Martin Gavenda: „Největší problém je, že se na plochou dráhu vykašlat nejde!“

Březolupy – 3. prosince
Ještě předloni na sklonku svých juniorských let by si nepřipustil, že se bude prát s chronickým nedostatkem závodních příležitostí. Jenže jeho kontrakt s Miskolcem měl nakonec pouze cenu potištěného papíru a jeho služeb vůbec nevyužíval ani Olymp, kam se vrátil po ročním hostování v Plzni. Ruku v ruce s úbytkem závodů přišly finanční starosti, navíc v depu řešil závady, na nimiž šlo jen nechápavě kroutit hlavou. Martin Gavenda se však v exkluzivním rozhovoru pro magazín speedwayA-Z svěřil, že přestat s plochou dráhou není jen tak.

speedwayA-Z: „Zjara jsi podepsal kontrakt s maďarským Miskolcem, nicméně ten nakonec nebyl do polské ligy vpuštěn. Co to pro tebe v praxi znamenalo? A jaká situace panuje v otázce zahraničního angažmá na sezónu 2012?“
Martin Gavenda: „Hlavně nedostatek závodů, nedostatek financí. Prostě těch závodů bylo letos hodně málo. Hlavně těch kvalitních, nešel jsem ani do extraligy. Fakt hodně málo. Maďaři dlužili ještě závodníků a tak nedostali licenci. Tušil jsem, že je problém. Byl jsem s nimi v kontaktu. Ujišovali mě, že to bude v pořádku. Že se to všechno vylepší do konce týden. Pak se tři nebo čtyři týdny neozvali. Nakonec přišel omluvný e-mail, že to nestihli a přišli o licenci. A průser byl na světě. Bylo to až po uzávěrce v únoru a na všechno bylo pozdě. Byl jsem s nimi v kontaktu i přes sezónu, příští rok by zase chtěli jet. Psal jsem jim, ještě neodpověděli. To je ten problém, že nekomunikují. Člověk neví, co se děje. Lehce zkouším jiné kluby, ale jestli to vyjde nebo nevyjde, nevím. Bylo by dobré něco podepsat. Jet se tam svézt na trénink. Trénovat tam s Polákama a trénovat tady, je úplně něco jiného. Ale když mi dají dvě stě euro za bod v Čechách, bude mi to tady stačit (smích)!“

speedwayA-Z: „Pražský Olymp tě do své extraligové sezóny povolal jej jednou pro svůj dubnový výjezd do Pardubic. Proslýchá se, že o tebe má opět zájem Plzeň pro svůj comeback do vyšší ligy. Můžeš toto téma komentovat?“
Martin Gavenda: „Bavili jsme se na podzim po dvojicích v Březolupech, že by chtěli do extraligy a teoreticky by o mě měli zájem. Zatím nic nevím, jakým stylem se extraliga pojede. To je otevřená věc až do kalendářní porady. Letos jsem jel v Čechách jen první ligu. A nebýt té jadranské ligy, asi bych se na to vysral. Takové závodění je úplně k ničemu. Plzeňské nabídce bych se nebránil, ale záleží na domluvě s Olympem. To se ale bude muset řešit po kalendářní poradě v sobotu.“

speedwayA-Z: „Březolupy startovaly v obnovené první lize, nicméně po loňském triumfálním tažení přeborem jste byli příliš krátcí na Pardubice. Čím to?“
Martin Gavenda: „Letos to bylo vyrovnanější. Sešli se závodníci a závody byly kvalitnější než loni. Do konce závodu nebyl kolikrát jasný vítěz. Někdy ani na konci jako v Březolupech. Chtěli jsme aspoň ten poslední závod doma vyhrát. Ale nakonec jsme se smířili, že nevyhrajeme. Zůstali jsme jen dva závodníci, ale nějakým neuvěřitelným způsobem se nám vyhrát povedlo. V rozjezdu jsem odstartoval na Suchoše a rychle jel pryč od něho. V tom posledním kole jsem z výjezdu viděl jeho přední kolo. V tu chvíli jsem si řek‘: ‚Ne, ne, ne!‘. A udržel jsem to do toho vítězného konce. Celá soutěž byla výborná, startovaly tam vyrovnané týmy. Loni jsme vyhrávali suverénně, to se nelíbilo ani divákům, ani ostatním manažerům, takže letos to bylo lepší. Sice horší ve výsledku, ale lepší v kvalitě. Příští rok bychom to chtěli jet zase a samozřejmě zase vyhrát.“

