V pardubické jámě lvové přišel Slaný o hlavu až v poslední rozjížďce

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Pardubice – 24. srpna
Nebývale velký počet defektů provázel dnešní sedmé kolo extraligy v Pardubicích. Na úvod přišli o body Tomáš Suchánek a Hynek Štichauer kvůli přetrženým řetězům a Jan Jaroš vinou přepáleného kabelu od zapalování. Luboš Tomíček přišel o motor, Martin Málek nakonec o dva. Bez Marcina Piekarskeho, jenž si zlomil ruku cestou do své dílny, zůstávalo Mšeno na čtvrté pozici. Z boje o vítězství po slibném začátku vypadl ve druhé půli mítinku také pražský Olymp. Vedl Slaný, který si vždy dokázal udržet mírný vrch nad Pardubicemi. V rozjížďce s číslem devatenáct se ovšem ve druhém kole rozletěl motor vedoucímu Sebastianu Ulamkovi. Aleš Dryml dotáhl jízdu do vítězného konce a domácí měli rázem stejně bodů jako Slaný. Vše rozhodl Lukáš Dryml v poslední jízdě. Magazínu speedwayA-Z se po závodech svěřil, že si už po shlédnutí povrchu jeho dráhy na startovním roštu předsevzal vyhrát. A vskutku po vylétnutí pásky všem uletěl jako nadzvuková stíhačka. Slaný se stále udržel na čele průběžného pořadí zkresleného rozdílným počtem závodů. Protože ho však ještě čeká volný los, faktickým leaderem jsou Pardubice.

Jeden míní, ale…
Motoristický sport bývá mnohdy pořádně nevyzpytatelný. Dlouho spřádané plány se během krátkého okamžiku mohou rozplynout jako dým. Pardubická extraliga toho byla dnes velkým důkazem. Jako první se o tom přesvědčil Petr Vandírek, který zastoupil zdravotně indisponovaného Antonína Kaspera na postu mšenského kouče.

Ve své sestavě měl být Marcina Piekarskeho jako jediného cizince. Jenže junior czestochowských Lvů šel z chodby svého domu do dílny a upadl. Bohužel tak nešastně, že si zlomil ruku. Startovní číslo sedm si tím pádem na svá záda lepil Vladimír Višváder. Na post druhého náhradníka byl narychlo povolán Dominik Jech.

Další eskapády přichystal nevyzpytatelný osud závodníkům a týmovým manažerům až na dráze. Mítink rozehrál nejlépe Slaný. Milanu Machovi vyšel dokonale psychologický tah s dvěma hvězdnými Poláky startujícími těsně po sobě. V rozjížďce s číslem jedna nejlépe odstartoval Matěj Kůs, leč záhy ho na čele vystřídal Slawomir Drabik. Vzápětí Sebastian Ulamek uletěl všem hned po vylétnutí pásky. Aleš Dryml na něj dorážel, ale dopředu se nedostal.

Ostatní týmy pily z kalichu hořkosti. Jako první přišlo na řadu Mšeno v rozjížďce s číslem jedna. Jan Jaroš na konci úvodního kola stabilizoval svou druhou příčku před Matějem Kůsem a Tomášem Suchánkem. Na začátku třetího kola ovšem musel zastavit. „Přepálil se kabel od zapalka,“ odtušil smutně.

Dva body nebyly souzeny ani Tomáši Suchánkovi. V posledním výjezdu znatelně zpomalil a metu protnul setrvačností. „Přední řetěz,“ vysvětloval ve svém depu. „To už je třetí za dva dny. Včera o tréninku dva. Je to nějaký kazový…“ Ve druhé jízdě dodal na pardubický účet dva body Aleš Dryml, jak už bylo řečeno. Technický šotek si však zasedl na Olymp.

Josef Franc útočil na pardubického rivala vnějškem první zatáčky, ale neuspěl. Bod před Matyášem Hlaváčkem uhájil, jenže… „Spad‘ mi filtr a já měl malej výbrus,“ řekl po průjezdu cílem. Luboš Tomíček zase zůstal stát hned na startu juniorského měření sil v rozjížďce s číslem tři. „Motor,“ pravil rezignovaně. „Urvalo se to celý.“

Mezitím upaloval v čele Adam Vandírek. Hynek Štichauer jel druhý, avšak ve druhém kole zaroloval na trávník i on. Prasklý primární řetěz! Dva body tedy nečekaně dovezl Radim Chod. A Slaný se trojici pronásledovatelů vzdálil už na pět bodů.

