Jan Kvěch pustil do pardubického challenge celou první čtyřku ze Žarnovice

Praha – 28. května
Šestnáct děleno čtyřmi se rovná čtyři. Neboli čtyři kvalifikační závody pro podzimní pardubický challenge o postup do SGP 2024 by mělo nabídnout postup prvním čtyřem. Jenže již léta se uplatňuje úzus garantující pořadateli místo pro domácího závodníka. Pakliže by tedy z kvarteta kvalifikačních kol nepostoupil jediný Čech, z Žarnovice by v září do Pardubic cestovali jen první tři. Nic takového se nestalo, jelikož Jan Kvěch se odmítnul bratříčkovat s kompromisy.

 

Plány se mění

Před středeční českou extraligou se Jan Kvěch prezentoval novinářům na tiskové konferenci k pražské SGP | foto Pavel Fišer

Po pádech při polské lize v Lublinu a německé Speedway Grand Prix nebyl stoprocentně ve své kůži. Středeční extraligu raději nedokončil. Ostatně Markétě by na pódium nepomohla ani svěcená voda, ovšem bůh suď. Nadcházející víkend byl pro Jana Kvěcha opět natřískanými klíčovými kláními. V pátek polská extraliga proti Ostrowu, hned následující večer světová kvalifikace v Lonigu.

„Zapršelo a ligu mi zrušili,“ konstatuje Jan Kvěch, že se mu plány poněkud změnily, a dostává se do Loniga rychleji než nadzvuková stíhačka. „Jel jsem tam už loni, věděl jsem, do jaký dráhy jdu. Víceméně jsem už to znal. A dařilo se.“

 

Skvělý závodník nepotřebuje být výtečný zpěvák

Dařilo se. To je fakt. I tak jde vystajlovat hodnocení poměrně přesvědčivého triumfu do holé věty. Jenže mladý muž se zarostlými tvářemi již není chlapcem, který před devíti lety s obrovským pohárem v rukou za třetí místo evropského poháru stopětdvacítek nevěděl, co říct do novinářského bloku.

V české extralize narazíte na soupeře z cyklu velkých cen – Jan Kvěch (modrá) v duelu s Andrzejem Lebeděvsem (červená) | foto Karel Herman

„Porazil mě jen Daniel Bewley,“ vrací se k rozjížďce s číslem jedenáct, jež z jeho skóre srazila jediný bod. „Opakovalo se, předtím jsem byl první. V opakovačce se mi nepoved‘ start a dojel jsem druhej.“

V závodě ale skončil první a tak se hrálo Kde domov můj. „Hymnu jsem nezpíval, nejsem dobrej zpěvák,“ zasměje se a jedním dechem odmítne přemítat nad dalším kvalifikačním stupněm. „Do challenge je daleko, teď mě čeká Praha.“

 

Slepý by nevěděl

Ano, matka měst se svou velkou cenou, kde již zbývá pouze pár mastných vstupenek ke stání. „Teď přes tejden budou rehabilitace, abych se cejtil stoprocentně fit,“ svěřuje se, ale nad otázkou po ambicích si zamkne ústa na sedm západů. Nebo tedy skoro.

„Uvidíme,“ pokrčí rameny a vzápětí se rozesměje. „To řek‘ slepej a šláp‘ do hovna. V Praze budou nový závody, budu dělat všechno pro to, aby se dařilo.“

Jan Kvěch stojí v Lonigu na pódiu nad Danielem Bewleyem (vlevo) a Jackem Hoderem | foto laskavostí Jana Kvěcha

Jak rozpoznat kubatury na ploché dráze?

Hádanka! Kolik kubatur mají děti ve věku od devíti do patnácti let na ploché dráze. Začneme 85 ccm, dvoutakt, který se naštěstí u nás nejezdí. Následuje dvouventilová stopětadvacítka krmená benzínem či metylem na malých kolech a s nízkým rámem, která se jezdí převážně u našich severních sousedů v Polsku. Pak čtyřventil v rozmezí 125 – 140 ccm na metyl s velkými koly a rámem. A pak ještě…

 

Nově se snaží prosadit kategorii SGP4. Stodevadesátka Daytona spaluje pouze benzín, motocykl je na malém rámu a kolech. V Polsku a Německu ještě otevírá kategorie ccm 500s malým průměrem karburátoru.

Po absolvování tohoto chaosu by mladý závodník mohl začít jezdit na klasické plochodrážní pětistovce spalující metyl, která je již jako jediná pro zbytek kariéry. Někomu to může připomínat motokros, ale plochá dráha je opravdu něco jiného!

Liberecká éčka chtějí pomáhat začínajícím jezdcům začít se učit jezdit. V roce 2023 se v Praze před SGP České republiky uskutečnila předváděcí akce, kde Dánové, Němci, Poláci a naše česká parta měla předvádět školící E speedway na mini dráze vedle Markéty.

I přes veškerou snahu se na předvádění nepřišel podívat nikdo z  FIM a samo předvádění bylo jeden velký chaos. E speedway  ukázala během tří sezón, jak se jednoduše nechá  s mladým potěrem pracovat.

Co ale dál, když i přes veškerou snahu FIM sice povoluje E speedway, ale ve formě  i u dětí pouze jako samostatnou třídu? To už pro děti bude sedmá kategorie! Blázinec.

V Čechách při počtu mladých závodníků by teoreticky mohl jezdit každý svoji samostatnou kategorii. Plochá dráha se začíná trhat na skupinky a postup do hlavní třídy 500 se stává pro mnohé rodiny dětí složitý.

Liberecká éčka se ve stopětadvacítkách utkávají se spalovacími motory | foto Eva Palánová