Kopřivnická radnice potvrdila záměr zániku ploché dráhy ve svém městě

Kopřivnice – 6. února
Jsou to jen necelé tři týdny, kdy tisíce lidí zaplavily okolí Větřkovické přehrady a připravily ledařům v druhém díle jejich individuálního šampionátu úžasné a neopakovatelné kulisy. Řada z nich nevolí a pískotem přivítala informaci, že se vedení města Kopřivnice rozhodla z pozice svých politických křesel ukončit plochodrážní tradici na Letním stadiónu. Proto se ochotně chápala propisovaček, aby se svým podpisem ztotožnila s postojem kopřivnického klubu o záchranu sportu levých zatáček v Kopřivnici. V pátek však vedení města dalo najevo, jak vážně bere názor daňových poplatníků a svých voličů, protože jeho tisková informace suše konstatuje, že klasický plochodrážní ovál musí ustoupit ostatním sportům.

 

 

Radnice rozhodla, že plochodrážní závody na Letním stadiónu již patří pouze minulosti
Radnice rozhodla, že plochodrážní závody na Letním stadiónu již patří pouze minulosti

Záměr rekonstruovat Letní stadión odhlasovali kopřivničtí zastupitelé v závěru loňského roku. Během první etapy rekonstrukce, kterou plochodrážní fanoušci plným právem nazývají byrokratickou  likvidací sportu s více než šedesátiletou tradicí, má vzniknout víceúčelové sportoviště. Vládnoucí politická scéna plánuje, že ho budou využívat stovky sportovců.

„Nový stadión bude sloužit nejen pro místní atletický klub,ale také dobrovolným hasičům, fotbalistům, házenkářům, plaveckému klubu a dalším pro jejich kondiční tréninky,“ svěřuje se v tiskové zprávě Michaela Rašková, kterou občasné platí na postupu vedoucí kopřivnického odboru školství, kultury a sportu. „Vzniknout by mělo také nové fotbalové hřiště, kterému kvůli přemístění blíže k divácké tribuně bude muset ustoupit zmiňovaný ovál určený pro plochou dráhu.“

Podzimní úsilí členů AK Kopřivnice při rekontrukci dráhy nebralo vedení jejich města evidentně v potaz
Podzimní úsilí členů AK Kopřivnice při rekontrukci dráhy nebralo vedení jejich města evidentně v potaz

Dalším jejím argumentem je skutečnost, že vzdálenost travnaté plochy je naprosto nevyhovující zejména pro diváky. Těžko soudit, komu dalšímu by mohla nevyhovovat, faktem zůstává, že s fotbalisty se plochodrážníci potýkají již více než dvě desítky let. Roku 1995 se kvůli jejich utkání dokonce nedokončila první plochodrážní liga. Lidi v ochozech by hravě spočítala na svých prstech i parta hodně nešikovných truhlářů, ovšem římské svíce zapálené při českém finále roku 2004 hoří ve vzpomínkách nejen Adriana Rymela, jemuž byly určeny především.

Z lokálních politiků nebyl v ochozech asi nikdo. Opájí se myšlenkou, že by nový stadión mohl nést jméno manželů Zátopkových, ale také korunkami, které se spolu s rekonstrukcí budou kutálet. Přitom stále není jasné, zda je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy přiklepne.

„Jasno by mělo být do konce února letošního roku,“ tvrdí v tiskovém komuniké kopřivnický místostarosta Lumír Prospěch, v jehož bohatém portfoliu aktivit figuruje i sport. „Realizační náklady projektu činí zhruba pětatřicet miliónů korun, přičemž spoluúčast města by v případě uspění žádosti měla činit cca patnáct miliónů korun. Samotné práce na rekonstrukci by mohly začít letos v létě.“

Tisková informace z kopřivnické radnice připouští, že zánik plochodrážní dráhy se nesetkává s všeobecným souhlasem. Dokonce označuje vlnu odporu za nemalou. Nicméně záměr otců města Tatrovek prozatím nemohla demokraticky zviklat.

Mezi davy na Větřkovické přehradě byli nejen signatáři petice za zachování ploché dráhy v Kopřivnic, ale především daňoví poplatníci a voliči
Mezi davy na Větřkovické přehradě byli nejen signatáři petice za zachování ploché dráhy v Kopřivnic, ale především daňoví poplatníci a voliči

„Od podzimu vedeme se zástupci  autoklubu jednání, která se týkají rekonstrukce letního stadiónu a zániku oválu pro plochou dráhu,“ zní vzkaz místostarosty Pospěcha pro plochodrážní fandy. „Radnice v současné době nepočítá s výstavbou nějakého nového oválu. Autoklub nemá žádného aktivního jezdce. Město se však nijak nebrání dalším oficiálním jednání a v případě příznivých klimatických podmínek je připraveno podpořit pokračování lední ploché dráhy.“

Lední plochá dráha by byl roztomilý termín, jenž byl anachronismem již ve třicátých letech. A pro tiskovou mluvčí Janu Hromočukovou jde o letní stadión, ovšem generace plochodrážních fanoušků jej znaly jako Letní stadión.  Každopádně závody tu bývaly velké navzdory pravidlům českého pravopisu. O to více tuhne úsměšek na rtech, když volení zástupci šmahem ukončí existenci sportu, který město po závodních a soutěžních vozech Tatra v motoristické sféře proslavil nejvíce.