To se však záhy mělo změnit. Martin Málek se po vylétnutí pral o vedení s Lukášem Drymlem. Stal se však obětí Vladimíra Višvádera. Po drobné chybičce mu třetí místo sebral Pavel Ondrašík, který na začátku třetího kolo překonal i Vladimíra Višvádera. Mnohem závažnější bylo, že slánský borec projížděl cílem se zadřeným motorem.

A bylo ještě hůř. V rozjížďce s číslem pět jezdil Martin Málek druhý za Lubošem Tomíčkem. Úspěšně mařil jeden nájezd Tomáše Suchánka za druhým. Leč na začátku třetího kola musel zastavit. „Zadní řetěz,“ nechtělo se slovům z jeho úst. „Smůla. Sere mi, že jsem předtím zadřel ten motor. Nebudu mít, na čem jezdit.“

Trojboj naředěný na duel
Nebývale zašmodrchaný úvod vyrovnal průběžné pořadí. Po pěti rozjížďkách se o vedení dělily Slaný, Praha a Pardubice. A Mšeno za nimi zaostávalo o pouhé tři body. Trojice leaderů se o čtyři tabulkové body prala i nadále. Štěstí se klonilo tu k jednomu, tu zase k druhému.

Rozjížďku s číslem šest opanoval Aleš Dryml. Martin Vaculík, tradiční slánský náhradník, se dostal do křížku s Pavlem Ondrašíkem. Pražan protáhl nájezd do druhé zatáčky a rázem jej vnitřní stopa vynesla na druhé místo. Jenže Slovák vyrovnal účty už v následujícím oblouku.

Vzápětí vyšly Pardubice naprázdno. Hynek Štichauer přišel během čtvrtečního tréninku o svůj nejlepší motor. Narychlo připravil náhradu, ale záhy se ukázalo, že to byla skutečně jen náhrada. Sebastian Ulamek triumfoval ve stylu start – cíl a při pardubické nule posunul Slaný do čela.

Matěj Kůs druhým místem vyrovnal pražský krok s Pardubicemi. V rozletu mu však takřka celý úvodní okruh bránil Vladimír Višváder, na svítkovském oválu jakoby pokropený živou vodou. „Mám před sebou dlouhej víkend,“ zubil se Vladimír Višváder s dvěma body na svém kontě. „Musím se do toho obout hned zkraje, ale abych to na Liberec a Žarnovicu nezakřik…“

Po excelentním startu nenašel Lukáš Dryml sobě rovného ani v rozjížďce s číslem osm. Jeho triumf však nestačil na pardubický návrat do čela. Slawomir Drabik totiž za sebou v prvním oblouku nechal jak Adama Vandírka, tak Josefa France. A Pardubicím tak na čelo chyběl jeden bod.

Slánská ofenzíva však pokračovala i po druhé přestávce. Oba Poláci se v duchu strategie Milana Macha chystali na start opět hned po sobě. Sebastian Ulamek odstartoval na Tomáše Suchánka. Domácí závodník měl ke všemu trable s Adamem Vandírkem. Mšenský junior se v posledním kole dokonce probil na druhou příčku, avšak Tomáš Suchánek nakonec nekompromisně kontroval.

V desáté jízdě si stejně suverénně jako jeho krajan počínal i Slawomir Drabik. Profitoval i ze skutečnosti, že se Aleš Dryml startující od mantinelu musel v první zatáčce prodírat okolo Luboše Tomíčka. Slánská ofenzíva zvýšila vedení úřadujících šampiónů už na tři body.

Pražský Olymp začal v těchto fázích vypadávat z bitvy o vítězství. Josef Franc však v rozjížďce s číslem jedenáct vykřesal jiskřičku naděje. Perfektní start ho poslal do čela už v úvodních metrech. Navíc se útočícím Hynku Štichauerovi a Martinu Málkovi postavil do cesty Jan Jaroš.

Mšenský navrátilec, na němž už při jeho comebacku ve Mšeně nebyly znát žádné stopy půlsezónní pauzy, svedl báječný souboj s Hynkem Štichauerem. Domácí junior se ve druh zatáčce třetího kola dostal před něho, avšak konečné slovo řekl nakonec mšenský borec.
Petr Vandírek ho hned v následující jízdě nasadil jako taktickou rezervu.

