Česká hymna je pěkná písnička

Praha – 8. června
Patrik Mikel a motorka Shupa si tak dokonale rozumí, že jeden bez druhého nemohou být a pokud je potřeba něco dokázat, jako třeba kotrmelec s motocyklem na soustředění a nebo vyhrát závod evropského poháru ukazují, že jsou nerozlučná dvojice na kterou je možné se spolehnout.

Motor – to je základ
Loni v Blijhamu si Patrik Mikel počínal tak suverénně, že jsme si říkali, tak tady je motor, který hezky šlape a který stojí za to zkontrolovat. No, a nejlepší kontrola je na motorové brzdě. Stejně tak nás zajímaly parametry nového čtyřventilového motoru. Tak jsme ještě na podzim navštívili našeho dvorního brzdaře a měřili a měřili.

Čtyřventil si poprvé na brzdě pochutnal na metylu a bylo vidět , že mu svědčí. Měření ukázala pozitivní rozdíl mezi čtyřventilem a Patrikovým dvouventilem a to v celém průběhu výkonu. Čtyřventil nás tedy přesvědčil, že jeho nasazení by mělo být přínosem.

A protože alfou a omegou dobrého motoru jsou písty a pro čtyřventilový motor jsou k dispozici pouze o průměru 54,0 mm rozhodli jsme se změnit zdvih naší kliky z 54,5 mm (pro písty 54,75 mm) na 56,2 mm, tak aby zůstal zachován maximální povolený objem pro tuto kategorii 129 ccm.

Hlavní směr byl tedy jasný, zbývalo ho už jen zrealizovat.

Tahle cesta ale měla mnohá úskalí, zejména jiné rozteče svorníků v upravované čtyřventilové hlavě a tak se dostala ke slovu mravenčí a pečlivá práce našeho tunera Ing. Petra Schmída.
Hra s desetinami milimetru nakonec přinesla úspěch a celkem se postupně narodilo pět těchto motorů.

Příprava na závody evropského poháru – soustředění 13. a 14.5.
Závodům předcházelo dvoudenní soustředění jezdců v Pardubicích. Tam jsme odjížděli s velkými obavami o motory, ale nakonec vše dobře dopadlo a bylo to pro nás velké a pozitivní překvapení. V pondělí měl s motorem problém Filip Hájek a už to možná chtěl zabalit. Ing. Petr Schmíd zmobilizoval své předposlední síly, jelikož si poslední si šetřil až na evropský pohár, a přes noc dal motor do kupy. Podle výsledků ze soustředění se mu to docela povedlo.

A k těm překvapením ze soustředění:

Patrik Mikel – nominaci měl jistou, takže pohodička – slivovička, tedy až na ten zvinglovaný podvozek

Vyhrál Filip Hájek – opravený motor se zlepšoval jízdu od jízdy a s ním i Filip.

Adam Fencl – V prvních dvou jízdách zcela suverénně ukázal účastníkům velkého mistráku záda. Podle nás největší překvapení celého soustředění. Nakonec skončil druhý, když na poslední jízdu zapůjčil svoji Shupu Vaškovi Vernerovi.

Josef Novák – bylo vidět, že když má motorku, která jede, jaký je to bojovník. Nakonec se o bod dostal do nominace před Kryštofa Rybáře.

Náhradníky tedy byly Kryštof Rybář , Roman Mády a Václav Verner.

Jako pozitivní jsme nakonec i viděli, že si kluci naostro zkusili, jaké je to startovat v šesti. Snad to nemuselo být šestkrát ale podle hesla ‚těžko na cvičišti lehko na bojišti‘ to asi mělo význam. Z účasti na závodu se nakonec omluvil Kryštof Rybář. Přejeme mu, aby se brzy a v pohodě vrátil do metylové společnosti.

