Archiv autora: Věroslav Kollert (GRS Liberec)

Na světě to bylo lepší než na Evropě

Začátek letních prázdnin se nesl rovněž ve znamení vrcholných mítinků dvěstěpadesátek. V obou případech byl z českých reprezentantů nejlepší Adam Nejezchleba. SGP3 alias mistrovství světa v Gorzowě jej zastihlo na osmé pozici závěrečné klasifikace. Evropský šampionát v Debrenu následující víkend mu přineslo pozici číslo třináct.

 

Gorzow: nádhera, úžasný, kdo nezažije, neuvěří

Adam Nejezchleba nevynechal příležitost vyfotit se s Gregem Hancockem | foto Věroslav Kollert

Postup Adama Nejezchleby do finále SGP3 to byl cíl našeho týmu. Už v kvalifikaci v Teterově jsme měli zapůjčenou techniku. Motor, karburátor, výfuk, box zapalování, který jsme testovali v Gniezně. Do Gorzowa za námi přijel i pan Jablonski, který se o nás staral a kontroloval nastavení.

Čtvrté místo v tréninku překvapilo nejen náš tým, ale i televizní štáb, který okamžitě začal Adama vyslýchat. Trochu je překvapilo, když se dozvěděli, že trénuje na elektrickém motocyklu. A kolik má najeto.

Samotný závod už byla jedna velká dřina a konečné osmé místo byla naše maximum. Děkujeme všem, co nám pomohli.

 

Debrecen: smůla, pech, kdo nezažije, neuvěří

Tomáš Kollert s Adamem Nejezchlebem a připravenou dvěstěpadesátkou | foto Věroslav Kollert

Cesta daleká. Teplo šílené. Plus pětatřicet v boxu a zadřená brzda na dodávce. Tak by se dala popsat naše cesta do Maďarska. Sobotní kvalifikace byla hodně těžká a vyrovnaná. Páté místo zajišťovalo  klidný postup. Už jsme jenom čekali, jestli z kvalifikace číslo dvě postoupí někdo z Čechů.

Neděle začala opravou brzd na naší dodávce a odjezd na stadión. Stadión v Debrecenu byl připraven a všichni okolo nás se chovali přátelsky. Adam ve finále měl číslo dvě a stál na násupu hned vedle Maksymiliana Pawelczaka. Předpokládali jsme, že finále nebude vůbec žádná hračka .

Adam sice sbíral bodíky, než přišla nula, což trochu narušilo naše plány na umístění. Smůla v poslední jízdě a následný pád, Adama posunul na konečnou třináctou příčku.

 

Další plány: současný vrchol, předpoklady, kdo nezažije, neuvěří

V současné době byly výsledky s dvěstěpadesátkou asi maximum, co v našich podmínkách jsme schopni.

Pravděpodobně Adama čeká ještě jedna sezona , kde si může vybrat, jakou kategorii pojede.

Liberecký tým jde do akce: zleva Blažej Skrzeszewski, Věroslav Kollert, Adam Nejezchleba, Zbyněk Nejezchleba a Tomáš Kollert | foto laskavostí Věroslava Kollerta

V Liberci bude BUDEX Cup

Liberec – 16. července
Seriál amatérských závodů Budex Cup míří do Liberce. Uzávěrka koncem minulého týdne potvrdila rekordní účast. Rovných čtyřicet závodníků bude ve Starých Pavlovi bojovat v několika kategoriích. Dorazí také naši závodníci Martin Švestka, Daniel Halamka a Linhart. Sobotní Budex Amateur Speedway Cup tak navazuje na letní sérii závodů v Liberci. Start je ve třináct hodin.

Patrik Linhart bude mít v polském amatérském seriálu premiéru | foto Karel Herman

Liberec hlásí plno

Liberec – 11. července
V pátek a v sobotu se v Liberci koná první letní prázdninový plochodrážní kemp. Z původně devíti závodníků různých kategorii se do dnešní uzávěrky přihlásilo celkem čtrnáct zahraničních a jedna česká jezdkyně.

Od pátku  budou mladí jezdci pod vedením zkušených trenérů  kroužit ve Starých Pavlovicích. Do Liberce jsme pozvali i závodníky z polských lig aby nám pomohli jak radou, tak poradili s technikou.

Na stadiónu se budou také předvádět novinky techniky k výuce mladých včetně našich E speedway. Jako novinku budeme i testovat motocykly 500R s přiškrceným sáním, na nichž by se mohlo začít v nové sezoně závodit také u nás.

