Dvouventilová Jawa bude k vidění v Olchingu

Divišov – 23. října
Nová Jawa 570 NSF se o nadcházejícím víkendu bude předvádět v bavorském Olchingu. Dvouventilová Jawa se v nedávném Abbey Farewell ve Swindonu představila dokonce v ostrých jízdách v rámci nadstavbového second half. Závodníci nešetřili nadšením nad jejími jízdními vlastnostmi a Sam Ermolenko, jeden z patronů projektu, se na stránkách renomovaného týdeníku Speedway Star rozhovořil o počátcích myšlenky návratu motoru s rozvodem ze dvou ventilů.

 

Pět let po oficiálním ukončení své kariéry se Sam Ermolenko roku 2012 objevil na US Open a skončil druhý. Plný optimismu nechal pozvat na Olympique do Wolverhamptonu. Jenže jej zaskočila, jaký vliv na ovládání plochodrážního motocyklu mělo zavedení nových tlumičů výfuku v roce 2011.

„Když jsem jel na motorce s novým tlumičem, dostal jsem se do mantinelu už ve své třetí jízdě,“ svěřil se Sam Ermolenko Brianu Burfordovi. „Nemusel jsem bojovat tolik jako v předchozích dvou jízdách a trošku jsem motorce ulehčil. Jenže tuhle věc musíte držet během jízdy mezi sedmi a deseti tisíci otáčkami. Máte tedy k dispozici jen tři tisíce otáček, proto musíte držet celou dobu plný plyn.“

Ruku v ruce se zvyšují nároky na fyzickou kondici. Tlumiče výfuku modelu 2011 také způsobovaly větší přehřívání motoru. Ventily a ventilová sedla se kroutily a ruku v ruce s častějšími repasemi se zvyšovaly náklady.

„Podívejte se, jak dlouho FIM trvalo, aby změnila tlumiče z roku 2011 na současné,“ upozornil Sam Ermolenko. „Během čtyř let je ani pády neprobudily, aby udělali změnu.“

Sam Ermolenko mezitím s bývalým prezidentem Lodže Slawomirem Walczakem vytvořili společnost New Speedway Foundation a na základě doporučení vyrazili do divišovské továny. Myšlenka na dvouventilový motor o obsahu 570 ccm byla záhy na světě.

Za návratem rozvodu, jenž se již v půli sedmdesátých let zdál být překonaný, nestály jen nostalgické vzpomínky na hrdiny staré éry. „Kvůli zvýšenému teplu vinu tlumičů jsem přišel s myšlenkou vyrobit robustnější hlavu válců, která se nebude kroutit,“ vysvětlil Sam Ermolenko čtenářům Speedway Staru. „Proto jsme vzali dvouventilovou hlavu, kde je více materiálu. A větší zdvihový objem, aby závodník mohl pracovat s plynem a měl k dispozici potřebný krouticí moment.“

Počátky nového motoru byly spojeny s dvouventilovým agregátem Jawa pro ledovou dráhu. Brzy se však zrodil prototyp Jawa 500 plus NSF. Poprvé se divákům představil loni v Leszně při testimonialu Adama Skornickeho. Další obdobnou akcí se stal právě swindonský pouťák počátkem měsíce.

Vítězem miniturnaje motocyklů Jawa/NSF se stal Sam Masters. Sice zmiňoval vibrace motoru, avšak liboval si hladký průběh jízdy, díky němuž se nevydal tolik ze všech svých sil. Stroje vzbudily pozornost také jako ideální přechod mladých závodníků přecházejících z dvěstěpadesátek na pětistovky, k čemuž je vřele doporučil na základě vlastní zkušenosti i Chris Harris.

NSF má plán prosadit své motory pro nováčky a závodníky v National League, proti čemuž se logicky našla i opozice. „Spíše než pohled na negativní stranu je lepší se dívat na tu kladnou,“ reagoval Sam Ermolenko pro britský plochodrážní týdeník. „Můžete si řídit nálady. Řekněme, že motor stojí 2300 euro připravený k závodění. Každý používá stejný motor, součástky jsou v katalogu, vedle nich je cena. Nejsou žádné zlaté díly, které si může zaplatit jen někdo, aby udělal své motory lepší. Tady je to stejné pro každého.“

Sam Ermolenko s dvouventilovou Jawou
Sam Ermolenko s dvouventilovou Jawou

Foto: Jawa Divišov