Matouš Kamenik vyhrál závod, Jan Jeníček přebornický titul

Divišov – 16. srpna
To bylo ran! Jako kdysi v Sarajevu. Nafukovačky praskaly jako pouťové balónky, které se vysmekly z nešikovných dětských prstíků a dostaly se vysoko nad jejich nešťastná očička. Divišovská parta si pořádně mákla. Rozbitá dráha šla náramně k duhu Matouše Kameníka. Potrápit jej dokázal jen Štěpán Melč, který se v posledním přeboru sezóny rozjel za svým nejlepším výsledkem v půllitrech. Z boje o vítězství v seriálu vypadl jako první Matěj Frýza. Po pádu ve třinácté jízdě si v hlavě srovnal možnosti a priority a odstoupil. Adam Nejezchleba před závodem na svá bolavá záda potřeboval odbornou zdravotní pomoc Jiřiny Šifaldová. Ve druhé jízdě zaváhal, ale pak jen vyhrával. V rozjížďce s číslem jedenáct porazil i Jana Jeníčka. Pardubičan jen o pár minut dříve po děsivé kolizi s Lukou Omerzelem skončil na nafukovacích vacích. A jeho motocykl až za nimi. Sebral se. Poté prohrál s Adamem Nejezchlebem v repete a nakonec i v rozjezdu o druhé místo. V závěrečné klasifikaci si však před svým dnešním divišovským přemožitelem udržel dvoubodovou převahu.

Adam Nejezchleba, Matouš Kameník a Jan Jeníček na pódiu | foto Karel Herman

 

Divočina začíná

První jízda odstartovala krátce po nástupu – zleva Štěpán Melč (žlutá), Luka Omerzel (bílá), Radek Bambuch (modrá) a Luboš Hromádka (červená) | foto Karel Herman

Svěží větřík rozfoukal ranní opar a ochladil horký srpnový den. Stejně svižný jako on byl také program posledního letošního přeboru.  Startovní listina byla plná. Ale nemusela. Bruno Belan po plzeňském leteckém dni nastoupil s velkým sebezapřením. Adam Nejezchleba jakbysmet. S jeho zády mu před mítinkem pomáhala šikovná terapeutka Jiřina Šifaldová. Jan Hlačina po nočním návratu z trávy v Nandlstadtu zíval na celé kolo. A u Jeníčků v boxu se makalo na osazení repasovaného motoru. Ale plochodrážní věci nabraly rychlý spád. Po nástupu se pět minut po čtrnácté postavili k pásce první čtyři závodníci.

Všechny překvapil svým rychlým startem Luboš Hromádka. Pardubičan ovšem rychle klesl na chvost. A na začátku druhého kola upadl. Od prvního nájezdu kraloval Luka Omerzel. Slovincovi dnes ale hvězdy nepřály. V další sérii nestartoval, aby v jedenácté jízdě odstoupil pro poruchu motoru a už se na ovále neobjevil.

Luboš Hromádka předvedl první z mnoha dnešních pádů | foto Karel Herman

Rozjížďku s číslem dvě opanoval Matouš Kameník před oběma potlučenými marody Brunem Belanem a Adamem Nejezchlebem. A Pavlem Čermákem, jenž se opět vrátil k ploché dráze. Vzápětí kraloval Jan Hlačina. Jaroslav Petrák záhy za svá záda odsunul Davida Hofmana.

Na startu rozjížďky s číslem čtyři zůstal s přetrženým sekundárním řetězem stát Jaroslav Vaníček. Přijel klasicky bez mechanika, ale vedle Rudolfa Belana na jeho strojích šrouboval rovněž Tomáš Hejkal. Na ovále mezitím Jan Jeníček učinil první z klíčových kroků, aby dnes odjížděl jako přeborník.

Matouš Kameníke (modrá) odráží Bruna Belana (bílá) a Adama Nejezchebu (žlutá) | foto Karel Herman

Odvedl Matěje Frýzu. A protože Adam Nejezchleba skončil na úvod až třetí, Pardubičan měl z trojice pretendentů trůnu ty nejlepší vyhlídky. Po první pětině ale bylo na závěry sakra brzy. Pátá jízda se opakovala pro pád Mariána Jirouta. A Matěj Frýza se z repete vrátil obtěžkaný třemi body. Jan Jeníček z rozjížďky s číslem šest jakbysmet. Bruno Belan na něho útočil, jenže v první zatáčce druhého kola přišel díky pádu i o druhé místo.

