Staříci to v Mariánkách pořádně rozbalili

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Mariánské Lázně – 17. června
V nádherném sobotním odpoledni 17. června se na naší jediné tisícovce v Mariánských Lázních odehrálo první dějství dvoudenního plochodrážního svátku. Pod dohledem ostřížího oka Wolfganga Glasse, který přijel posoudit způsobilost stadionu, si to mezi klopenými zatáčkami a nekonečnými rovinkami rozdali plochodrážní veteráni. V kategorii dvouventilů triumfoval Němec Franz Greisel před Angličanem Maurice Jonesem a Norem Kaare Heiou. Čtyřventily se staly kořistí Rakušana Antona Wannaseka, jemuž na stupních vítězů dělali společnost Oswald Lasarzik z Německa a Angličan Paul Evitts.

Slavnostní nástup, který proběhl po půl jedné, jak už bývá zvykem v plné parádě a na motocyklech, shlédla jen asi desítka diváků. To byla ohromná škoda, protože se bylo opravdu na co koukat. Příčinou bylo zřejmě uvedení začátku závodu na plakátech na třináctou hodinu. Lidé ale postupně přicházeli a celé závody nakonec shlédla dobrá stovka diváků.

V původní startovní listině muselo nakonec dojít k několika škrtům. Němec Wilhelm Kall se omluvil, protože si v práci zlomil klíční kost. Odstoupit musel i Brit John Freeman, jemuž odmítl poslušnost jeho stroj. V depu zůstal sedět i posmutnělý Hartmut Ernst, kterého kvůli pozdě podané přihlášce nepustili do závodu.

Po nástupu bylo potřeba ještě pokropit dráhu, kterou slunce vytrvale vysoušelo. Přípravě dráhy se vůbec věnovala velká pozornost. Dopoledne před závodem se po ní proháněl náklaďák naložený pískem a pořádně ji utáhl. Výsledkem byl po oba dny perfektní povrch schopný hostit i závody té nejvyšší úrovně.

Když bylo vše připraveno, přišla na řadu první jízda dvouventilových strojů. Na startovní rošt se postavili: Peder Jensen z Dánska, který mimochodem v den závodu oslavil své sedmdesáté narozeniny, Britové Gomm a Yates, norský borec Jan Jacobsen, Franz Greisel z Německa a bývalý Čech, hájící nyní německé barvy Peter Dejmek. O první zádrhel se postaral Frank Yates, který najel do pásky. Dlouho upíral prosebné oči k věži rozhodčího, ale Pan Váňa ho nekompromisně vyloučil.

Tento verdikt mi mezi veterány přišel poněkud nevhodný, zejména když se na těchto závodech již v minulých letech zažilo pravidlo startu z trestné čáry. Na to zřejmě nešastný Angličan spoléhal a dlouho nemohl pochopit, proč ho od startu vyhazují. V opakované jízdě se po průjezdu první zatáčkou usadil na čele Franz Greisel následovaný dravým Jacobsenem a Gommem. Dejmek se v druhém kole poroučel s defektem, v závěru si ještě Jensen vyšlápl na Gomma a dojel si tak pro tři body.

Ve druhé jízdě předvedl bleskový start Nor Kaare Heia, za ním se usadil Angličan Cooke před svým krajanem Jonesem. Ve druhé zatáčce upadl další Brit Colin Blackwood. Maurice Jones se ve druhém kole probojoval přes Cooka na druhé místo, ale Heiu už ohrozit nedokázal. Další Nor Walter Johanssen do cíle pro defekt nedojel. Třetí jízda dvouventilů přivedla na start největší eso startovní listiny, slavného britského trávaře a exmistra Evropy Geralda Shorta.

Společnost mu dělali jeho tři krajané Bill Haynes, Brian Bassett a John Shelmerdine. Šestici doplnili výborný Němec Jürgen Brückner a Nor Jan Gunleik Kilen. Nejlépe odstartoval Bassett, ale už v první zatáčce ho zastihl mohutný útok Shorta, který se tak prodral na čelo. Tam se ale moc neohřál, protože mu na rovince evidentně rychlejší Bassett útok oplatil. „Shorty“ se pustil do pronásledování, ale těsně před nájezdem do třetího kola mu vypověděl službu motor. Pořadí v cíli tak bylo: Bassett, Brückner, Haynes, Shelmerdine a Kilen.

Čtvrtá jízda už patřila čtyřventilům a byla pořádně nabitá. Rakušan Anton Wannasek už v Mariánských Lázních dokázal vyhrát a k největším favoritům patřil i letos. Hned vedle něj se ke startovní pásce postavil Oswald Lasarzik. Tento bezmála třiasedmdesátiletý bývalý mistr NDR na dlouhé dráze je opravdu nezničitelný. S elánem dvacetiletého juniora se vrhá do soubojů na dráze a jezdí nádherným předpisovým stylem. Společnost těmto dvěma borcům dělali Angličan Ian Leverington, další Němec Jürgen Jucknies a Ital Silvano Soattin. Podle všech předpokladů všem po startu uletěl Wannasek. Do marné stíhačky se za ním pustil Lasarzik, ale Rakušanův náskok stáhnout nedokázal. S velkou ztrátou dokroužili Leverington, Jucknies a Soattin.

