Michaela Krupičková ohlásila přestup tisíciletí

Silvestr 2010
Nadvláda Michala Škurly na scéně stopětadvacítek nedává spát ani Michaele Krupičkové. Když dostala nabídku vyzkoušet tovární speciál jisté nejmenované značky, nezaváhala ani na okamžik. Největším problémem se ovšem stalo barevné sladění, protože zelená kombinéza liberecké závodnice se nehodí k červené barvě testovaného motocyklu. Zda tento nesoulad skácí smlouvu o angažmá není jisté. Magazín speedwayA-Z jako jediné médium získal snímky z pečlivě utajovaného testu.

Celý tým magazínu speedwayA-Z přeje všem svým čtenářům v Novém roce ještě více samých jedniček, než jich bude v jeho letopočtu.

Foto: Antonín Škach

Sedět vzadu se ve dvojicích vyplácí

Pardubice – 30. prosince
Před zhruba třiceti lety se v jednom motoristickém časopise objevil kreslený vtip beze slov, který parodoval závody dvojic. Na jednom motocyklu seděli hned dva závodníci. Dnes už asi nikdo nezjistí, koho jako prvního napadlo něco podobného zkoušet v praxi. V Chabařovicích bylo léta svezení na tandemu za závodníkem hlavní cenou divácké tomboly, podobné skopičiny se prováděly při pražských rozlučkách, avšak v závodě, by recesistického charakteru, se tato atrakce dá spatřit pouze při Becherově memoriálu v Pardubicích. A jako při každé rozjížďce dvojic i tady musí být pro jízdu v páru cit. Navíc jde o souboj strategií a zda je lepší mít pasažéra vpředu nebo vzadu, se magazín speedwayA-Z v předvečer Silvestra zeptal samotných aktérů, aby se kupříkladu dozvěděl, že vítězný závodník plánuje pro svého spolujezdce dětskou sedačku.

Hynek Štichauer si na výročí vzniku samostatné československé republiky posadil Davida Štěrovského dozadu. A v souboji s Tomášem Suchánkem, který vezl Václava Milíka před sebou, byl úspěšný.

„První dojem byl hroznej‘, neměl jsem v ruce řidítka,“ netají se David Štěrovský se svými dojmy z netradiční jízdy po svítkovském letišti. „Hynek si zkusil start a mně se žaludek namáčk‘ až na páteř.“

„To však byla jen předehra. „Najeli jsme na start a Hynek vykopal rejžku,“ líčí pardubický závodník, jenž se krátce před Becher Cupem rozloučil se stopětadvacítkami. „Odstartovali jsme jak při závodě! Hynek musel páčkovat a už první zatáčka rozhodla. Když jedeš a neřídíš, je to báječnej‘, ale nezvyklej‘ pocit. Takovou rychlostí jsem ještě nejel. Když jsme objeli první kolo, začlo mě to bavit. Ale vždycky jsem musel přišlápnout držák deflektoru, abychom zatočili.“

Strategie pasažéra vzadu se tedy osvědčila. „Hynek to vymyslel dobře, že půjdu dozadu,“ souhlasí David Štěrovský. „Byla to výhoda, vůbec jsme si nepřekáželi. Oba jsme měli dost místa, ale Tomáš ho kvůli Vaškovi neměl.“

A jak jejich vítěznou jízdu vnímal Hynek Štichauer v roli pilota nezvyklého tandemu? „Tuhle disciplínu jsem vyhrál druhej‘ rok po sobě,“ říká. „Tenhle systém je nejlepší, protože je to stejný jako při jízdě sólo, jen vezeš pár kilo navíc. Akorát David se vzadu strašně vrtěl a v každým výjezdu jsem byl přetočenej‘. Myslel si, že bude šoférovat. Příště ho ukurtuju do dětský sedačky, aby se nevrtěl (smích).“

Nicméně Hynek Štichauer vzápětí mírně pochybuje, že samotný styl se spolujezdcem za zády je automaticky sám o sobě záruka úspěchu. „Jednou mě porazili Drymláci,“ vybavuje si. „Jeden seděl vepředu a přitom jeli dobře.“

Poražený tandem v našem povídání reprezentuje Václav Milík. „Na prd,“ odpovídá krátce, ale výstižně, jak se mu sedělo nad nádrží. „To jsme moc nevymysleli. Suchoš říkal, že vepředu to bude lepší, ale nebylo. Těžiště se posunulo moc dopředu. A když v nájezdu ubíral, málem jsme šli.“