 


Jan Jeníček přibližuje své patálie v šesté jízdě:
„Ohlíd‘ jsem se, jestli Bruno spad‘. Úplně jsem se lek‘, jak blízkou jsou nafukovačky.“


 

Matouš Kameník po startu sedmé jízdy rychle předčil Jana Hlačinu. Pádům nebyl naneštěstí konec. Nyní mu padl za oběť Dominik Hrbek. V rozjížďce s číslem osm vletěl do bariéry Jaroslav Petrák. Šlo o první zatáčku, mohl opakovat. Když ale mířil na ovál, narazil na zavřená vrat.

Za zády vedoucího Matěje Frýzy (červená) se strhla mela – Luboš Hromádka (modrá), Marián Jirout (žlutá) a Pavel Čermák (bílá) | foto Karel Herman

Litanie z jeho úst se nesla snad až na náměstí středočeského městečka. Mezitím se vedení ujal Adam Nejezchleba. Jaroslav Vaníček na něho dotíral. Ve třetím kole se mu vzepjal motocykl a on letěl na nafukovací bariéry.

„Jel jsem rovně do nafukovaček,“ líčil. „Chtěl jsem se pustit motorky, ale nešlo to. Nevím proč. Říkal jsem si, pusť to, pusť to, ale ruka nic. Tak jsem strhnul motorku, abych aspoň nešel rovně. Poprvý v životě mi nešlo se pustit.“

 

 

Přes děsivou kolizi k titulu

Jan Jeníček (červená) vede před Brunem Belanem (žlutá) | foto Karel Herman

Jaroslav Vaníček se dostal do bezpečí včas. Červená světla mohla zůstat v klidu. Na rozdíl od pořadatelské party. Bylo třeba nafukovací pole vyměnit. Odpočnout si neměli ještě ani zdaleka. V deváté jízdě Bruno Belan odstartoval na Jaroslava Vaníčka. Ale pak už to opět létalo.

V rozjížďce s číslem deset Radek Bambuch.  V rozjížďce s číslem jedenáct spadnul vedoucí Luka Omerzel. Jan Jeníček neměl šanci reagovat. Po děsivém nárazu do Slovince zůstal na vrcholu nafukovacích vaků. Jeho motocykl skončil svou pouť až za nimi.

Vyjela sanitka, ale její posádka zaplaťpánbůh neměla žádnou práci. Jan Jeníček kulhal do depa po boku svého táty Jiřího. Luka Omerzel dorazil po svých také. Výměna bariér jim náramně přišla vhod. V repete pak Slovinec odletěl, ale na konci úvodního kola zvedl ruku na znamení poruchy. Adam Nejezchleba dovedl jako vítěz do cíle Jana Jeníčka a Mariána Jirouta.

Adam Nejezchleba (modrá) úřaduje před Jaroslavem Vaníčkem (žlutá), Jaroslavem Petrákem (bílá) a Štěpánem Melčem (červená) | foto Karel Herman

Rozjížďka s číslem dvanáct viděla nejlepší start v podání Matěje Frýzy. Matouš Kameník byl v prvním nájezdu rychlejší. Plzeňan ve druhém kole spadl. Byl diskvalifikován. A co víc, ze závodu odstoupil. Matouš Kameník v opakovačce prodloužil sérii své neporazitelnosti a zůstal na hrotu aktuální klasifikace. Musel ale předtím předjet Štěpána Melče, jemuž dnešní mítink náramně sedl.

 


Matěj Frýza tlumočí své rozhodnutí:
„Odstoupil jsem, mám zdravotní problém, jsem zesláblej, nestojí to za to udělat si úraz. Na druhý místo v přeboru už nedosáhnu a třetí mám jisté.“


 

Jaroslav Vaníček (modrá) jde do čela před Jana Hlačinu (žlutá) a Luboše Hromádku (bílá) | foto Karel Herman

O bod za ním byl Jan Jeníček, Adam Nejezchleba o další dva. Jejich skóre srovnala hned předposlední série. Jana Jeníčka totiž ve třinácté jízdě porazil Matouš Kameník. Adam Nejezchleba hned na to hrál velké sólo před zraky Jana Hlačiny.

