráchovi Alešovi, Martinu Šerýmu, panu Plzákovi, PSK Olymp Praha, AK Březolupy a společnosti Mitas.“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II), Antonín Škach a Jiří Brummer st.