Liberec pořádá první prázdninový kemp, během něhož určitě nebude chumelit | foto Věroslav Kollert

Amatéři se nemohou dočkat Liberce

Liberec – 26. června
V sobotu pokračoval seriál amatérských závodníků BUDEX Cup ve Wolfslake. Jezdci z Polska, Německa, Dánska, Holandska a Čech se setkali na nově připraveném stadionu. Nová nafukovací bariera, nově položený povrh dráhy, který byl sice tvrdší ale v pohodě. Seriál nabízí jezdcům zábavu v závodění hned v několika kategoriích podle výkonnosti jezdců. V sobotu se nedařilo Danielu Halamkovi. Druhým českým zástupcem byl Martin Švestka, jemuž dráha doslova sedla a letěl. Na stupni vítězů stál vedle jezdců mladších o generaci. Další podnik série pokračuje v Liberci dvacátého července. Chystá se sem i Patrik Linhart, jenž posílí českou partu.

Liberec poskytuje zázemí polským amatérům již standardně| foto GRS Liberec

Jak rozpoznat kubatury na ploché dráze?

Hádanka! Kolik kubatur mají děti ve věku od devíti do patnácti let na ploché dráze. Začneme 85 ccm, dvoutakt, který se naštěstí u nás nejezdí. Následuje dvouventilová stopětadvacítka krmená benzínem či metylem na malých kolech a s nízkým rámem, která se jezdí převážně u našich severních sousedů v Polsku. Pak čtyřventil v rozmezí 125 – 140 ccm na metyl s velkými koly a rámem. A pak ještě…

 

Nově se snaží prosadit kategorii SGP4. Stodevadesátka Daytona spaluje pouze benzín, motocykl je na malém rámu a kolech. V Polsku a Německu ještě otevírá kategorie ccm 500s malým průměrem karburátoru.

Po absolvování tohoto chaosu by mladý závodník mohl začít jezdit na klasické plochodrážní pětistovce spalující metyl, která je již jako jediná pro zbytek kariéry. Někomu to může připomínat motokros, ale plochá dráha je opravdu něco jiného!

Liberecká éčka chtějí pomáhat začínajícím jezdcům začít se učit jezdit. V roce 2023 se v Praze před SGP České republiky uskutečnila předváděcí akce, kde Dánové, Němci, Poláci a naše česká parta měla předvádět školící E speedway na mini dráze vedle Markéty.

I přes veškerou snahu se na předvádění nepřišel podívat nikdo z  FIM a samo předvádění bylo jeden velký chaos. E speedway  ukázala během tří sezón, jak se jednoduše nechá  s mladým potěrem pracovat.

Co ale dál, když i přes veškerou snahu FIM sice povoluje E speedway, ale ve formě  i u dětí pouze jako samostatnou třídu? To už pro děti bude sedmá kategorie! Blázinec.

V Čechách při počtu mladých závodníků by teoreticky mohl jezdit každý svoji samostatnou kategorii. Plochá dráha se začíná trhat na skupinky a postup do hlavní třídy 500 se stává pro mnohé rodiny dětí složitý.

Liberecká éčka se ve stopětadvacítkách utkávají se spalovacími motory | foto Eva Palánová

Světová premiéra je za námi

Liberec – 4. května
V sobotu se sešla v libereckých Starých Pavlovicích na plochodrážním stadionu partička jezdců na kontrolní trénink a hlavně testování nového E Flattraku. Trénování se rozdělilo na plochodrážní skupiny 125, 250, 500 a to hlavní Flat Track.

V každé skupině se sešlo po třech závodnících. Nechyběl ani domácí Adam Nejezchleba, který se připravuje na první kolo mistrovství světa do Teterowa 250 ccm. Dlouhodobě očekávaný test nového elektrického motocyklu určeného pro flat track dostal konečně v sobotu zelenou.

Ervín Krajčovič a Maksymilian Pawelczak | foto GRS Liberec

Tým okolo E Flattreku  MXM/ THK Racing pozval na testování nejlepšího jezdce na světě a českého mistra Ervína Krajčoviče. V depu bylo hodně živo, kontrola nastavení  pérování, kontrola pneumatik a hlavně seznámení s ovládáním E motocyklu. Vedle Ervína Krajčoviče jezdili dva flettrekáři  Kamil Peuker a Vít Janoušek.

Z Polska přijel Maksymilian Pawelczak,  závodník co byl u zrodu E speedway v Libereci. Závodníci vyjížděli postupně ve svých kategoriích na dráhu, aby si mohli vyzkoušet nově upravenou libereckou dráhu.

Liberecká plochá dráha má uvnitř oválu  vybudovanou malou dráhu, která navazuje do klasického oválu. Flattrackeři si proto mohli vyzkoušet i TT, který bychom chtěli do Liberce na příští sezónu. Liberec ukázal, že neusnul a práce na E motocyklech pokračuje.

Zároveň bych tímto chtěl poděkovat všem, co nám tuto akci pomohli zajistit, a divákům, kteří chtěli vidět světovou premiéru.

Ervín Krajčovič testuje elektrický motocykl pro flat track | foto GRS Liberec