Josef Franc s Janem Kvěchem prohráli už jako noví mistři

Kopřivnice – 23. června
Slunečné počasí provázelo šampionát republiky dvojic v Kopřivnici, kde se vzhledem k rekonstrukci Letního stadiónu plochodrážní motory na pár měsíců odmlčí. Od prvních rozjížděk za titulem vykročili Josef Franc a Jan Kvěch, kteří vozili jednu sedmičku za druhou. Zato jejich pronásledovatelé přece jen ztráceli. Zdeňka Holuba a Norberta Kosciucha spojené hlavičkou KFPD Třebusice nejprve od sebe rozdělil Michal Škurla a vzápětí i Martin Málek. Jakub Valkovič a Michal Škurla stejný kousek provedli Markétě s Petrem Chlupáčem a Ondřejem Smetanou v sestavě. V osmé jízdě si Josef Franc a Jan Kvěch prodloužili sérii své neporazitelnosti na úkor svých klubových kolegů. Ve hře o titul s nimi tím pádem zůstávaly jenom Třebusice. V jedenácté jízdě vedly před Markétou, když nějaké nekalosti v motoru vedoucího Zdeňka Holuba způsobily přetržení sekundárního řetězu, který devastoval vše, co mu stálo v cestě. Tím pádem bylo o mistrech rozhodnuto, ačkoliv Norbert Kosciuch vyhrál čtrnáctou jízdu. Josef Franc a Jan Kvěch ale nepustili před sebe Zdeňka Holuba a dovezli do Prahy první titul od vítězství Matěje Kůse a Renata Gafurova v Březolupech roku 2011.

Zdeněk Holub, Norbert Kosciuch, Josef Franc, Jan Kvěch, Petr Chlupáč a Ondřej Smetana na stupních vítězů

Létající Olymp

Kopřivnické depo rozpálené tropickým žárem

Byl to kompromis, velký kompromis. Pakliže se měly jet české dvojice v Kopřivnici, nešlo to jindy než právě dnes. Počasí bylo závodu skvěle nakloněno, ale okolnosti ne. Postupně padaly přihlášky Slaného, Pardubic a Plzně a nakonec se sešlo pouhých šest týmů. S rozpisem nešlo vymyslet nic jiného, než nechat jednotlivé páry v patnácti rozjížďkách postupně bojovat proti sobě. Systém importovaný z Britských ostrovů se vrátil alespoň bodovým klíčem 4-3-2-0.

Pro závodníky to znamenalo jediné, a sice bodovat co nejvíce. V první jízdě vystřeli do vedení Zdeněk Holub. Za sebou měl svého kolegu z fanouškovského výběru Třebusic Norberta Kosciucha, který v prvních metrech převzal vedení. Avšak Michal Škurla v kopřivnické vestě byl ve střehu a ve výjezdu z úvodní zatáčky se vnějškem dostal za Polákova záda.

Zdeněk Holub bojoval o bod navíc až do cíle, ale Michal Škurla nepovolil. Vedení v průběžné klasifikaci se tím pádem ujali Jan Kvěch s Josefem Francem v sestavě Olympu, když ve druhé jízdě na hlavu porazili březolupské Martina Málka a Martina Gavendu. Záměr pražské Markéty vyrovnat se svým kolegům zhatil Jakub Valkovič.

Jan Kvěch (modrá) a Josef Franc (červená) drží v šachu Martina Málka

Přitom Ondřej Smetana a Petr Chlupáč reagovali na let pásky vstříc prosluněnému nebi jako jeden muž. Jenže slovenský junior v první zatáčce projel mezi nimi na druhou příčku. Ve druhém okruhu intenzita jeho útoků na vedoucího Ondřeje Smetanu poklesla vinou ztráty plechové body, avšak Petra Chlupáče udržel.

Martin Málek po rozjížďce s číslem čtyři:

„Teď se už do toho dostávám.“

Zdeněk Holub (bílá) letí do vedení před Martina Málka (modrá), Norberta Kosciucha (žlutá) a Martina Gavendu (červená)

Třebusický tým ani ve čtvrté jízdě nezabral naplno. Zdeněk Holub triumfoval stylem start – cíl, ovšem Martin Málek se pevně usadil před Norbertem Kosciuchem. Ve druhém kole se zdálo, že jej Polák podjede ve druhé zatáčce, nicméně přání zůstalo otcem myšlenky.

