Archiv autora: Eva Palánová

Plochodrážní celebrity stály v elitní motoristické společnosti

Praha – 9. listopadu ¨
Motoristické výstavy BSR Tuning Expo, ESET Cup Racing Expo a Glasurit Classic Expo v pražských Letňanech poslední říjnový víkend navštívilo přes pětadvacet tisícovek návštěvníků. Vedle automobilových a motocyklových exponátů měly možnost osobního setkání se závodníky. A to včetně nejzářivějších hvězd. Devět z nich převzalo ocenění opravdovým legendám českého motorismu. Jiří Štancl a Evžen Erban se ocitli vpravdě v exkluzivní společnosti.

 

Velké postavy českého motorismu: zleva Miloslav Souček, Stanislav Zloch, Milan Šimák, Evžen Erban, Václav Bervid, Stanislav Minářík, Karel Havel, Josef Kopecký a Jiří Štancl | foto Pavel Fišer

Společným motivem pro cenu Legendu autosportu byl titul evropského šampióna, kteří závodníci ve svých disciplínách získali jako první Češi. Milan Šimák vyhrál v Olomouci motokárové mistrovství Evropy v osmdesátém, Karel Havel dovezl svou buginu k vítězství na autokrosových tratích o šest let později, zatímco Josef Kopecký se svým vozem Ford Escort RS Cosworth dojel k primátu na vrších v sezóně 1974.

Úspěchy Jiřího Štancla není třeba čtenářům magazínu speedwayA-Z nikterak připomínat, ostatně připomíná jej jeho dávno beznadějně vyprodaná autobiografie, které naše redakce pomáhala na svět. Vedle něho byl Legendou motorsportu prohlášen také Miloslav Souček, vítěz Šestidenní a bronzový ze světového šampionátu motokrosových dvěstěpadesátek z šedesátého.

Evžen Erban a Jiří Štancl v pražských Letňanech | foto Pavel Fišer
Evžen Erban a Jiří Štancl v pražských Letňanech | foto Pavel Fišer

Jistě není bez zajímavosti, že jeho syn Miroslav se stará o kariéru Štěpána Ševčíka. Ocenění se dočkal také Stanislav Zloch, který s Trophy Teamem třikrát vyhrál Šestidenní, dvakrát vyhrál mistrovství Evropy a neztratil se ani na dakarské rallye.

Ocenění Osobnost motorsportu bylo určeno pro úspěšné funkcionáře. Za Evženem Erbanem stojí obrovská práce při pořádání pardubické Zlaté přilby. Bývalý navigátor při rallye Stanislav Minařík působil dlouhá léta jako náš zástupce v FIA a Václav Bervid působil jako manažer tandemu Zdeněk Vojtěch – Břetislav Enge v mistrovství Evropy cestovních automobilů.

Davy v Letňanech viděly i plochou dráhu

Praha – 30. října
Prague Car Festival letos prvně spojil tři prestižní výstavy Tuning Expo, Racing Expo a Classic Expo do jedné podívané. Zájem veřejnosti byl nebývalý. Kdo si v sobotu dopoledne nekoupil vstupenku v předprodeji, musel čekat dlouho, aby se dostal do letňanských výstavních hal. Situaci ke všemu zhoršovala nutnost prokázat se bezinfekčností. Nikdo však nelitoval. Ani kdyby přišel jen za plochou dráhou.

Stánek pražské Markéty prezentoval plochou dráhu | foto Eva Palánová
Karel Průša neodolal a vyzkoušel si simulátor jízdy na závodním silničním motocyklu | foto Eva Palánová

Bylo by však škoda nevěnovat pozornost více než sto padesáti automobilů a motocyklů, které výstava Racing Expo zaměřená na závodní motorismus nabídla. Tradiční stánek měla pražská Markéta. Vedle pohledu na plochodrážní motocykly se pražský klub zaměřil i na propagaci svých vrcholných závodů příští sezóny.

Pražská Speedway Grand Prix je totiž prvním mítinkem sezóny 2002, která v českém termínovém kalendáři získala svůj termín. Uskuteční se v sobotu 28. května, přičemž o den dříve jí bude předcházet závod SGP2, tedy přímý následovník juniorského mistrovství světa.

Karel Průša a Dominik Hrbek čekají na své akční ukázky | foto Eva Palánová

Meteorologové slibovali na sobotu skvělé počasí a doopravdy se tentokrát nemýlili. Krásný den pozdního babího léta poskytl skvělé aranžmá pro jízdní ukázky na venkovní ploše. Svá kolečka zde kroužili nejen malí silničáři za řidítky minibiků, nýbrž také plochodrážní kolibříci.

V Letňanech sice neměli pískový ovál nasypaný na zámkové dlažbě, nicméně Dominik Hrbek a Karel Průša ukázali divákům, cože to sport levých zatáček vlastně je. Slánský závodník si posléze neváhal vyzkoušet simulátor silničního závodního motocyklu na stánku motoškoly Lukáše Peška, přičemž si nevedl nikterak zle.