Takže volba strategie byl klíčový moment úspěchu? „Asi to rozhodlo,“ souhlasí Václav Milík. „Suchoš se mě ptal, jestli chci řídit, ale já bych ho nerad vysypal…“

Foto: Jiří Havlíček a Michal Kohout

SCM se s uplynulou sezónou mohl jedině chlubit

Slaný – 30. prosince
Období konce roku patří také bilancování. Podobně učinil i Petr Křikava z titulu své funkce vedoucího SCM Slaný, který se ve své zprávě ohlíží za uplynulou sezónou. A rozhodně s ní musí být spokojen.

Zpráva o činnosti sportovního centra mládeže pro plochou dráhu za rok 2010:

Zřizovatelem sportovního centra mládeže je Autoklub České republiky, který pro jednotlivé motocyklové disciplíny stanovuje centra mládeže v souladu se Zásadami činnosti Sportovních center mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Činnost všech center mládeže motocyklového sportu jsou přímo řízena Autoklubem České republiky.

Sportovní centrum mládeže pro plochou dráhu je zřízeno při Autoklubu v AČR Slaný a jeho posláním je zajistit sportovní výchovu talentovaných jezdců, zajistit technické znalosti jezdců o motocyklech a dále zajišuje výuku sportovních řádů plochodrážního sportu.

Na začátku každé sezony jsou s jezdci projednávány systémy jednotlivých soutěží pro příslušný rok. Jezdci později v průběhu sezony provádějí testy ze sportovních řádů. Veškerou činnost sportovního centra zajišuje realizační tým.

Realizační tým pracoval v následujícím složení: vedoucí sportovního centra Křikava, trenéři František Kalina a Miroslav Rosůlek, který v průběhu sezony odstoupil, výuku sportovních řádů provádí Pavel Váňa, ekonom Ing Jiří Blažek a propagaci zajišuje Václav Buřič.

Jezdci do sportovního centra jsou každým rokem nominováni svými plochodrážními kluby podle předem určených podmínek. Realizační tým pak provádí výběr talentovaných jezdců na základě nominace klubů.

Podle věku jsou jezdci zařazováni do skupin M1 ( 10 – 15 let) a M2 ( 15 – 21 let). Všichni jezdci mají s SCM uzavřenou vzájemnou smlouvu o sportovní přípravě a musí mít platné lékařské potvrzení, že jsou způsobilí provádět plochodrážní sport pro příslušný rok.

V letošním roce ve skupině M1 byli zařazeni jezdci:
Škurla, Hinner, Vrba, Kovařík z AK Markéta Praha, dále Průcha ze Slaného, Krupičková z Liberce, Štěrovský z Pardubic a Smetana ze Mšena.

Ve skupině M2 byli jezdci: Hádek M. a D., Holub, Lang z Plzně, Čejka, Dudek a Krčmář ze Slaného, Milík a Vidner z Pardubic a Veverka z AK Markéta Praha.

Sportovní centrum mládeže je dotováno částkou 450.000 Kč.

Finanční prostředky jsou hlavně vynakládány na:
– sportovní přípravu – jednotlivá soustředění
– zajištění jezdců při reprezentaci ČR v závodech ME a MS
– prostředky na náhradní díly pro opravy svých motocyklů na konci sportovní sezony

SCM při Autoklubu v AČR Slaný v letošním roce uspořádalo tato soustředění: 2x v Chabařovicích, 2x ve Slaném, v polském Opole (500 ccm), polském Wawrowě (125 ccm). Pro nepříznivé povětrnostní podmínky byly zrušeny plánovaná soustředění v německém Meissenu, Pardubicích a Liberci. Zimní soustředění bylo uspořádáno v únoru v Jizerských horách.

Výkonný výbor Svazu ploché dráhy požádal vedení SCM o finanční pomoc při zajištění jezdců na závodech ME a MS ve třídách 125 a 250 ccm. Žádosti bylo vyhověno a byly uhrazeny všechny náklady spojené s reprezentací v holandském Loppersumu, anglickém Tallingtonu a finále 250 ccm ve Slaném. Dále SCM finančně vypomohlo jezdcům SCM startujících ve finále ME juniorů družstev (Milík, Holub, Čejka) v Divišově.