speedwayA-Z: „Zajímavou příležitost navýšit si počet závodu poskytl nově utvořený Speedwayclub Žarnovica, který se přihlásil do jadranské ligy. Jak jsi byl spokojen?“
Martin Gavenda: „Byl jsem určitě spokojený. Bez toho bych neměl skoro vůbec nic. Byli jsme všichni kompletně kamarádi. Závodilo se s obrovským klidem. Sranda byla, prostě pohodové závody. Byli jsme hlavně nabroušení na Čechy a chtěli je porazit. Když to Slovákům nevyšlo v hokeji, chtělo to v ploché dráze, ale v Žarnovici nám chyběl kousíček. Řekli jsme si, že to nevadí, že to napravíme ve Svitavách, ale vyskytnul se problém se závodníky. Nevyšlo to ani podruhé, ale jadranská liga byla přínosná, že jsem se dostal do Evropy. Žarnovicu mám rád, miluju to tam a jezdím tam závodit s radostí. Zatím se neozvali na příští rok, ale na ukončení jsme se domluvili, že by to mělo zase fungovat. Za ně vždycky rád pojedu. Bavili jsme si o slovenské licenci, ale zatím v tom nevidím výhodu. Spíš by to byla nevýhoda. V Čechách by mě brali jako cizince, nedostal bych se do extraligy, ani bych nemohl jet první ligu. Těch závodů bych odjel míň a celkově by to byl posun o level nebo o dva dolů.“

speedwayA-Z: „V Žarnovici jsi prakticky jako doma. Absolvoval jsi vrcholy plochodrážního roku obou zdejších klubů. Jak bys porovnal mistrovství Slovenska v podání SC a Zlatou přilbu SNP v režii tradičního AMK a vystihl své účinkování v nich?“
Martin Gavenda: „Zlatá přilba je tam dlouhodobou tradicí, i slovenský mistrák, ale ten se kdysi utnul. Myšlenka vrátit ho zpátky, byl dobrý nápad. Chyba je, že se oba kluby nemůžou domluvit a perou se navzájem mezi sebou. Z pohledu výsledku je to složitější. Na svou první přilbu rád vzpomínám, každý ví, o co jde (vítězství mu sebral až prasklý řetěz na začátku posledního kola finálové jízdy – pozn. redakce.) od té doby se mi tam nedařilo. Letos jsem měl smůlu na kontaktní konflikty. Odstartoval jsem a třeba Magosi mě přibil a já už to nedohnal. To bylo při mistráku a to samé se stalo předtím o té přilbě.“

speedwayA-Z: „Do evropského šampionátu jednotlivců jsi vstoupil v ukrajinském Červenogradu. O svém vystoupení jsi po návratu nechtěl příliš vyprávět. Změní se to nyní, když jsi do semifinále v Plzni přece jen dostal?“
Martin Gavenda: „Ukrajina byl ohromný zážitek. Byl jsem tam čtyřikrát, pětkrát, ale v Červenogradě jsem jel poprvé. Co jsem zažil za cestu, to jsem nikdy neviděl. Jeli jsme tam strašně dlouho. Snad dvacet hodin, byli jsme z auta úplně unavení a rozlámaní. Při tréninku jsem se pral s dráhou a plácal to všelijak možně. I když jsem v závodě odstartoval, na rovince mě všichni předjeli. Ke konci udělali změnu, že to překropili a na dráze se dělaly díry. Mně to sedlo a díky tomu jsem začal dělat body. Pořád to ale bylo málo. Málo na to, co jsem původně chtěl. Že jsem se dostal do Plzně, jsem nechápal. Tam to bylo o něčem jiným. Dráhu tam znám, výsledek mohl být o něco lepší, ale třeba mi dvakrát zastavili jízdu, když jsem ved‘ a v opakovačce to bylo horší.“