O kousek dál ve Kbelích se před jednatřiceti letech jela třikrát travnatá dráha, ale Letňany zažily díky Dominiku Hrbkovi a Karlu Průšovi plochodrážní premiéru, byť jen v ukázkovém duchu | foto Eva Palánová

Polákům se dolů ze slánského pódia vůbec nechtělo

Slaný – 22. září
Krásné nedělní dopoledne lákalo k návštěvě ploché dráhy. Diváci mistrovství republiky dvěstěpadesátek, jímž vrcholil náročný slánský víkend nižších kubatur, to však neměli vůbec jednoduché. Kvůli zamčené bráně to museli vzít vrchem přes depo. Abyste viděli Poláky na všech stupních pódia, museli jste si pospíšit. Motory totiž burácely již dávno před desátou hodinou dopolední, kdy měl závody začínat. Ale derby pražských S je inu derby pražských S.

Oskar Paluch, Wiktor Przyjemski a Damian Ratajczak stojí na stupních vítězů

Nejdříve plochá dráha, fotbal až pak

Zavřená brána vítala fanoušky

Jaroslav Drbal, notoricky známý Slávista, který si sešívaný dres svého času neváhal obléknout také při návštěvě ostravské hospody, proto ve funkci vedoucího depa neměl žádný důvod otálet. Natož pak bojkotovat dřívější začátek, když se ještě před cestou na Letnou musel ještě doma posilnit domácím obědem. A možná sehnat nějakou plyšovou krysu, kterou fanoušci házeli z ochozů.

Ale nechme žertů a vraťme se k ploché dráze! Tři polští závodníci, kteří včera stáli na pódiu volného mezinárodního závodu, se stali nejlepší trojicí čtvrtlitrového mistrovství republiky anno domini 2019. Čtvrtý z nich, Mateusz Jablonski, však mítink nedokončil.

Damian Ratajczak (žlutá) versus Pavel Kuchař (bílá) a Milan Dobiáš (červená)

Upadl v páté jízdě, v desáté pak dokonce dvakrát. Pádů jsme ostatně viděli více. Daniel Schröder skončil v nemocnici a ze země se musel sbírat také Jan Jeníček. Oskar Paluch zase v rozjížďce s číslem pět zůstal stát vinou mechanické poruchy. Systém závodu jej ovšem rozhodně nediskvalifikoval z boje o českého mistra.

 

V režii Poláků

Jaroslav Vaníček (modrá) drží v šachu Marlona Hegenera (žlutá)

Rozpis se operativně upravoval. Nakonec přišla ke slovu formule známá z přeboru s třinácti jízdami, v nichž se každý z třinácti závodníků objevil u pásky čtyřikrát. Konečné pořadí posléze určovala trojice finálových jízd.

V céčku se sešla jen trojice českých teenagerů, kteří letos s dvěstěpadesátkami, alespoň na oficiální bázi, začali. Jan Jeníček upadl a Jaroslav Vaníček byl v cíli před Janem Hlačinou. Obhájce titulu Pavel Kuchař nejprve prohrál rozjezd o finále A s Patrickem Skaarupem, nicméně v béčku byl první. Milan Dobiáš, další borec s pětistovkami na svém perimetru, byl čtvrtý.

Ve finále B Pavel Kuchař nezaváhal

Základní část opanoval Wiktor Przyjemski. Ovšem s Oskarem Paluchem se v jízdě nepotkal, takže veškerá kdyby mělo setřít až finále A. V něm však svou vítěznou šňůru prodloužil Wiktor Przyjemski. Oskar Paluch skončil druhý, Damian Ratajczak třetí, zatímco Patrick Skaarup se mezi top trojku nevešel.

Po startu finále A: Wiktor Przyjemski, Oskar Paluch, Damian Ratajzcak a Patrcik Skaarup
TOT C B A
1. Wiktor Przyjemski, PL 3 3 3 3 12 1.
2. Oskar Paluch, PL 3 E 3 3 9 2.
3. Damian Ratajzcak, PL 2 3 2 3 10 3.
4. Patrik Skaarup, DK 1 3 2 2 8+3 4.
5. Pavel Kuchař, Praha 3 2 1 2 8+2 1.
6. Marlon Hegener, D 1 2 1 2 6 2.
7. Sebastian Kössler, A 1 2 T 2 5 3.
8. Milan Dobiáš, Chabařovice 2 2 0 3 7 4.
9. Jaroslav Vaníček, Praha 0 0 3 1 4 1.
10. Jan Hlačina, Divišov 0 0 1 1 2 2.
11. Jan Jeníček, Pardubice E 1 1 0 2 F
12. Mateusz Jablonski, PL 2 F X – 2
13. Daniel Schröder, D 1 F – – 1
Pavel Kuchař – na snímku se svým otcem Pavlem – uhájil postavení nejlepšího Čecha

Foto: Mirek Horáček a Eva Palánová

Jiří Jeníček se sklání nad motocyklem svého syna Jana, který zastavil v rozjížďce s číslem tři

Svitavy se neuskutečnily

Svitavy – 7. října
Svitavská Cihelna měla být dnes svědkem vyvrcholení šampionátů stopětadvacítek na klasické dráze a ve flat tracku. Nicméně včerejší deště se protáhly přes noc až do rána, což dnes dopoledne vedlo ke zrušení obou podniků. Jako náhradní termín se uvažuje několik možných řešení, nicméně žádné z nich nebylo doposud potvrzeno.