Slováci nebyli našim závodníkům výraznou hrozbou na cestě za šestým triumfem

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Svitavy – 24. září
Ještě předevčírem byli Slováci plni odhodlání servat se s našimi závodníky, aby jim vrátili dubnovou porážku ze Žarnovice a atakovali celkové stupně vítězů celé jadranské ligy. Jenže zraněná ruka nepustila na start Jána Halabrína a Martina Málka sklátila střevní chřipka. Nakonec jejich řady musel posílit Jaromír Otruba. Český kouč Lubomír Vozár mohl přijímat gratulace prakticky už předem. Jeho svěřenci většinu jízd vyhráli, aby nakonec magickou hranici šedesáti bodů nepřekročili jen díky poruše motoru Václava Milíka v rozjížďce s číslem patnáct.

Rychlý český únik
Jak rychle se může rozložit silný tým, se Slováci přesvědčili během posledních dvou dnů. „Jano Halabrín volal předevčírem večer, že nemůže,“ líčil Martin Búri, předseda SC Žarnovica. Slovenský závodník měl problémy s opuchlou rukou už minulý víkend během výjezdu do slovinské Lublaně. Ve středu zkoušel ještě trénink na domácí dráze, ale nakonec musel na svou účast rezignovat.

Podobné to bylo s Vladimírem Višváderem, který se po svém flat trackovém pádu při Tomíčkově memoriálu stále nedokáže plně soustředit na jízdu. A dílo zkázy dokonala střevní chřipka Martina Málka. Včera večer se už cítil lépe, ale když si dnes dal lehčí snídani, bylo zřejmé, že na cestu do Svitav může rovnou zapomenout.

„Předevčírem jsme měli osm jezdců a přemýšleli, komu řekneme ne,“ vystihl situaci Martin Búri. „Dneska máme jen čtyři a to ještě Fritz Wallner dal horko těžko dohromady jednu motorku.“ Na české straně došlo k jediné změně, když místo nemocného Michaela Hádka dorazil Ondřej Veverka. Lubomír Vozár proto vyslyšel prosbu svého protějšku Jána Daniela a na druhou stranu barikády zapůjčil Jaromíra Otrubu.

Už jen personální přesila šesti Čechů proti pěti členům hostujícího týmu ukázala, kdo bude na dráze ve Svitavách pánem. Češi vystřelili do čela už v rozjížďce s číslem jedna. Václav Milík s Janem Holubem záhy ujeli Krzysztofu Nowackemu a Jaromíru Otrubovi. Síla slovenského týmu spočívala především na osobnostech Fritze Wallnera a Martina Gavendy.

Oba stáli za dvěma nerozhodnými výsledky v následujících dvou jízdách. Nejprve Rakušan odvedl Pavla Pučka s Ondřejem Veverkou. Poté Moravan stejně naložil s Eduardem Krčmářem a Michalem Škurlou. Dvojice remíz bylo maximem, co Češi svým hostům v úvodu dovolili. Následovala smrš triumfů.

Skvěle sehraný pár Jan Holub – Václav Milík v rozjížďce s číslem čtyři porazil Krzysztofa Nowackeho a Jaromíra Otrubu. Nepočítáme-li jediný mistrovský podnik stopětadvacítek před čtyřmi lety, Eduard Krčmář dnes na svitavské dráze debutoval. V páté jízdě odstartoval na Fritze Wallnera, aby až do cíle odrážel všechny jeho nájezdy. Rakušan se vrátil do depa pěšky, čehož mohl litovat i Michal Škurla, který se tím pádem musel spokojit s třetí příčkou. Vzápětí Václav Milík s Janem Holubem přivezli už třetí maximum na úkor Martina Gavendy a Tomáše Kise.

Slovenská bojovnost
Skóre závodu se dostalo na 25:11. Hosté věděli, že nebude v jejich silách s ním otočit, avšak na bojovnosti jim to neubíralo. Krzysztof Nowacki v první zatáčce rozjížďky s číslem sedm objel Ondřeje Veverku. Pražan polského plochodrážního entuziastu oukával celý jeden okruh. V nájezdu do druhého kola už jel za zády Pavla Pučka.

Vzápětí odstartoval nejlépe Fritz Wallner, avšak Václav Milík se v první zatáčce dostal pod něho. Z výjezdu ho hnal ven. Rakušan neslevil, by neměl místo a vrazil do mantinelu. Krizový moment zvládl naštěstí bez pádu. Jako prvému se mu podařilo obrat skvělý tandem Václav Milík – Jan Holub o body, avšak v mysli měl něco jiného.

Václav Milík se mu po dojezdu omluvil gestem ruky, avšak Fritz Wallner jeho omluvu nepřijal. V rozjížďce s číslem devět zajistil Martin Gavenda Slovákům remízu, když v prvním oblouku podjel Pavla Pučka s Ondřejem Veverkou. Eduard Krčmář s Michalem Škurlou ovšem české vedení zvýšili na 42:18, když záhy zmizeli Krzysztofu Nowackemu s Jaromírem Otrubou.