Petr Chlupáč si na začátku závodu stěžoval na své horší starty a rozjížďka s číslem pět mu v tomto ohledu dala plně zapravdu. Byť směřoval spolu s Ondřejem Smetanou do čela, ještě v prvním nájezdu jej minul Michal Škurla. A ten nepovolil až do konce. Pravda Petr Chlupáč měl příležitost menší, protože ve druhém oblouku třetího kola upadl Jan Macek, jenž tentokrát uzavíral řadu.

Protože však závodníci před ním projeli do závěrečného okruhu, byly přiděleny technické body. To už se ale na startovním roštu řadili Josef Franc a Jan Kvěch. V šesté jízdě si se Slováky pohráli jako kočka s myší. Sotva projeli pod šachovnicovou vlajkou, měli o dva body více než Markéta a Třebusice.

Ondřej Smetana vede před Michalem Škurlou, Petrem Chlupáčem a Janem Mackem

Ve třetí sérii se diváci dočkali pohledu na boj vedoucího triumvirátu. Josef Franc a Jan Kvěch vypálili do čela rozjížďky s číslem osm jako z děla.

Petr Chlupáč se mezi ně snažil v úvodním oblouku vetřít, avšak neuspěl a spolu s Ondřejem Smetanou musel zaknihovat svou první dnešní prohru. Třebusice se však držely na dvoubodovém odstupu, protože v deváté jízdě zametly se slovenskými juniory jako profesionální čističi.

 

Olymp zpátky na vrcholu po osmi letech

Norbert Kosciuch a Zdeněk Holub vodí Jakuba Valkoviče a Jána Mihálika

Spanilé tažení obou Olympanů neskončilo ani v desáté jízdě. Michal Škurla se prve v rozjížďce s číslem sedm vytáhnul, když vzal v první zatáčce z jedné vody načisto oba březolupské Martiny, ale nyní byl přece jen ten druhý vzadu. Josef Franc a Jan Kvěch opět excelovali již od samého začátku. Čtvrté maximum je přiblížilo ke zlatu stejně jako incident v rozjížďce s číslem jedenáct.

V ní Zdeněk Holub a Norbert Kosciuch měřili Ondřeje Smetanu s Petrem Chlupáčem, když vedoucí třebusický borec na začátku třetího kola zastavil. „Prasknul mi zadní řetěz,“ nemohl Zdeněk Holub uvěřit své smůle.

Ale bylo to tak a Olymp utekl Třebusicím již na rozdíl pěti bodů. Než však otázka letošního mistra dospěla svému definitivnímu vyřešení, bojovalo se o další příčky. Markéta se opírala o devatenáct bodů, zatímco Březolupy byly o tři body pozadu. Martin Málek sice v rozjížďce s číslem dvanáct poslal za svá záda Jakuba Valkoviče, když se vnějškem první zatáčky přenesl za třetí příčky rovnou do čela. Nicméně Martin Gavenda se přes lepšího ze Slováků neprobil.

Jakub Valkovič (modrá) dotírá na Martina Málka (žlutá)

Díky Jakubovi Valkovičovi se Žarnovica umístila v závěrečné klasifikaci umístila před Kopřivnicí. Ale dlužno dodat, že paní Smůla v této záležitosti měla také své prsty. Ostatně u čísla rozjížďky bylo číslo třináct. Michal Škurla suverénně vedl, když před nájezdem do posledního kola zůstal stát.

„Přestalo to jet, ale pak to zase fungovalo,“ kroutil hlavou. Každopádně Jakub Valkovič vytěžil z celé situace vítězství. Ján Mihálik si dnes prvně sáhnul na body, ale v konečném součtu byli o chloupek lepší než domácí.

Josef Franc na téma rozjížďky s číslem čtrnáct:

„Zdenda se tlačil hezky, ale nedotlačil.“

Nejde o nic menšího než titul – Norbert Kosciuch (modrá), Josef Franc (bílá), Jan Kvěch (žlutá) a Zdeněk Holub (červená)

A pak se utkaly oba nejlepší celky. Jan Kvěch si vyměnil místo s Josefem Francem a na startovním roštu se postavil na dvojku. Zdeněk Holub šel po startu rychle dopředu, aby v nájezdu do první zatáčky před sebe pustil Norberta Kosciucha. Jenže současně dali Olympané co proto Zdeňku Holubovi, jenž byl vmžiku poslední.

Jan Kvěch a Josef Franc vzápětí až do cíle hnali Norberta Kosciucha, který však jakoby o každém jejich manévru jakoby věděl dlouho dopředu. Nenechal si své vítězství vzít a připravil je o vyrovnání rekordu. Posledními šampióny českých dvojic bez ztráty bodu totiž byli Matěj Kůs a Renat Gafurov, kteří shodou okolností před osmi lety v Březolupech naposledy posadili pražský Olymp trůn, než se to dnes povedlo Josefu Francovi a Janu Kvěchovi.