Při závěrečné hodnotící schůzi SCM byly všem jezdcům předány objednávky na nákup náhradních dílů pro opravy svých motocyklů na příští sezonu v částce 130.000 Kč.

Další vyšší částkou bylo nakoupení methylalkoholu pro pohon motocyklů 500 ccm. Členové realizačního týmu pracují bez finančních náhrad.

Nyní krátce, jakých výsledků v letošní sezoně dosáhli jezdci zařazení do SCM.

V M ČR juniorů 10-16 let Škurla získal titul mistra ČR, Průcha obsadil 2. místo, Krupičková 3. místo, Štěrovský 4. místo, Hinner 5. místo a Kovařík 7. místo.

Velmi dobrých výsledků této kategorie jezdci dosáhli v silné konkurenci zahraničních jezdců v závodě o Zlatý pohár FIM na travnaté dráze v holandském Loppersumu: Smetana obsadil 7. místo, Vrba 11. místo a Škurla 1. místo. Nebýt poruch motorů a pádů, mohli být výsledky ještě daleko příznivější.

V anglickém Tallingtonu na dlouhé travnaté dráze Škurla po velkém boji o 3 místo skončil čtvrtý, Smetana skončil 11 a Vrba na 18 místě. I zde měli naši jezdci problémy se závodní technikou. Přesto dosažené výsledky jsou velmi pěkné v tak těžké zahraniční konkurenci.

V závodě o Zlatý pohár FIM na motocyklech o obsahu 250 ccm ve Slaném po velkém boji až v dodatkové jízdě zvítězil Krčmář a tak získal neoficielní titul prvního mistra světa v této kubatuře, Průcha obsadil 14 místo. Na startu byli jezdci Nového Zélandu, Francie, Anglie, Švédska, Německa a Itálie. Závod této kategorie se jel poprvé v historii ploché dráhy a dosažený výsledek je vynikající.

Jezdci zařazení v SCM ve skupině M2 dosáhli v závodech M ČR těchto výsledků:

Jan Holub se stal mistrem ČR ve všech kategoriích juniorů, Michael Hádek v jednotlivcích obsadil 2. místo, Dudek 3. místo, Čejka 4. místo, Milík 6 místo, Veverka 10. místo a Vidner 15 místo.
V M ČR juniorů do 19 let Milík skončil za Holubem na 2. místě, Čejka 3. místo, Vidner 6. místo, Vrba 8 místo a Veverka 10. místo.

V soutěži juniorských družstev s převahou zvítězili Holub s Hádkem z Plzně před slánskými Dudkem a Čejkou a pardubickými Milíkem s Vidnerem.

V ME juniorů se jako jediný do finále český jezdec probojoval Holub a obsadil celkové 12. místo. Milík s Čejkou byli vyřazeni již v semifinálových závodech.

Ve finále ME družstev skončil náš tým na 3. místě za družstvy Polska a Švédska. Za naše barvy z SCM startovali jezdci Holub, Čejka a Milík.

V závodě MS družstev juniorů naši jezdci byli vyřazeni v semifinále družstvy Polska a Austrálie. Za tým ČR z SCM startovali jezdci Holub, Hádek, Milík a Čejka.

Při hodnocení dosažených sportovních výsledků v rámci reprezentace za rok 2010 byli sportovní komisí PD kladně hodnoceny zejména výsledky mládeže.

V současné době je zpracovávána metodika výchovy mladých jezdců, která vyhovuje daným podmínkám našeho plochodrážního sportu. Tato metodika bude do začátku sezony 2011 předložena výkonnému výboru PD ke schválení.

Při této příležitosti bych chtěl poděkovat jezdcům za dosažené sportovní výsledky, další poděkování patří všem rodičům jezdců, kteří nelitovali svého volného času a potřebných finančních prostředků pro zajištění sportovní činnosti svých ratolestí, poděkování rovněž patří všem mechanikům jezdců kteří se starali o závodní techniku a v neposlední řadě za práci s mládeží ve všech mateřských klubech jednotlivých jezdců.

Chtěl bych rovněž poděkovat všem klubům za spolupráci při jednotlivých soustředěních SCM.

Křikava Petr – vedoucí Sportovního centra mládeže pro plochou dráhu při Autoklubu v AČR Slaný