Závodu naneštěstí zvedly úroveň drama další pády. V rozjížďce s číslem šestnáct Bruno Belan naháněl Štěpána Melče, jenže ve třetím kole rána. Opět v první zatáčce. Slánský závodník skončil v sanitce s vykloubeným ramenem. Lékaři si na pomoc zavolali ambulanci z Benešova, která s ním po delší pauze odhoukala do nemocnice.

Startující v rozjížďce s číslem sedmnáct se museli vrátit do depa. Ale nakonec se dočkali. Pád Dominika Hrbka byl naštěstí dnes již posledním. Pardubický junior vzdal repete s bolavou rukou. Adam Nejezchleba uzavřel své účinkování třinácti body.

Adam Nejezchleba (červená) vede v rozjezdu Jana Jeníčka (modrá) | foto Karel Herman

Matouš Kameník vzápětí nedal šanci Jaroslavu Vaníčkovi. A vyhrál závod. V rozjížďce s číslem devatenáct startoval jen Jaroslav Petrák, který stále litoval, že nedostal více času při opakování osmé jízdy. Nakonec nezaváhal Jan Jeníček. Odkázal Štěpána Melče na čtvrté místo. A stal se přeborníkem.

Pravda, musel na ovál ještě jednou. Do rozjezdu o druhé místo v závodě. Něco po půl šesté si Adam Nejezchleba vybral na startovním roštu vnitřní dráhu. Svého pardubického rivala z ní odvedl. Ale on si stejně na hrotu závěrečné klasifikace seriálu udržel dvoubodovou převahu.

 

 

Hlasy z depa

Matouš Kameník si užívá vítězství | foto Karel Herman

„Bylo to výborný,“ pochvaloval si Matouš Kameník. „V Divišově se mi jezdí nejlíp, když je dráha rozbitá, což dneska byla. Jednou jsem musel předjíždět Štěpána Melče. Ta čtyřka byla suchá, ale stejně dneska dobrý.“

„Po plzeňským pádu jsem si myslel, že to nedám,“ připustil Adam Nejezchleba. „Děkuju moc Jiřině Šifaldové, že mi pomohla se zády, který bolely. Odjel jsem závod v menších bolestech. Lepšilo se to a jsem rád, že jsem si spravil chuť. V první jízdě jsem zjistil, že záda straně bolí a byl jsem nejistej. Pak jsem poznal, že to půjde a jelo se dobře. Už jsem neprohrál, ani v rozjezdu. Konečně. Je to přebor, je to moje první kompletní sezóna na pětistovce. Tak to jde, ne? Ale mířím vejš.“

„Tak dneska to bylo divoký,“ rozhovořil se Jan Jeníček. „Zezačátku se mi to líbilo, dráha suprová. Sice byla honička před závodem, dávali jsme motor po repasi od Hláčy. Ve třetí jízdě hnusnej pád, z toho se mi nechtělo. Bouch‘ jsem se do hlavy, úplně si to nepamatuju. Jsem celkově první, to jsem nečekal. Nechtěl jsem na to myslet, ať se nerozhodím. Ke konci závodu jsem dával všechno do startů, ať se nemusím zabejvat předjížděním.“

Štěpán Melč (modrá) dnes jako jediný potrápil Matouše Kameníka (žlutá) | foto Karel Herman

„Krása to byla dneska, poštěstilo se mezi první čtyři,“ byl Štěpán Melč nadšený ze svého prozatím nejlepšího výsledku s půllitrem. „Kdybych Matouše porazil, jen bych rozjezd. Ale to už bych asi už nemoh‘. Posunulo mě to výš v tabulce.“

„O tréninku byla dráha dobrá,“ líčil Jan Hlačina. „Pak se začaly dělat koleje. Včera jsem měl závody v Nandlstadtu. Přijeli jsme v jedenáct a do dvou jsem dělal motorky. Nebyl jsem vyspalej, to není výmluva. Zezačátku závod dobrý, pak to vázlo, ale jedeme dál.“