Druhá rozjížďka čtyřventilů byla určitě jednou z nejlepších jízd dne. Se silou vichřice se do první zatáčky přihnali Angličané Evitts a Hartley spolu s Italským nezmarem Barbettou. Jejich souboj pokračoval až do druhé zatáčky, kde se Barbetta přetočil a ustlal si na dráze. Divákům zatrnulo a nejednomu se v tu chvíli vybavila myšlenka na Chrise Hendriksena, který podobným způsobem přišel v květnu tragicky o život. Italovi se ale tentokrát stačili všichni za ním jedoucí jezdci bezpečně vyhnout a jízda byla zastavena. Barbetta se i přes svůj věk z pádu rychle oklepal, z opakované jízdy však byl vyloučen. V restartu nejrychleji zareagoval Hartley a rychle se prosadil do čela, kde si vypracoval slušný náskok. Krok s ním dokázal držel pouze Paul Evitts, který si tak dojel pro čtyři body. I na dalších místech skončili Angličané v pořadí : Dave Hammond, Kevin Howse a Neil Copestake.

Pak se ke slovu dostaly opět dvouventilové stroje a s nimi i bývalý profesionál jezdící za Oxford Mick Cooke, který si na své konto připsal pět bodů za první místo. Z první jízdy vyloučený Frank Yates potřeboval body jako sůl a dojel druhý před Jensenem, Blackwodem a Kilenem. Jürgen Brückner odpadl pro defekt. V rozjížďce s číslem sedm na sebe narazilo hned několik velkých favoritů. Vítěz třetí jízdy Brian Bassett byl nakonec rád za dva body, když mu záda ukázali suverénní Franz Greisel, Kaare Heia a Maurice Jones. Pátý dojel Haynes před Gommem.

Body ztracené poruchou motoru musel dohánět v osmé jízdě Gerald Short. Jeho motocykl však ve startovním poli nebyl z těch nejrychlejších, což se mohlo na trávě ztratit, ale na pískové tisícovce toho hbitě využil rychlejší Jacobsen. Shorty držel druhé místo až do posledního kola, kdy mu motor začal asi 200 metrů před cílem umírat a zpomalujícího Brita stihl předjet jeho reprezentační kolega John Shelmerdine. Čtvrtý dojel další zástupce ostrovní říše Geoff Urben. Pro potíže s motorem ze závodu definitivně odstoupil Dejmek stejně jako předtím Walter Johanssen, který do této jízdy už ani nenastoupil.

Mezi čtyřventily kraloval znovu loňský vítěz Hartley, který letos nechtěl nic podcenit a do Mariánek přicestoval s třemi motocykly. Druhý dojel Evitts před Barbettou. Lasarzika, kterému to tentokrát moc nejelo, předstihl Dave Hammond. V desáté jízdě neměl Wannasek vážnějšího soupeře a zbytku pole nadělil skoro rovinu. Za ním dojeli Angličané Howse, Leverington a Copestake. Jucknies cíl pro defekt neviděl.

Jízda s číslem jedenáct byla rozhodně jedna z nejlepších v celém dni. Svým nesmírně bojovným výkonem si srdce diváků získal Gerald Short. Jako obvykle notně pokazil start, ale v nájezdu do první zatáčky podržel plyn o něco déle než ostatní a protáhl se na třetí místo za Heiu a Brücknera. Ve výjezdu už byl druhý a chystal si útok na vedoucího Nora. Kaare Heia byl však na rovinkách evidentně rychlejší, přesto se od útočícího Angličana nedokázal vzdálit. Agresivně jedoucí Shorty se v zatáčkách dotahoval a několikrát se před Nora dostal. Ten však vzápětí vždy kontroval a na rovinkách se vracel do vedení. Tenhle nádherný souboj jim vydržel až do cíle, kde byl nakonec přeci jen o něco dříve Heia.

V další jízdě triumfoval Greisel, kterému se na záda museli dívat Cooke, Bassett i Jacobsen. Zejména Cooke podal mimořádný výkon, když se ze čtvrtého místa probojoval na druhé. Třináctá jízda se při neúčasti Dejmka stala jednoznačnou záležitostí Angličanů. Přemožitele v ní nenašel Maurice Jones, za ním dojeli jeho krajané v pořadí Shelmerdine, Yates, Haynes a Blackwood.

Poslední dvě jízdy základního rozpisu patřily už pouze čtyřventilům. V té první potvrdil svou suverenitu Wannasek a opět s velkým náskokem zvítězil před stále se lepšícím Hammondem, Barbettou a Leveringtonem. Ital Soatin byl za najetí do pásky vyloučen. Poslední jízda měla být opět ve znamení souboje Johna Hartleye a Paula Evittse. Místo nich však z prvního vinglu vyletěl Oswald Lasarzik a na konci rovinky už měl slušný náskok. Oba Angličané se hned pustili do jeho stíhání, ale východoněmecký dědek byl k nedostižení. Nakonec se Evittsovi přeci jen podařilo na Lasarzika dotáhnout a ve druhé zatáčce druhého kola ho předjet. Na tomtéž místě se v posledním kole Německý borec neubránil Harteymu.