K rozjížďce s číslem jedenáct se Martin Gavenda přihnal na poslední chvíli. Aby příliš nelaškoval s časovým limitem, vzal to rovnou šikmo přes trávník. Pavol Pučko si dával ještě více na čas. „Udělal jsem chybu, nepodíval jsem se do programu,“ omlouval se později. „Vždycky jsem měl pauzu a tak jsem dělal motorku. Najednou mi řekli, že jedu.“

Vrata na dráhu už byla zavřená, ale obsluha je před spěchajícím Pražanem stačila včas otevřít. V protisměru projel první zatáčkou a stanul na roštu. Po vylétnutí pásky se dopředu dostal Václav Milík sledovaný Martinem Gavendou. V první polovině úvodní zatáčky však upadl Fritz Wallner.

Rakušan se postavil, ale zůstával i se svým motocyklem na dráze. Ukazoval na Václava Milíka a přetahoval se s praporkářem o svůj stroj. Nakonec se přece jen musela rozblikat červená světla a Fritz Wallner dostal příležitost při repete. V něm šel Václav Milík znovu rychle dopředu, avšak Rakušan mu tvrdou mincí oplácel za jejich předchozí duel.

Fritz Wallner vytlačil Pardubičana ven, přičemž si neodpustil ránu loktem. Protože Martin Gavenda za sebou nechal Pavla Pučka, slovenské družstvo zaznamenalo své první vítězství. Jenže za stavu 44:22 nemohlo mít větší váhu než důkaz, že se hostující závodníci nehodlají s daným stavem věcí smířit.

To však bylo jediné, co mohli dělat. Ve dvanácté jízdě dovezli Eduard Krčmář a Jan Holub dalších pět bodů na úkor osamoceného Krzysztofa Nowackeho. Hned na to Martin Gavenda, který přijel opět na poslední chvíli, garantoval remízu. Zbavil Ondřeje Veverku vedení ještě v prvním nájezdu.

V těch chvílích byl slovenský bodový zisk přesně polovinou toho českého. Jediným problémem Lubomíra Vozára pro nasazení do nominačních jízd byl Pavol Pučko. „Vypad‘ šroub a začal mi chcát olej,“ skláněl se Pražan nad svým motorem. Český kouč chvilku postál v jeho boxu, ale nakonec řekl, že v rozjížďce s číslem čtrnáct nastoupí Ondřej Veverka.

Změna personálních plánů ovšem neměla vliv na výsledek. Jan Holub s Ondřejem Veverkou vmžiku ujeli Krzysztofu Nowackemu s Jaromírem Otrubou. K dalšímu vítězství měli naši borci nakročeno v patnácté jízdě. Václav Milík tentokrát nepřipustil žádné extempore s Fritzem Wallnerem.

Po vylétnutí pásky sice zaostal vzadu, avšak vnitřní stranou první zatáčky poskočil z poslední příčky na první. Za ním byli Fritz Wallner s Martinem Gavendou, zatímco vyhlídky Eduarda Krčmáře na bod mizely stejně rychle jako tlak z jeho zadní pneumatiky. „Už v první zatáčce se to začlo vlnit,“ vyprávěl. Mnohem ničivější procesy se ovšem odehrávaly v útrobách motoru Václava Milíka, který ve třetím okruhu zůstal stát.

Hlasy z depa
„Hladké vítězství,“ komentoval Jan Holub počínání českého týmu na ovále. „Takovej‘ trénink. O moc nešlo, vyhráli jsme už v Liberci. S Vencou Milíkem se mi jelo dobře, domluvili jsme se v pohodě a bez problémů. Byl jsem s ním spokojenej‘ (smích).“

„Dneska to bylo fajn,“ liboval si Václav Milík. „S Wallnerem jsme si to dali oba. Ve finále bych mu dal rovinu, ale zatáh‘ se válec. Dobrej‘ den, neprší, akorát na plochou dráhu. Je vedro, ale nemůžu se zchladit, protože řídím.“

„Už je to v pohodě,“ svěřoval se Eduard Krčmář. „Pěkný závody, dráha suprová, v životě jsem tady nejel. Udělal jsem tady mistra ve stopětadvacítkách, ale to je něco jinýho. Mám spravenou chu, bylo to složitý, když mi to teď nešlo.“

„Čekal jsem trošku větší divočinu,“ připouštěl Martin Gavenda. „Dráha byla super. Nebo super… Na ty podmínky, co tu bývají, byla super. Škoda, že jsme neměli někoho s sebou, mohli jsme ty Čechy víc potrápit.“

1. Česká republika     58
Ondřej Veverka 2 2 1 2 2 9(3)
Pavol Pučko 1 3 2 0   6(1)
Eduard Krčmář 2 3 3 3 1 12
Michal Škurla 1 1 2 1   5(3)
Jan Holub 2 3 2 1 2 3 13(3)
Václav Milík 3 2 3 3 2 E 13(1)
 
2. Slovensko     32
Fritz Wallner, A 3 2 2 3 3 13
Tomáš Kis 0 0 0 –   0
Martin Gavenda, CZ 3 1 3 1 3 2 13(1)
Krzysztof Nowacki, PL (ACCR) 1 1 1 F 1 1 5
Jaromír Otruba, CZ 0 0 0 1 0 0 1

Foto: Wojta Zavřel