Jaroslav Petrák (červená) pádí před Dominikem Hrbkem (bílá), Pavlem Čermákem (modrá) a Radkem Bambuchem (žlutá) | foto Karel Herman

„Když to vezmu vůči mladejm, bylo to úplně na hovno,“ vrčel Jaroslav Petrák. „To se závoděním nemělo nic společnýho. Krom třech jezdců, všichni spadli. Nemůžeš j těsným kontaktu tělo na tělo, přetočíš se a odvezou tě. Ke konci se začaly dělat koleje. V nájezdu máš kolej, ve čtvrtce zatáčky kolej, v půlce kolej. Myslel jsem, že ji nevymetu a vymet‘ jsem ji. Hraju si na Zmarzlika. Viděl jsi, jak to v polským mistráku opřel o mantinel? Tak jsem to předved‘ v tý poslední jízdě.“

„Trápil jsem se se starty,“ posteskl si David Hofman. „Nastavení bylo dobrý. V poslední jízdě se Dominik přetočil a já musel ubrat. Dobrý závody, až na tenhle pád.“

Jaroslav Vaníček si dnes vybral pech | foto Karel Herman

„Dneska se to bohužel nepovedlo, ale i tak jsem si to užil,“ nesmutnil Jaroslav Vaníček. „Nejdřív sekundár, pak jsem bohužel najel do špatný koleje. Zvedlo se mi to a už s tím nešlo nic dělat. Bohužel pro mýho šváru Bruna to nedopadlo vůbec dobře, ale doufám, že se dá do kupy a uvidíme se zase brzy na dráze.

„Dneska si udělal obrázek každej sám,“ meditoval Matěj Frýza. „Za mě to stálo za houby. V přeboru jsem si na začátku vedl skvěle, pak se to začalo zhoršovat. Mrzí mi, že jsem to nedotáh‘ na titul, ale velké díky patří mýmu týmu a lidem, co se mnou strávili celou sezónu. Je to můj první úspěch na půllitru, mrzí mě, že nejsem první, ale o to se budu snažit příští rok.“

Tolik polí nafukovacích mantinelů jako dneska snad ještě nikdy žádný pořadatel během jediného závodu nevyměnil | foto Karel Herman
Tolik polí nafukovacích mantinelů jako dneska snad ještě nikdy žádný pořadatel během jediného závodu nevyměnil | foto Karel Herman

 

1. Matouš Kameník, Pardubice 3 3 3 3 3 15
2. Adam Nejezchleba, Divišov 1 3 3 3 3 13+3
3. Jan Jeníček, Pardubice 3 3 2 2 3 13+2
4. Štěpán Melč, Plzeň 2 2 2 3 2 11
5. Jaroslav Petrák, Pardubice 2 /M 3 1 3 9
6. Jan Hlačina, Pardubice 2 2 1 2 1 9
7. David Hofman, Pardubice 1 2 1 2 2 8
8. Jaroslav Vaníček, Praha E F 2 3 2 7
9. Bruno Belan, Slaný 2 F 3 X – 5
10. Matěj Frýza, Plzeň 2 3 X – – 5
11. Radek Bambuch, Kopřivnice 1 1 0 1 1 4
12. Luka Omerzel, SLO 3 – E – – 3
13. Luboš Hromádka, Pardubice F 2 0 0 1 3 (los)
14. Pavel Čermák, Divišov 0 1 2 R 0 3 (los)
15. Marián Jirout, Pardubice(los) 0 X 1 2 0 (los)
16. Dominik Hrbek, Pardubice 1 1 1 F F/R 3
Celkové pořadí přeboru: Adam Nejezchleba, Jan Jeníček a Matěj Frýza | foto Karel Herman

Konečné pořadí seriálu:

