Evropský pohár stopětadvacítek přinesl zlato i stříbro českých závodníkům i českým motocyklům

Toruň – 29. června
Loňský evropský pohár FIM-Europe, neoficiální mistrovství Evropy ve stopětadvacítkách v Divišově nám přinesl dvě medaile, zlatou Jana Kvěcha a bronzovou Filipa Šifaldy. O takovém úspěchu se nám loni ani nezdálo a tak jsme letos jeli s očekáváním do Toruně. Pořadatelé umístili na úvodní stranu oficiálního programu krásnou fotku Filipa Šifaldy na Shupě . Asi věděli proč. Nicméně netušili, že všechny porazí na motoru, který se před časem z Toruně do Shupy vrátil, protože prý vůbec nejede.

 

Daniel Klíma, Filip Šifalda a Bartosz Tyburski na stupních vítězů
Daniel Klíma, Filip Šifalda a Bartosz Tyburski na stupních vítězů

Shupa dominuje světu plochodrážních osminek

Česká výprava, která si přijel podmanit Toruň
Česká výprava, která si přijel podmanit Toruň

My jsme to ještě nevěděli a tak celý tým v tréninku i při závodě pracoval s maximálním nasazením. Udělali jsme si malou statistiku konkurence. Tedy takové porovnání motocyklů Shupa a zbytku světa. Na startu bylo 24 závodníků, z toho třináct mělo naše motocykly nebo motory.  Ze zbylých jedenácti měli naše dva podvozky s vlastními motory Holanďané, Němci něco od nás a něco vlastního, tři Angličané zcela vlastní stroje.

Anglická konkurence Shupy
Anglická konkurence Shupy

Poláci a Češi byli kompletně ošupováni. Toto pro nás potěšující zastoupení našich strojů bylo dáno především množstvím polských jezdců, kterých nakonec jelo celkem sedm. Ze zahraniční konkurence má asi nejlépe opečované motorky s našimi čtyřventilovými motory Erik Bachhuber z Německa, loňský německý mistr a letošní leader národního mistrovství. Angličané používají podobný základ motorů jako my, jen tuningovou hlavu mají od jiného výrobce.

Poláci preferují naše dvouventilové motory a takzvané univerzální podvozky, které se dají variabilně upravit na malá kola, přední 19″ a zadní 17“, která jsou předepsána v polském národním mistrovství.  My vzhledem k šetření hmotnosti používáme naše klasické podvozky.

 

Fenomén třináctky

Třináct vítězných rozjížděk motocyklů Shupa
Třináct vítězných rozjížděk motocyklů Shupa

Potom, když při vážení strojů ukázala váha u motorek Filipa Šifaldy  hmotnost přesně na limitu šedesát kilogramů, tak si technik na přejímce šel pro hadr, aby si utřel zpocené čelo. Trochu se nám potom pomstil a naše kluky honili na váhu i během závodu.

Filip Šifalda a Milan Dobiáš jeli na čtyřventilech, Daniel Klíma a Pavel Kuchař na dvouventilech.

Shupy Erika Bachhubera
Shupy Erika Bachhubera

Zajímavá byla potom statistika rozjížděk. Celkem třináct vítězství pro Shupu včetně finále A i B. V základním rozpisu Shupa prohrála jedinou rozjížďku ze dvanácti. Třináct motocyklů Shupa , třináct vítězství  a potom že třináctka nosí smůlu! Musím se podívat co se dělo 13. června, třeba mi to přinese štěstí…

 

Češi úřadují v polské Toruni

Zvážit, zkontrolovat a orazítkovat
Zvážit, zkontrolovat a orazítkovat

Trénink i závody proběhly, co se týče techniky zcela bez problémů, a to jak u našeho tak i polského týmu. Zkrátka se jen závodilo, takže příprava byla provedena na jedničku. No, a jak jeli kluci…

Před každou jízdou byli naprosto soustředění a na dráhu vyráželi s pohledem tygra před skokem, přičemž kořistí byli soupeři v jejich jízdách. Po základním rozpisu dvanácti rozjížděk měl Filip Šifalda patnáct bodů, jelikož všechny jízdy s přehledem vyhrál. Daniel Klíma třináct bodů, Pavel Kuchař dvanáct a Milan Dobiáš sedm.

Shupy českého týmu
Shupy českého týmu

Filip s Danem šli rovnou do áčka, i když Dan losem na Bachhuberovi. Pavel Kuchař dostal možnost vybojovat finále A v béčku, odkud postupovali první dva. Nejprve se tedy jelo finále B, kde druhé postupové místo uteklo Pavlovi Kuchařovi po nádherném souboji s McGurkem  tak o půl metru.