Petr Chlupáč před sebe Martina Málka nepustil

Na závěr Martin Málek trošku poškorpil závodníky Markéty, když proháněl Petra Chlupáče až na metu. Ondřej Smetana udolal Martina Gavendu, ale i bez jeho manévru by Březolupy byly čtvrté za Markétou.

 

Hlasy z depa

Mistrovská sestava: Josef Franc, Zdeněk Schneiderwind a Jan Kvěch

„Pořád rovně a doleva,“ žertoval Jan Kvěch nad typickou otázkou magazínu speedwayA-Z, jak se mu dneska jelo. „Poprvý jsem mistr v pětistovkách. Pocit je to dobrej‘, s Pepou se mi dvojice povedla. V poslední jízdě oni odstartovali oba. Já pak Zdeňka předjel, Norbert pak zkoušel různý stopy a odolal. Stejně bychom byli mistři i tak.“

„Bylo to spíš o štěstí,“ upozaďoval se poněkud Josef Franc. „Měli jsme to jednodušší, že kluci měli defekty. Po dlouhý době Olymp postavil konkurenceschopnou dvojici. Zázemí Josef Franc teamu, Zdeněk Schneiderwind a Jirka Georgiev se opět osvědčilo. Hezký závody, hlavně pro diváky.“

Norbert Kosciuch je dobře známý z české extraligy

„Jsem tu poprvé,“ konstatoval Norbert Kosciuch. „Ale super závody. Všechno bylo OK.“

„Na hovno,“ čílil se Zdeněk Holub. „Zastavil se motor, proto prasknul zadní řetěz. Škoda, mohlo bejt třeba první místo…“

„Druhý místo by bylo lepší,“ pošilhával Ondřej Smetana po vyšších metách. „V pohodě, po dlouhý době jsem startoval. Motorka jela dobře, holt některý závodníky jsem měl porazit, ale neporazil. Možná jsme mohli mít to druhý místo. Ale bedna byla super.“

„Pěkný,“ odtušil komentář na dnešní závod Petr Chlupáč. „Na tu bídu zezačátku… Dochytali jsme starty a šlo to dobře.“

Martin Gavenda – na snímku s Milošem Plzákem – byl zklamaný

„Dneska jsme začali těžkým soupeřem,“ vyprávěl Martin Málek. „Já se do toho dostával. Pak jsem jel dvě jízdy po nakropení. To nemám rád, ale dobré. Myslím, že dobré závody. Škoda, že se Martin nechytal, ale já jsem na ta čtvrtá místa zvyklý. Vždycky mi něco chybí.“

„Nemám, co říct,“ zamknul si Martin Gavenda ústa na několik zámků.

Jakub Valkovič zajel skvělý závod

„Myslím, že dobré,“ shrnul své pocity Jakub Valkovič. „Závod se mi celkem podařil, těch vydařených jízd bylo dost. Dneska jsem si vylepšil náladu. Čtrnáct bodů je dost, škoda, že se Jančimu nedařilo.“

„Super závody,“ liboval si Michal Škurla, byť Kopřivnice skončila poslední. „Super atmosféra. Škoda poslední jízdy. Něco se stalo, přestalo to jet. To zjistím v dílně, spíš elektrika nebo karburátor.“

Všichni účastníci pěkně pohromadě
1. PSK Olymp Praha 33
Josef Franc 3 3 3 4 3 16(3)
Jan Kvěch 4 4 4 3 2 17(2)
2. KFPD Třebusice 27
Zdeněk Holub 2 4 3 E 0 9(1)
Norbert Kosciuch 4 2 4 4 4 18
3. AK Markéta Praha 25
Petr Chlupáč 2 2 2 2 4 12(1)
Ondřej Smetana 4 4 0 3 2 13
4. AK Březolupy 19
Martin Gavenda 0 0 2 2 0 4(1)
Martin Málek 2 3 3 4 3 15
5. SC Žarnovica 16
Ján Mihálik 0 0 0 0 2 2
Jakub Valkovič 3 2 2 3 4 14
6. Walbo Railway Kopřivnice 15
Jan Macek 0 X 0 0 3 3
Michal Škurla 3 3 4 2 E 12
Roman Marek DNR
Porucha Zdeňka Holuba se stala jedním z rozhodujících faktorů dnešního závodu

Foto: Martin Búri

Kopřivnické publikum vidělo další skvělý mítink