PHA PCE SLA PLZ CHA SVI KOP LIB DIV TOT
8.4. 9.4. 1.6. 11.6. 14.6. 28.6. 5.7. 9.8. 16.8.
1. Jan Jeníček, Pardubice 14 11 10 20 12 18 12 16 113
2. Adam Nejezchleba, Divišov 6 (4) 11 12 14 16 16 18 18 111 (109)
3. Matěj Frýza, Plzeň 9 9 20 14 11 14 10 11 (7) 98 (105)
4. Matouš Kameník, Pardubice 11 10 18 12 o 14 20 85
5. Bruno Belan, Slaný 12 5 16 18 20 8 79
6. Jaroslav Petrák, Pardubice 8 8 12 9 7 3 9 12 68
7. David Hofman, Pardubice 4 7 9 8 10 12 8 10 68
8. Daniel Klíma, Praha 16 18 18 16 68
9. Jaroslav Vaníček, Praha 10 14 14 o 20 9 67
10. Adam Bubba Bednář, Praha 20 16 20 66
11. Jan Hlačina, Pardubice 7 6 11 9 10 11 54
12. Jan Macek, Kopřivnice o 12 20 20 52
13. Štěpán Melč, Plzeň 10 9 11 7 14 51
14. Luboš Hromádka, Pardubice 2 2 7 9 7 5 4 36
15. Radek Bambuch, Kopřivnice 0 5 7 o 8 4 6 30
NC Zoltan Lovas, H 11 18 29
16. Dominik Hrbek, Pardubice 3 3 6 5 o o 6 1 24
17. Karel Průša, Slaný (250 ccm) 6 7 8 21
18. Václav Milík, Pardubice 20 20
NC Patricia Erhart, D 8 10 18
19. Eduard Krčmář, Slaný 18 18
20. Petr Kvěch, Divišov 0 Q 8 6 o 3 17
21. Hynek Štichauer, Pardubice 16 16
NC Eber Ampugnani, ARG 16 16
22. Miroslav Vítek, Kopřivnice 4 o 6 NC 10
23. Pavel Čermák, Divišov 5 1 3 9
24. Josef Dvořák, Svitavy 4 5 9
25. Filip Hromas, Svitavy 5 3 8
26. Milan Moravec, Svitavy Q 6 6
27. Jan Buňka, Pardubice 1 0 o 4 4
NC Diego Eleno, ARG 5 5
NC Filip Kasan, SK 4 4
28. Marián Jirout, Pardubice 0 2 2 4
29. Matyáš Ryska, Slaný Q 0
XXX Michael West, AUS (DMU) NC
XXX Mario Häusl, D o

Poznámka: klasifikováni jsou držitelé licencí AČR; bodový klíč za umístění v závodech 20 – 18 – 16 – 14 – 12 – 11 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 -4 – 3 – 2 – 1; jeden nejhorší výsledek se škrtá o = omluven ze závodu; Q = vyřazen v kvalifikaci

Luka Omerzel (bílá) odstartoval na Jana Jeníčka (žlutá) a Adama Nejezchlebu (červená) | foto Karel Herman

Ukázkové jízdy sidecaru:

David Lizák – Milan Rozkydal
David Lizák a Milan Rozkydal krotí plochodrážní sajdkáru | foto Karel Herman

Matěj Tůma bral další triumf

Divišov – 16. srpna
Od rána byla středočeská krajina zahalena obláčkem oparu. Foukal svěží větřík. Ochlazoval horký den, který si už ani náhodou nemohl říkat tropický. Naštěstí. Kolibříci startovali pátý díl svého šampionátu na malých tratích v pravé poledne. Největší drama nabídlo finále A. V něm na sebe poprvé během závodu narazili hlavní favorité. A Matěj Tůma se opět dokázal dostat před Jakuba Hejkala.

Jakub Hejkal, Matěj Tůma a Jaroslav Bartek na pódiu | foto Karel Herman

Rodeo es největších es

Matěj Tůma (červená) se tlačí do čela před Romana Štolu (modrá) a Matyáše Lišku (bílá) | foto Karel Herman

Závod měl spád jako Niagarské vodopády. V první jízdě Matěj Tůma odvedl Jaroslava Barteka. Startovní listina nebyla ani plná, ani natřískaná. Šlo především dostat se do finále A. právě rozjížďka s číslem jedna mohla přinést vodítko, jelikož v ní na sebe narazili dva pretendenti stupňů vítězů.

Šlo přece jen o raritu, protože zkušená esa narážela spíše na nováčky. V rozjížďce s číslem dvě si o áčko řekl Roman Štola. Odvedl po startu Šimona Knížete, jenž se ovšem ve druhé zatáčce dostal mimo trať, a Dominika Suchánka.