Parno srpnového dne ve Svítkově zvyšuje ještě prosklená plastová střecha boxů. Jan Jaroš si rychle připravoval motocykl. A přilbu stačil odložit jen, aby vyprahlým ústům dopřál alespoň hlt chladivé vody.

Rozjížďka s číslem dvanáct přinesla rychlý start Martina Vaculíka. Lukáš Dryml se hnal rychle dopředu, ale v první zatáčce musel k zemi. „Škoda, že některý kluci si chtěj‘ něco dokázat,“ komentoval situaci. „A nezahnou. Byl jsem nad nimi, chtěl jsem je obtahovat. Naštěstí jsem to stačil ve správnou chvíli položit, jinak jsme šli všichni. Ten kluk za mnou mě přejel vyloženě od paty k hlavě. Naštěstí jsem byl otočenej směrem k mantinelu. A mám super chrániče.“

Při repete zopakoval Martin Vaculík svůj start. A nakonec se stal jediným, kdo dnes porazil fenomenálního Lukáše Drymla. Ten stihnul společně s Matějem Kůsem objet Jana Jaroše. A nakonec se vypořádal i s Pražanem.

Hop se říká až, když se přeskočí
Vítězství Martina Vaculíka nad Lukášem Drymlem zvýšilo slánský náskok na tři body. Jenže Pardubice doma prohrávají velice neradi. A tak, by do rozjížďky s číslem třináct odstartoval nejlépe Adam Vandírek, už na protilehlé rovině všem ukazoval výfuk Aleš Dryml. Martin Málek byl třetí, ale po pár metrech se jeho stroj přestal pohybovat vlastní silou.

„Druhej motor kaput,“ lamentoval závodník, nad jehož horoskopem pro dnešní den by musel spáchat harakiri i ten nejotrlejší astrolog. „Už nemám, na čem jet. Musím teď do Divišova, mohli by mi něco půjčit na Březolupy a Žarnovicu.“ Slánský náskok byl rázem fuč. A navíc obhájci dvou posledních titulů poprvé od rozjížďky s číslem sedm přišli ve čtrnácté jízdě o vedení.

Zpočátku tomu nic nenasvědčovalo. Vedl Josef Franc před Martinem Vaculíkem, takže za Tomášem Suchánkem byl jedině Vladimír Višváder. Avšak pardubický blonďák dovedl svítkovské ochozy k bouřlivému jásotu. V prvním oblouku se ze třetí příčky vyšvihl do čela.

Josef Franc mu to vrátil vnějším obloukem druhé zatáčky, leč Tomáš Suchánek byl zpátky v čele takřka okamžitě. Katapult Slaného z křesla leadera neměl dlouhého trvání. Slawomir Drabik zvítězil hladce v patnácté jízdě, zatímco Hynka Štichauera se slabým motorem o body obrali tak Adam Vandírek a Martin Gavenda.

Jenže v extralize dneška nejdou dělat žádné předčasné závěry. Po startu rozjížďky s číslem šestnáct se na čele usadil Sebastian Ulamek. Takřka okamžitě se mu však na výfuk zavěsili Lukáš Dryml a Luboš Tomíček. Jejich palba neustávala. Ve třetím kole se Lukáš Dryml v zatáčce u světelné tabule spodem dostal do čela. A Pardubice se Slaným šly do závěrečné pětiny se stejným ziskem třiceti bodů.

Závěrečná čtveřice nominačních rozjížděk bývá soubojem taktického umění. Milan Mach nemusel dlouho váhat. Martin Vaculík v jeho strategiích závodí za českého juniora pravidelně už od druhé série. V situaci, když dnes oba motory Martina Málka odešly do předčasného závodnického důchodu, nasadil své slovenské eso i do osmnácté jízdy. Polské hvězdy měly vše rozhodnout v samotném závěru.

Zato František Kalina neměl pro manévrování žádný prostor. A tak vše nasadil podle bodů. Oleje do ohně sedmnácté jízdy však přilil Radomír Semela. Osmibodový rozdíl od vedoucích celků nebyl nepřekonatelný a tak se na startu objevil Josef Franc v roli taktické rezervy.

