Semifinále skončilo rozjížďkou s číslem čtyři

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Svitavy – 11. srpna
Svitavy přivítaly účastníky dnešního prvního semifinálové závodu skupiny B těžkou dráhou. Po tréninku bylo rozhodnuto pokračovat. Vše však skončilo dvěma výjezdy sanitky v rozjížďce s číslem čtyři. V nemocnici se nejprve ocitnul Marián Jirout s pošramocenými vazy na noze. Při repete upadl František Liebezeit, za ním jedoucí Jaromír Otruba se mu nestačil vyhnout a skončil ve změti třísek chatrného ohrazení. Stal se dalším nedobrovolným pasažérem ambulance. Teprve poté padl verdikt závod skrečovat. Jeho další osud a případnou náhradu v kvalifikačním procesu o slánské finále musí určit VV SPD.

Krátké závody
Svitavy přivítaly semifinalisty ze skupiny B podmračenou oblohou a docela těžkou dráhou. Trénink, který pořadatel vypsal pro všechny závodníky, nikoliv jen juniory, proto poutal velkou pozornost. Žádné zásadní problémy nenastaly. A tudíž padl verdikt závod uskutečnit.

První varování ovšem přinesla už rozjížďka s číslem jedna. Lukáš Dryml po svém bezproblémovém startu směroval za suverénním triumfem. Vladimír Višváder za jeho zády jistil důležité dva body.

Přišlo třetí kolo. V zatáčce u depa upadl Patrik Doubek. Roman Andrusiv neměl zbytí a musel k zemi také. Repete přineslo velké sólo Lukáše Drymla. Vladimír Višváder však neměl zrovna lehkou úlohu. V prvním oblouku si na něj razantně vyšlápl Roman Andrusiv. A liberecký závodník se zapotil, aby ještě před nájezdem na protilehlou rovinu jeho útok odvrátil.

Druhá jízda proběhla v absolutním poklidu. Aleš Dryml zmařil nájezd Luboše Tomíčka už v prvním výjezdu. V podobném duchu se nesla i rozjížďka s číslem tři. Na pohyb pásky reagoval bleskurychle Pavel Ondrašík. Avšak Zdeněk Simota si udržel v první zatáčce vnitřní stopu a ta ho ve výjezdu katapultovala ke třem bodům.

Zato závěrečná jízda první série skončila katastrofou. Start vyšel nejlépe Tomáši Suchánkovi. Dopředu se ovšem dral Marián Jirout. Leč v první zatáčce chytil díru. Ta vystřelila jeho přední kolo vysoko k zatažené obloze. A nešastný závodník vypadl ze sedla na dráhu.

Sanitka musela Mariána Jirouta odvézt do nemocnice s poraněnými vazy. Po návratu žluté ambulance přišlo repete. V prvním oblouku podklouzlo Františku Liebezeitovi přední kolo. Liberecký závodník upadl. Jaromír Otruba se mu snažil vyhnout, ovšem ležící motocykl fungoval jako freestylová rampa.

A poslal mšenského borce děsivým skokem do mantinelu. Chatrné dřevěné ohrazení se rozsypalo jako domeček z karet. Záchranný tým měl znovu práci, aby Jaromíra Otrubu dostal s různými zlomeninami do nemocnice, v níž je shodou nešastných okolností zaměstnán.

„Podjelo mi přední kolo,“ líčil fatální kolizi František Liebezeit. „Na lajně! Jarda už neměl moc místa. Už jsem viděl, jak mi jede na hlavu. Díky mu! Mě zachránil a sebe pustil.“

Zatímco pořadatelé vyráběli náhradní ohrazení, jury svolala závodníky. Za daných okolností přednesla moudré rozhodnutí: „Závody jsou zrušeny.“ Vzhledem k nedostatku volných termínů VV SPD o dva dny později rozhodl mítink neopakovat. Ve skupině B tím pádem semifinalisty určí jediné klání v Liberci.