Evropský pohár – 25.5.
A k samotným závodům. Na přejímce byl jediný problém a to s náhradní motorkou Patrika Mikela. Měla pod limit asi 30 deka. Ve snaze snížit hmotnost na minimum měla dokonce i odvrtané číslové tabulky. Závaží byla připravena dopředu, takže malý problém.

Během závodu naši kluci a mechanici vlastně jen dolaďovali převody a všechno ostatní dobře šlapalo.

V českém týmu byly nakonec čtyři tovární motocykly. Patrik Mikel si na soustředění vybral Shupu s čtyřventilem, Adam Fencl měl k dispozici dvouventil stejně tak jako Josef Novák. Ten jel na Shupě s klasickým podvozkem. Situaci jistila Shupa s loňským vítězným dvouventilem a nakonec ještě volný pátý motocykl jako poslední záchrana.

Filip Hájek a Roman Mády jeli na vlastních strojích s našimi motory. Náhradní Shupu se startovním číslem sedmnáct využil dvakrát během závodu Václav Verner.

Jinak musíme ocenit spolupráci všech manažerů techniků a jezdců v českém depu a to zejména Chabařovických, kteří byli na takové akci poprvé. Všichni jezdci včas na startu , náhradní stroj připraven. Zkrátka všechno šlapalo dobře. Motorky se za to odvděčily českým jezdcům bezporuchovým provozem.

Během závodu jsme ještě pomohli s náhradním motorem jednomu francouzskému závodníkovi a trpěli technickými problémy polských borců, které také podporujeme. Oba jezdí perfektně, ale každý z nich si vybral trochu smůly. Marcel Studzinski asi se seřízením karburátoru nebo s palivem. Igor Kopec jezdí úplně na doraz a tak v jedné rozjížďce musel ubrat a ulevit motoru, aby dojel. Do finále A se probojoval s náhradním motocyklem.Tam mu ale motor nevydržel přetočení na startu, takže skončil na šestém místě.

A k samotným výkonům našich závodníků:
V “D“ finále se sešli tři naši kluci. Josef Novák tady skončil druhý celkově dvacátý. V závodě nasbíral ze dvou jízd čtyři body. O lepší umístění přišel díky pádu ve své třetí rozjíždce. Bojoval o každý metr dráhy. Za ním skončili Václav Verner který si závody užil i jako náhradník a Roman Mády.

Další zastoupení jsme díky dobrým výkonům měli až v “B“ finále. Tam se probojoval Adam Fencl skončil tady třetí, celkově na devátém místě – super výsledek. Nedokončil Filip Hájek, který v rozjížďkách nasbíral deset bodů a o áčko přišel jen díky horšímu umístění. Kdyby neupadl, asi by si to rozdal s Adamem o pozici české dvojky v tomto závodě.

Finále “A“ slibovalo vyrovnaný závod v čele s loňským mistrem světa z Vechty Angličanem Wajtknechtem, Holanďany Vriesovými a Meijerem, Igorem Kopecem a samozřejmě naším loňským evropským šampiónem Patrikem Mikelem. Patrik výborně odstartoval a dal nám všem vzpomenout na své suverénní vítězství z Blijhamu. Celé finále vodil startovní pole a odrážel úspěšně Wajtknechtovy útoky. Jízda s Patrikem na čele se nám všem zdála nekonečně dlouhá a délka pardubické dráhy jako by se prodlužovala. Dotírající Angličan se ale před Patrika nedostal a tak mohla opět nastat česká radost.

Patrikovi se v Blijhamu na stupních vítězů pravděpodobně zalíbilo a asi zjistil, že svým výkonem udělá radost spoustě dalších lidí, rodičům, trenérům a technikům od Shupy. Vloni nám po vypjaté závodě v Blijhamu Patrik mnohokrát děkoval. Teď bychom rádi poděkovali jemu, že neztratil svou loňskou formu a mohli jsme se společně radovat z úspěchu. A česká hymna je přeci tak krásná písnička.

Foto: Shupa Team a Wojta Zavřel