speedwayA-Z: „Letošní sezóna ti umožnila debutovat při kvalifikaci o SGP 2012 v Divišově. Nakolik byl tvůj výkon poznamenán deštěm?“
Martin Gavenda: „Trošku ty deštivý dráhy nemusím. Ale tady byla připravená dobře. Mně Divišov vůbec nesedí. Těžko říct, jestli by to bylo lepší, kdyby nezapršelo. Každopádně reprezentačních závodů bylo docela dost. A to mně hodně pomohlo. V Divišově jsme laborovali s motorkou a začlo mi to už docela fungovat. A na dráze jsem se setkal s lepšíma závodníkama. Těšil jsem se na to dlouho předem.“

speedwayA-Z: „A co mistrovství republiky jednotlivců? V Praze to byl přímo festival neuvěřitelných defektů. A ve dvojicích v Březolupech sis to také představoval jinak, že?“
Martin Gavenda: „Ta Praha to byl přímo děs! Ve čtvrté jízdě jsem říkal, že už nejedu, že na celou sezónu už kašlu. Zadlužil jsem se na jedněch věcech a teď se vysraly úplně jiné. Bylo to akorát si hodit někde v lese mašlu. Nevím, jak je to možné, nikdy jsem neviděl, že by utrhlo ozubení na spojce. Že by uletěla jedna půlka a druhá tam zůstala! To jsem nikdy neviděl! To se snad může stát jedině mně! A zrovna v důležitým závodě! Kde jde o hovno, nestane se nic. Do Mšena se mi ani nechtělo jezdit. Když se losovaly čísla, ani jsem žádný nechtěl. Úplně jsem ztratil chu do toho závodu. A nenašel ji ani tam. Byl jsem rád, že to všechno skončí. Spokojenej‘ ale budu, až se vypořádám s dluhama. Dvojice jsem si skutečně představoval jinak. Byl jsem domluvený s Kamilem Brzozowskim, ale jel do Německa na ligu. Cíle byly jinde. Čekal jsem na motor, co jsem věděl, že jede. Ale motor nedošel, vezl ho Pavol Pučko, pokazilo se mu auto a dovezl ho až po závodě. Smůla.“

speedwayA-Z: „V určitém období letošního roku jsi zvažoval možnost ukončení své kariéry. Nebylo by to ve třiadvaceti letech přece jen poněkud předčasné?“
Martin Gavenda: „Nevím. Situace je taková, že chybí peníze. Nemám sponzory a všechno tahám z práce. České kluby přeplácí cizince a čeští jezdci jezdí skoro zadarmo. Mělo by se to rozdělit, abychom mohli investovat do techniky. Určitě nejsem sám, kdo to pociuje. A řada kluků už skončila.
Sám nemám nic, jsem rád, že v zimě zaplatím všechny poplatky. Je to tak na hovno. Ale největší problém je, že se na to vykašlat nejde. Už loni jsem byl smířený, že končím. Ale za tři dny jsem změnil názory. Uvědomil jsem si, co bych ztratil. Mám hrůza kamarádů, co jsem se s nima seznámil na plochý dráze. Nejvíc asi na Slovensku. Jsem v tom odmalička a neumím si představit, co bych dělal. Je to taková motivace, baví mně to. Někoho baví chlastat, mně baví závodit. Takže zatím žádný konec!“

speedwayA-Z: „Protože překonáváš všechny nepřízně, musíš vnímat, že nová sezóna se blíží. Prozatím sice pomalu, ale jistě. Jak se na ni chystáš a s jakými ambicemi do ní vstoupíš?“
Martin Gavenda: „Jak se chystám? Zatím na to nemám čas, jsem v zápalu práce. Chodím dom až někdy v devět večer. Pomalinku už ale vytvářím plán a pomalinku se začne něco dít. Cíle se budou odvíjet od toho, co teď vydělám.“

Martin Gavenda děkuje:
„Láďovi Dvořákovi, nemá to se mnou vůbec jednoduché. Panu Vopatovi, který mi na začátku sezóny taky pomohl. Pak rodině, AK Markéta Praha a Březolupům. A zdravím chalany ze Speedway Clubu Žarnovica.“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II), Wojta Zavřel a Antonín Škach