Mladá Boleslav – 28. října
Svůj první letošní závod si naplánoval až do momentu, kdy česká plochodrážní sezóna ještě ani netušila, že již vlastně skončila. Jako amatér s tím ostatně žádný problém neměl. A na svou pozdní premiéru vyrazil na polskou amatérskou sérii do Gniezna. Přestože stál na pódiu, má v otázce svého závodění hlavu rozpůlenou vejpůl.
![](http://www.speedwaya-z.cz/wp-content/uploads/2020/10/a-24-267x300.jpg)
„Já to tak mívám, buď se svezu zjara, nebo až na podzim,“ směje se Martin Švestka nad připomínkou říjnového začátku své sezóny, aby bez ztráty tempa reagoval na otázku, jak se v polské sérii vlastně objevil. „Byl jsem se svýzt v Liberci a Blažej Skrzeszewski mě oslovil, jestli nechci jet v Gniezně. V Polsku jsem se rád svez‘, byl jsem tam jen jako mladej.“
Nicméně deště celou akci o pár dnů odložily. „O čtrnáct dnů se to prodloužilo,“ říká bývalý závodník pražské Markéty a Mšena. „To mi bodlo. Byl to měsíc příprav a teď jsem moh‘ mít o dva tréninky víc. Jednou Liberec, dvakrát Plzeň, jednou Markéta. Není snadný se tady svýzt. Když makáš, zabere to dost času, když makáš.“
![](http://www.speedwaya-z.cz/wp-content/uploads/2020/10/c-8-300x188.jpg)
Nakonec to však stálo zato. „Dobrá zkušenost,“ souhlasí Martin Švestka. „A hnedka bedna. Závody super. Ondra Smetana se nabíd‘, že by se mnou jel. Přidal se i jeho táta Radek. Posunulo se to na neděli, jelo se finále polský extraligy, skloubili jsme to a jeli se na něj podívat. Krásná neděle v zemi krále Miroslava, šli jsme si zazpívat (smích).“
Především si však užil plochou dráhu v době, kdy ji u nás vládní opatření nedovolovala. „Ten Maciej Fajfer, co vyhrál, má třicet dva let,“ hodnotí své třetí místo. „Ještě před pěti lety jezdil ligu. Sjoerd Rozenberg taky jezdí a má motorku od ladiče. Příští rok do toho musím jít.“
![](http://www.speedwaya-z.cz/wp-content/uploads/2020/10/b-9-300x210.jpg)
A tak Martina Švestku uvidíme v akci také na našich oválech? „Jeden den mám takovej, že jo, druhej‘ zase, že ne,“ povzdechne si. „Jeden den chci, ale druhej‘ vstanu a říkám si ‚ty debile, kam se cpeš?‘. Plochá dráha stojí spoustu času, manželka za mě musí jezdit nakladačem. Půlka hlavy by chtěla, druhá ne a připomíná mi, že mám dva zaměstnance.“
Všechno je tím pádem otevřené. „Škoda Kostěnic,“ lituje Martin Švestka zrušené Rozlučky na oválku u prvního železničního koridoru. „Tam bych se rád jel podívat. Ale ta celá sezóna byla na hovno, když to tam vezmeš.“
Foto: Ondřej Smetana