Úvod rozhodující fáze závodu vyšel lépe Slanému. Martin Vaculík vyhrál sedmnáctou jízdu ve stylu start – cíl. V osmnácté přidal další trojku, když objel Luboše Tomíčka už v první zatáčce. Pardubičtí závodníci však věc triumfu nepokládali za ztracenou. Hynek Štichauer chvilku držel Josefa France. A Tomáš Suchánek se po nepovedeném startu procpal ve druhém kole před Matyáše Hlaváčka, ve třetím i před Luboše Tomíčka.

Když však v rozjížďce s číslem devatenáct Sebastian Ulamek odstartoval na Aleše Drymla, zdálo se být rozhodnuto. Slánský náskok by před závěrečnou jízdou narostl na čtyři body. Jenže ve druhém kole se Sebastianu Ulamkovi rozletěl motor. Aleš Dryml shrábl vítězství. A místo potvrzení slánského dobytí pardubické bašty byl během vteřiny nerozhodný stav.

Vše měl určit výsledek Lukáše Drymla a Slawomira Drabika v závěrečné rozjížďce. Domácí závodník nezaváhal. Soustředil se na start a dal do něj všechno. Dostal se do vedení a už během úvodního kola si vypracoval úctyhodný náskok.

Hlasy z depa
„Když je tlak na dvou jezdcích, je to těžký,“ řekl magazínu speedwayA-Z Lukáš Dryml, se čtrnácti body nejlepší muž večera. „Pardubice k nám potřebujou další seniory. Vyhrát závod ve dvou, je dost těžký. Musel by bejt vyrovnanější tým. Doma jsme nesměli prohrát.“ Po explozi motoru Sebastiana Ulamka zajistil pardubický triumf právě Lukáš Dryml svým triumfem v závěrečné jízdě. „Povzbudilo mě, jak u mě všichni stáli,“ popisoval klíčové okamžiky Lukáš Dryml. „Přijel jsem na rošt, viděl povrch a řek‘ si, že ten start je můj. Před poslední jízdou to bylo padesát na padesát, avšak nakonec perfektní.“

„Byly to ostrý nervy,“ ulevil si Aleš Dryml. „Celej závod to bylo se Slaným vyrovnaný. A Praha nejdřív nebyla daleko. Pořád ostrý. Finálový jízdy mi nahnaly strach. Slaný měl lepší místa na startu. Nakonec jsme měli štěstí, ale to je potřeba. Vyhrát bylo důležitý. Jezdci nemaj‘ takový závody rádi, ale diváci je musej‘ milovat.“ Tím pádem jsou totiž Pardubice na čele extraligové tabulky. Že by se titul po třech letech stěhoval na východ? „Teoretická šance je dobrá,“ kalkuloval Aleš Dryml. „Problém je, že na další dva závody máme Švédsko. Náš tým je na devadesát procent v semifinále, Lukášův na sedmdesát. Z Malilly by šance dojet byla, z Avesty ale ne. Jsou to blbý termíny, ale uvidíme. Necháme se překvapit.“

„Jsem rád, že to kluci podrželi, ale já bych to nejradši vymazal,“ posteskl si Hynek Štichauer. „Včera jsem tady trénoval, ale večer si mi rozlít nejlepší motor. Něco jsme s Oldou vymysleli. Jel jsem lehoučkej převod, avšak motor se netočil. Netrhalo to ani hranu. A trápil jsem se i já.“

„Úplně super,“ zářil po závodech Martin Vaculík. „Škoda jedné jízdy, kdy jsem to zkazil. Šel mi dobře motor, díky za to Vláďovi Dvořákovi. Konečně se protrhla smůla.“ Avšak z klubového hlediska to bylo horší, nebo při zohlednění jednoho volného losu přišel Slaný o průběžné vedení v tabulce. „Škoda, že Seba měl defekt,“ litoval slovenský závodník. „Je to plochá dráha. Stává se i to. Je třeba bojovat až do vítězného konce. Doufám, že vyhrajeme. Musíme vyhrát! Budu pro to dělat maximum.“

„Docela velký,“ odpověděl Josef Franc na obligátní otázku magazínu speedwayA-Z, jaké to dneska bylo. „Byly to přece Pardubice! Akorát první jízda byla na hovno. Spaď mi filtr a měl jsem malej výbrus. S Jawou to nebylo špatný. Chyběl mi bod, měl bych jich jedenáct a tím pádem i větší prémie.“