Nádherné sluncem prozářené odpoledne se nachýlilo a na pořad přišly finálové jízdy. Nejprve dvouventilové béčko. V něm se na start postavili Shelmerdine, Jensen, Yates, Brückner, Short a Haynes. Páska šla nahoru a na startu zůstal stát Short, který ukazoval na světla semaforu. Pak zakroutil hlavou a rozjel se za ostatními.

To už dávno na čele úřadoval Jürgen Brückner, který si jel pro vítězství před Angličany Shelmerdinem a Haynesem. Jako poslední projel cílem Shorty, který při každém průjezdu signalizoval cosi rozhodčímu. Leč jeho námitky vyzněly naprázdno a malý podsaditý Angličan se tak při své premiéře musel spokojit s dvanáctým místem. Podle programu mělo následovat B finále čtyřventilů, nicméně na dráhu vyjeli účastníci dvouventilového áčka. V depu zůstal Jan Jacobsen, takže si to o tři věnce rozdala pětka nejlepších. Ten zlatý si po zásluze odnesl Franz Greisel, který za celý závod neztratil ani bod. V první zatáčce třetího kola se přes Kaare Heiu prosadil na druhé místo Maurice Jones, čtvrté místo obsadil Cooke před Bassettem.

V B finále čtyřventilů si do pásky najel Ian Leverington. Na jeho omluvu nutno dodat, že rozhodčí Pavel Váňa držel pásku po zhasnutí semaforu až nestydatě dlouho. Po opakovaném startu si nejlépe počínal Barbetta, který neměl ve svém krajanovi Soatinovi a Němci Juckniesovi vážnější soupeře.

Vrcholem plochodrážního odpoledne a zároveň nejkrásnější jízdou dne se stalo A finále čtyřventilové kategorie. Po startu šel do čela Lasarzik, v první zatáčce odrazil útok Evittse, na rovince zalehl na svou zelenou Jawu a do druhé zatáčky už najížděl s mírným náskokem. Evitts ale znovu zaútočil a dostal se na první místo, kde však dlouho nevydržel protože mu nádherně jedoucí Lasarzik útok vzápětí vrátil. Pak ale začal úřadovat Anton Wannasek. Podjel Evittse a v první zatáčce posledního kola si vyšlápl i na německého borce. Lasarzik však prokázal nebývalou bojovnost a na rovince byl zase o půl kola vepředu. To už ale věděl, že Wannasek bude v nájezdu rychlejší, přesto ještě zkusil poslední útok ve výjezdu z poslední zatáčky. V cíli byl ale Rakušan o délku motocyklu dříve.

Při předávání cen tak nad stadionem zněly německá a rakouská hymna. Zvláštní cenu Chrise Hendriksena pro nejlepšího britského jezdce přijal Maurice Jones. Ten byl velice dojat a při v vzpomínce na zesnulého kamaráda se neubránil slzám. Co dodat ? Veteráni nabídli i letos nádhernou podívanou plnou dramatických okamžiků a krásných soubojů. Vytáhli se i pořadatelé z Mariánských Lázní, kteří připravili krásné závody na perfektní dráze. Příští rok by se sem měl vrátit i jeden z podniků mistrovství světa. Doufejme, že se s ním vrátí i diváci.

Čtyřventily:     B A
1. Anton Wanasek, A 5 5 5 15   1.
2. Oswald Lasarzik, D 4 1 3 8   2.
3. Paul Evitts, GB 4 4 5 13   3.
4. John Hartley, GB 5 5 4 14   4.
5. Dave Hammond, GB 3 2 4 9   5.
6. Kevin Howse, GB 2 4 2 8   6.
7. Francesco Barbetta, I F 3 3 6 1.  
8. Silvano Soattin, I 1 0 T 1 2.  
9. Jürgen Jucknies, D 2 E 1 3 3.  
10. Ian Leverington, GB 3 3 2 8 T  
11. Neil Coperstake, GB 1 2 0 3  
 
Dvouventily:     B A
1. Franz Greisel, D 5 5 5 15   1.
2. Maurice Jones, GB 4 3 5 12   2.
3. Kaare Heia, N 5 4 5 14   3.
4. Mick Cooke, GB 3 5 4 12   4.
5. Brian Bassett, GB 5 2 3 10   5.
6. Jan Jacobsen, N 4 5 2 11   6.
7. Jürgen Brückner, D 4 E 3 7 1.  
8. John Shelmerdine, GB 2 4 4 10 2.  
9. Bill Haynes, GB 3 1 2 6 3.  
10. Frank Yates, GB T 4 3 7 4.  
11. Peter Jensen, DK 3 3 1 7 5.  
12. Gerald Short, GB E 3 4 7 6.  
13. Roy Gomm, GB 2 0 2 4    
14. Geoff Urben, GB 2 2 0 4    
15. Jan Gunleik Kilen, N 1 1 1 3    
16. Petr Dejmek, D E E X 0    
17. Walter Johanssen, N E X X 0    

Foto: Jiří Bayer