Ing Petr Schmied bedlivě kontroluje své Shupy
Ing Petr Schmied bedlivě kontroluje své Shupy

Skončil tak celkově na krásném sedmém místě. Ve finále C dojel Milan Dobiáš na druhém místě, celkově byl tedy dvanáctý. A před závodníky už byla jen poslední medailová jízda. Naše dvě želízka v ohni neponechala nic náhodě a odstartovala ze všech nejlépe.

Shupa koutek - máme všechno!
Shupa koutek – máme všechno!

Po průjezdu první zatáčkou vedl Filip Šifalda před Danielem Klímou. Filip svůj náskok udržel a dovedl do cíle vítězně svou Shupu k radosti nás všech. Dan musel bojovat s Tyburskim v samotném závěru o druhé místo, ale udržel ho a zdvojnásobil naši radost.

Potom jsme si všichni užili to, o čem se nám jenom zdálo. Vítězství a českou hymnu!

Krásná odměna za naši práci
Krásná odměna za naši práci

Foto: Jiřina Šifaldová a Shupa Team

Dvě ze třech těchto medailí cinkliypro české závodníky a českou Shupu
Dvě ze třech těchto medailí cinkliypro české závodníky a českou Shupu

 

1 komentář u „Evropský pohár stopětadvacítek přinesl zlato i stříbro českých závodníkům i českým motocyklům“

  1. Dovoluji si reagovat na článek o výsledku mladých jezdců na motocyklech 125 ccm při závodě o Zlatý pohár FIM v polské Toruni. Reprezentační povinnosti v těchto závodech zajišťuje Sportovní centrum mládeže pro plochou dráhu při Autoklubu v AČR Slaný. Toto centrum od začátku již 9 let spolupracuje s vedením firmy Shupa. Lze tedy za tuto dobu provést krátké hodnocení vzájemné spolupráce, která byla vždy na velké úrovni. Za tuto dobu jsme společně prožili řadu zklamání ale i velkou řadu úspěchů. Musím konstatovat, že pracovníci Shupy rok od roku přicházejí na trh vždy s řadou úprav, aby jejich motocykly při mezinárodních závodech měli vždy ty nejlepší výsledky. Nerad vzpomínám při naší snaze prosadit motocykly na polském plochodrážním trhu, na stálé připomínky ze strany polského vedení plochodrážního sportu, na někdy nevhodnou kritiku z řady sponzorů atd.. Pracovníci Shupy vždy řešily všechny problémy a postupně je odstraňovali. Velice dobře vzpomínám na všechny první závody, kdy Shupa si získávala v boji různých domácích motocyklů nejlepší pozici v této kategorii. Dnes mohu konstatovat, že tyto motocykly tuto kategorii zcela ovládají zejména díky našich a polských jezdců. Ve zmíněném závodě v Toruni při účasti 24 jezdců polovina startovala na motocyklech Shupa. Výsledek závodu jasně hovoří ve prospěch Shupy a po závodě jsem byl svědkem o zvýšený zájem jezdců, kteří startovali na jiných motocyklech. Přeji pracovníkům Shupy aby i nadále měli úspěchy zejména ve vývoji svých motocyklů a aby byli jedničkou na současném světovém trhu v této kategorii.
    Při této příležitosti musím rovněž uvést velmi dobrou spolupráci při přípravě nominovaných jezdců na tyto vrcholné závody. Před každým závodem jsou pořádána soustředění za účasti pracovníků Shupa a při tomto soustředění je vždy prováděno dolaďovaní motocyklů každému jezdci. Po každém závodě potom vzájemně konfrontujeme nové poznatky a hledáme nové cesty, aby výsledky byly ještě lepší. Jednoznačně musím konstatovat, že bez této spolupráce a zájmu pracovníků Shupy by naši jezdci tak skvělých výsledků nedosáhli.
    Velmi rád bych byl, kdyby i taková situace zavládla ve výrobě motocyklů Jawa v Divišově. Sleduji vývoj motocyklů o obsahu 250 ccm a v žádném případě nemohu srovnávat jejich postup s pracovníky firma Shupa.
    V závěru ještě jednou děkuji pracovníkům Shupy za všechno co pro nás dosud udělali a přeji si další velmi dobrou spolupráci při dalších závodech.

    Křikava Petr

Komentáře nejsou povoleny.