„Zadřel se motor,“ povzdechl si Luboš Tomíček. „De facto jsem to odepsal. Když se ti to stane popátý, jseš z toho v prdeli. Bylo to psychický vypětí, nedařilo se. Mrzí mě to, je to hnusný, když končíme takhle v extralize. Ale sezóna je dlouhá, přijde horší období, pak se to zase zlomí.“

„Bylo to dobré,“ řekl Martin Gavenda, který se konečně dočkal své extraligové premiéry v barvách Olympu. „Celou sezónu jsme na to čekali. Přišlo to a snad bude i další. Akorát jsem chtěl dva body, ne jeden.“

„Jsem utahanej jako Alík,“ vystihl svou náladu Adam Vandírek. „Je to asi tím, že je dusno. Dráha byla hezká. Už před závodem jsem se na ní díval s Martinem Vaculíkem. Mysleli jsme si, že bude jiná, než byla.“ Pražský junior ve mšenských službách nakonec v Pardubicích zaznamenal nejlepší výsledek své extraligové kariéry. „Od té doby, co mi pan Tomíček dělá motory si nemůžu stěžovat,“ pochvaloval si spolupráci s pražským ladičem. „Tolik bodů jsem na extralize ještě neudělal. Hezká jízda byla s Tomášem, ale štve mě, že jsem dělal chyby. Ohlídal si mě. Škoda taky poslední jízdy. Otáčím se a ztrácím.“ Do konce soutěže zbývají Mšenu ještě dva závody. Podívá se v nich ještě na pódium? „Honza Jaroš jede hezky, Vlado taky,“ hodnotil Adam Vandírek. „Když pojedou Topas a Kosciuch, máme na víc než třetí místo. Ale stát se může cokoliv.“

„Konečně byly body,“ liboval si Vladimír Višváder. „Sice se štěstím, ale nejsem unavenej. Jezdil jsem uvolněně a užil si to. Víkend jsem rozjel dobře. Vždycky vpadnu do rozjetýho vlaku, ale dnes jsem to zachytil. Hlavně, aby to šlo dál. Ale znáš mě, vždycky se rozjíždím až na konec sezóny.“ Posledně skončilo Mšeno na stupních vítězů, nyní mu k tomu chyběl opět pořádný kus. „Bez Poláků a Tomáše Topinky se na bednu už nepodíváme,“ měl jasno Vladimír Višváder. „Musí tam být dva desetibodoví jezdci.“

„Návrat do extraligy nic moc,“ připustil Matyáš Hlaváček. „Neudělal jsem pořádnej bod. Nebylo to ono. Nezajezdil jsem si. Neměl jsem převod.“ A co dál? „Budu trénovat a jezdit,“ řekl mšenský junior. „A uvidím…“

1. ZP Pardubice   39
Lukáš Dryml 3 3 2 3 3 14
Hynek Štichauer E 0 1 0 1 2
Aleš Dryml 2 3 2 3 3 13
Tomáš Suchánek 1 2 2 3 2 10
Jaroslav Petrák   DNR
Pavel Fuksa   DNR
 
2. AK Slaný   38
Sebastian Ulamek, PL 3 3 3 2 E 11
Slawomir Drabik, PL 3 2 3 3 2 13
Radim Chod 2 – – – – 2
Martin Málek 0 E 0 E – 0
Martin Vaculík, SK 2 3 1 3 3 12
Petr Babička   DNR
 
3. PSK Olymp Praha   28
Luboš Tomíček E 3 1 1 1 6
Pavel Ondrašík 2 1 0 – – 3
Josef Franc 1 1 3 2 2 1 10
Matěj Kůs 2 2 1 1 2 8
Adrian Rymel   DNR
Martin Gavenda 1 1
 
4. Grepl PDK Mšeno   14
Jan Jaroš E 0 2 0 0 – 2
Matyáš Hlaváček 0 1 – – 0 1
Vladimír Višváder 1 1 0 0 1 3
Adam Vandírek 3 0 1 2 2 0 8
Dominik Jech 0 0


Aktuální extraligová tabulka:

  závody malé body velké body
1. Slaný 6 224 19
2. Pardubice 5 166 16
3. Praha 6 198 14
4. Plzeň 5 166 14
5. Mšeno 6 94 7

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)