Vžijte se do role zastupitelů města Kopřivnice:

Jediný argument MÚ pro zničení plochodrážní dráhy je absence aktivních závodníků. Kdybyste seděli v zastupitelstvu, hlasovali byste pro zánik ploché dráhy?

View Results

Loading ... Loading ...

Foto: Pavel Fišer, Eva Palánová a Miroslav Klimsza

2 komentáře u „Kopřivnická radnice potvrdila záměr zániku ploché dráhy ve svém městě“

  1. Ještě mě napadlo, že když kopřivnická radnice nechce uvažovat o žádné variantě plochodrážního oválu, kvůli tomu, že kopřivnický klub nemá žádného jezdce, tak ať kopřivničtí najmou někoho z Polska. Bydliště mu mohou nafingovat v Kopřivnici, to asi není problém. Někteří politici, aby mohli kandidovat např. v obecních volbách to také tak udělali a nevidí v tom nic špatného – zákon neporušili, dle jejich vyjádření.

  2. Ta záležitost je hodně smutná. Nejsmutnější je, že ani tak nejde o plochou dráhu v Kopřivnici, jako o plochou dráhu na Moravě, potažmo časem v celé republice. Společnost se nějak vyvíjí a poslední dvě desítky let celkem dynamicky. Proto není možné předpokládat, že pokud někde byl plochodrážní ovál 60 let, tak tam budou ještě dalších 100 let burácet plochodrážní motorky. Věci vznikají a zanikají. Bohužel u nás v ploché dráze nic nového nevzniká, takže cokoliv zanikne je opravdu velká a nenahraditelná ztráta. Ty příčiny jsou mnohem závažnější, než se na první pohled dle případu Kopřivnice zdá. Je třeba vytvořit novou koncepci ploché dráhy, která bude odpovídat dnešním požadavkům společnosti a nelpět stále jen na tom co bylo.
    1) snížit ekonomickou náročnost – aby motorky se po každém závodě nerozsypaly, aby se mohlo jezdit na jednorázových závodištích a nemusel se kvůli 1 až 2 závodům celý rok udržovat plochodrážní stadion.
    2) zvýšit bezpečnost jezdců – např. odstranění mantinelů, na ledové dráze na rybnících také žádné nejsou.
    3) popularizovat sport v médiích – např. z každého kola extraligy vysílat v TV jeden kompletní závod, ty nejsilnější kluby jako Pardubice by měli třeba jezdit navíc polskou ligu, kdysi to jeden rok zkoušela Markéta, bohužel neúspěšně.
    4) zjednodušit vznik nových drah – např. aby se dalo závodit i na trávě, kdy by se dráhy jednorázově vytýčily na louce, tak jak se vytyčují dnes ledy na rybnících.
    5) ekologičnost – nikdo nechce bydlet u dráhy kde řvou často motory. Mě se jeví jako ideální pro plochou dráhu elektromotorka. Je tichá, má zrychlení, a už dnes baterky v pohodě pokryjí ty minutové rozjížďky. Myslím si že by se ty plochodrážní elektromotorky mohly být i cenově dostupnější a méně poruchové.
    6) Bylo by třeba, aby sát více podporoval finančně sportovní motorismus, třeba dotacemi na budování motoristických sportovišť.
    Co se týká náhrady kopřivnické dráhy, dovedl bych si představit, že by nová mohla vyrůst v prostorech ostravského letiště v Mošnově, nedaleko od Kopřivnice. Jen připomenu pro ty co nejsou z našeho kraje, že se tu každý rok konají dny NATO s účastí několik desítek tisíc diváků, takže prostor tam zřejmě je.
    Taky si myslím, že nemá cenu donekonečna nadávat na hloupé rozhodnutí kopřivnických politiků, to plochou dráhu do našeho kraje nevrátí. Asi je třeba vybudovat někde v okolí novou dráhu. Jezdecky by se přeci dalo pro začátek spolupracovat s nedalekými polskými kluby, určitě je tam spousta mladých jezdců, kteří nemají šanci na jejich ligu a zatím by mohli jezdit za Kopřivnici alespoň přebor, než doroste nějaký náš jezdec.

Komentáře nejsou povoleny.