Hlasy z depa
„Hrůza a děs, už o tréninku vypadala dráha ostře,“ řekl Aleš Dryml magazínu speedwayA-Z. „Bylo to nad síly těch kluků, co začínaj‘. Rozhodnutí zrušit závod bylo rozumný. Věčná škoda, že se někomu musí nejdřív něco stát, než se to odpíská. Doufám, že se to teď udělá jen na jedno semifinále.“

„Chtěli jsme se odvděčit divákům,“ myslel Lukáš Dryml na lidi v ochozech, pro něž chtěl po zrušení závodu obkroužit pár koleček. „Ale nedovolili nám to. Jednou za čas jsou tady závody. A dvě hodiny čekali na čtyři jízdy. Je mi líto, že jsme se s nima nerozloučili. Nebyli jsme už puštěný na dráhu. Těšíme se s bráchou, až sem přijedeme příště. Je to nejlepší dráha. Teda až po Pardubicích (smích). Vyrůstal jsem tady, jako malí jsme sem jezdili trénovat. Na takový dráze by měli začínat všichni. Jsem rád, že se to zrušilo. Nechci, aby došlo k dalšímu zranění. Hlavně těch kluků, co moc závodů nemaj‘.“

„Já nevím,“ krčil rameny Zdeněk Simota. „Dráha byla docela těžká. Neříkám, že byla nejlepší, každej s tím měl trochu problém. A junioři obzvl᚝. Teď jedu na ligu do Lodže. Tak jsem sem nejel zbytečně.“

„Proč na plochý dráze není trénink?,“ přišel Vladimír Višváder s podnětným nápadem. „Je pouze pro juniory. Tady byl pro všechno, ale to je málo. A je třeba půl hodiny v kuse. Kluci by si aspoň zvykli na dráhu. Třeba na tom dva měsíce nesedí, protože nejsou závody. A to potom je jako, kdyby šel závodit člověk z tribuny. I Rossi v MotoGP hodinu trénuje a to je několikanásobnej mistr světa. Když jezdíme trénovat s motokrosařema, oni se taky diví, jak můžeme závodit, když jsme ještě celý ztuhlí. To se potom rozjedeš až v půlce závodu!“

„Bylo to těžší,“ připustil Pavel Ondrašík. „Hlavně pro mladý kluky to bylo nebezpečnější, než se čekalo. My se taky trápili. Škoda, bylo tady i pár diváků. Systém závodu se mi nelíbí, když se to dělalo pomalu od stolu. Dvě semifinále jsou zbytečný, stačilo by jedno.“

„Sere mě to,“ netajil se Marián Jirout. „Zejtra jsem měl jet do Polska, tam se vydělávaj‘ peníze. Teď nemůžu, vazy jsou v čudu. Štve mě to. Kvůli blbosti, že se během třech jízd udělaly duny. A pak to bylo hned. To zamrzí.“

„Těžká dráha,“ ulevil si František Liebezeit. „Dalo se to. Jenže… Nevím, co k tomu říct. Podle mě by se to stejně nedojelo. Když padaj‘ zkušený jezdci jako Mário, umíš si představit, jak by to vypadalo v půlce závodu. Pořadatelům nic nevyčítám. Trénink vypadal dobře, dráha zpočátku taky.“

Startovní listina a body jezdů v nedokončené první sérii:

1 Patrik Doubek, Praha 1
2 Lukáš Dryml, Pardubice 3
3 Vladimír Višváder, Liberec 2
4 Roman Andrusiv, Pardubice 1
5 Luboš Tomíček, Praha 2
6 Petr Babička, Slaný 1
7 Aleš Dryml, Pardubice 3
8 Michal Dudek, Slaný 0
9 Pavel Ondrašík, Praha 2
10 Zdeněk Simota, Plzeň 3
11 Radim Chod, Slaný 1
12 Dominik Jech, Praha 0
13 Tomáš Suchánek, Pardubice  
14 František Liebezeit, Liberec F/R
15 Jaromír Otruba, Mšeno F/R
16 Marián Jirout, Pardubice F/R

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)