Jaroslav Bartek (bílá) odstartoval na Matyáše Lišku (modrá) a Štěpána Knížete (červená) | foto Karel Herman

Jakub Hejkal vzápětí vyhrál stylem start – cíl před Matyášem Liškou. Závod es se rozjel. Rozpis jej totiž nesvedl dohromady s Matějem Tůmou. Jaroslav Bartek na tuto dvojici narazil dvakrát. Roman Štola třikrát. Oba s ní prohráli. Spolu se nepotkali. A tak měl Pražan o bod k dobru a v áčku byl on.

 

Verdikt finále A

Jakub Hejkal (červená) vzdoruje Jaroslavu Bartekovi (bílá) | foto Karel Herman

Jakub Hejkal si v rozjížďce s číslem pět dal pozor, aby Šimona Knížete nepředl o kolo a nevzal mu zbytečně dva body. Úvodní vyjetí z oválu ale představovalo velké manko, jež chabařovický nováček nemohlo v dalších jízdách s protřelejšími rivaly vyrovnat. Proto si ve finále C obkroužil svá osamocená čtyři kolečka.

Roman Štola sehrál roli suveréna v béčku. Vyhrál jej o rovinku a určitě přemítal o pětistovce. Matyáš Liška a Dominik Suchánek se spolu prali již v rozjížďce s číslem jedenáct. Finále B nepřineslo jiný pohled. Ačkoliv s opačným pořadím v cíli.

Mela ve finále A – Jaroslav Bartek (bílá), Matěj Tůma (modrá) a Jakub Hejkal (červená) | foto Karel Herman

Neporažené Matěje Tůmu a Jakuba Hejkala čekal první střet v depu při losování o právo první volby místa na startovním roštu. Vybral si červenou dráhu, z níž odstartoval jako první. V úvodním oblouku odrazil Matěje Tůmu s modrým povlakem na helmě. Jenže jeho rival nepovolil a ve druhém okruhu se v první zatáčce spodní stranou protáhnul do vedení.

Jakub Hejkal (červená) a Matěj Tůma (modrá) bojují o vítězství ve finále A | foto Karel Herman
TOT C B A
1. Matěj Tůma, Praha 3 3 3 3 12 1.
2. Jakub Hejkal, Slaný 3 3 3 3 12 2.
3. Jaroslav Bartek, Praha 2 3 3 2 10 3.
4. Roman Štola, Mariánské Lázně 3 2 2 2 9 1.;
5. Matyáš Liška, Pardubice 2 1 1 2 6 2.
6. Dominik Suchánek, Pardubice 2 2 2 3 9 3.
7. Štěpán Kníže, Chabařovice L 2 2 1 5 1.
Dominik Suchánek (bílá) se pere s Matyášem Liškou (modrá) | foto Karel Herman

Průběžné pořadí seriálu:

PHA SLA CHA PLZ DIV TOT
29.3. 12.4. 10.5. 13.8. 16.8.
1. Jakub Hejkal, Slaný 18 16 18 18 18 88
2. Jaroslav Bartek, Praha 20 14 12 14 16 76
5. Matěj Tůma, Slaný/Praha 8 20 20 20 68
3. Roman Štola, Mariánské Lázně 14 12 14 12 14 66
6. Dominik Suchánek, Pardubice 10 9 11 10 11 51
7. Šimon Kníže 11 11 10 8 10 50
4. Štěpánka Nyklová, Slaný 16 18 16 50
9. Matyáš Liška, Pardubice 9 12 21
NC Marek Ziman, SK – Žarnovica o 20 20
8. Vít Kubal, Plzeň 16 16
NC Anton Keller, D 12 12
Denes Tarcsafalyi, H 11 11
NC Domen Gračner, SLO 10 10

Poznámka: klasifikováni jsou držitelé licencí AČR startující na motocyklech se spalovacím motorem; bodový klíč za umístění v závodech 20 – 18 – 16 – 14 – 12 – 11 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 -4 – 3 – 2 – 1; jeden nejhorší výsledek se škrtá o = omluven ze závodu; Matěj Tůma od 1. května je závodníkem AK Markéta Praha

Jaroslav Bartek (bílá) vede, kdežto Matyáš Liška (modrá) se vyhýbá padajícímu Štěpánu Knížeti (červená) | foto Karel Herman