Archiv autora: Jaroslav Šůs (Shupa Team)

SHUPA TALENT TROPHY2025 – podpora malé ploché dráhy

Loňská situace na závodech nejmenší kubatury se vyznačovala nedostatkem závodníků, dokonce některé závody byly z tohoto důvodu zrušeny. Víme, že podchytit zájemce o plochou dráhu není jednoduché a jednou z podstatných věcí je dostupnost techniky, tedy motocyklů. Myslíme si, že v klubech chybí malé motocykly pro příchozí a začínající zájemce, kteří by si mohli jízdu na plochodrážce vyzkoušet. Nabízíme tedy klubům provozujícím malé dráhy pro sezóny 2025 a 2026 následující možnost:

Jedná se o zapůjčení podvozku velikosti BOY nebo JUNIOR na malých kolech. Podvozek bude součástí kompletního motocyklu vyrobeného za níže uvedených podmínek a bude obsahovatdvouventilový motor Shupa 125/9 RS s velkou klikou a s 3°převodovkou. Řazení bude možné individuálně zablokovat pro jednodušší ovládání motocyklu. Motor bude upraven na použití metanolu, vybaven motohodinami, programovatelným zapalováním, velikost sání bude 24mm, výfuk sériový Shupa.

Kolik to bude stát

Klub uhradí firmě Shupa částku 38.000 Kč za 1 motocykl. Tato částka obsahuje díly, které převzetím motocyklu přejdou do vlastnictví klubu a to:motor 125/9 RS s modulem CDI, sada sání M24, výfukový systém, zadní pneu s duší a řetězový převod (rozeta a řetěz). Zapůjčený podvozek v ceně 59.000Kčbude obsahovat všechny ostatní díly, které tvoří kompletní motocykl. (Ceny jsou uvedeny bez DPH).

Podmínky zapůjčení

Jednotlivý klub může mít zapůjčeny až 2 podvozky.Tuto možnost lze využít pouze v kombinaci s motorem 125/9 RS.Podvozek bude zapůjčen na dobu do 30.11.2025.

Součástí zápůjčky bude: proškolení o servisu a údržbě, servisní manuál, speciální nářadí pro údržbu, katalog náhradních dílů. Klub může po dobu platnosti zápůjční smlouvy podvozek kdykoliv vrátit nebo odkoupit.

Po vrácení podvozku provedeme jeho kontrolu, klub uhradí cenu za poškozené díly a zápůjčka může být prodloužena o další rok.

Info k motoru

Příchozí zájemci se často rozhodují z cenových důvodů pro základní motor, který má malou kliku. Myslíme si, že je to škoda, a proto motor Shupa 125/9 RS má již velkou klikovku. Ta svou setrvačností umožňuje snadnější ovládání motocyklu ve smyku a přispívá k rychlému získání plochodrážních návyků. Je to v této kategorii motocyklů pro začínající jezdce ojedinělé řešení, které nabízí pouze motory Shupa. K získání žádaného stupně komprese pomůže kovaný píst a k lepšímu ovládání a zlepšení přechodů otáček motoru přispěje i sada sání o průměru 24mm.

Individuální možnosti

Klub může zvolit základní barevné provedení motocyklu např. dle barev klubu nebo sponzora. Pokud by tento požadavek přesahoval rámec základního provedení – např. v požadavku na loga apod., mohou být takto upravené kryty součástí dílů které klub uhradí a stanou se jeho majetkem.

TALENT TROPHY

Název akce jsme si vypůjčili po dohodě od Zdeňka Schneiderwinda. Chtěli jsme, aby i název měl trochu motivační charakter.  A v koutku duše si představujeme,  že by tyto motocykly mohly být v budoucnu začátkem nové série závodů.

Sponzor

Pokud by někoho tento projekt zaujal a je také fandou ploché dráhy, může se s námi spojit a přispět k úspěchu této akce a k rozvoji plochodrážního sportu. Rádi zajistíme prezentaci sponzora při celé této akci. Kontakt na nás je: e-mail shupa@shupa.cz nebo na tel. 724 264 022. Naše možnosti vlastní podpory jsou aktuálně v rozsahu do 10 ks motocyklů. Pokud by se našel významný sponzor, mohl by nám pomoci nést tíži nákladů na podvozky, a i motocyklů by mohlo být postupněi více.

Závěrem

Motivací při přemýšlení o tomto projektu byl také zájem ze strany nově vznikajících krátkých drah ve Svitavách a v Kopřivnici.  Víme, že je u nás spousta nadšenců do malé ploché dráhy. Naše nabídka tedy platí pro všechny kluby v Čechách, kde mají krátké dráhy a kde se mládeži věnují, nebo by se jí chtěli věnovat. Ozvěte se a probereme podrobněji všechny detaily spolupráce. Každopádně bychom rádi cca do konce února věděli, kdo by měl o tuto možnost zájem.

 

Jaroslav Šůs + Petr Schmíd + Michal Škurla = Shupa Team

Shup A je tu další rok

Praha – 18. prosince
Jelikož se nám opět bude měnit letopočet, dovolíme si pár slov o dění a novinkách v naší firmě a v nejmenší plochodrážní kubatuře. Rok 2024 byl pro nás mimořádný a těžký zároveň. Počátek roku nám přinesl hodně nejistoty, jelikož v předchozím roce bylo rozhodnuto o používání motorů Daytona 190 ccma v Polsku, kde máme nejvíce zákazníků, došlo ke zvýšení kubatury na 140 ccm s povinností provozovat motory pouze na benzín.

Shupa Team v akci

Zákazníci znejistěli, a to pro nás znamenalo omezit, či přímo pozastavit nové projekty. V prostředí nejistoty se pracuje velmi obtížně, protože zajistit náhradní díly pro stávající uživatele v dostatečném množství je finančně a časově náročné. Počátek roku 24 byl tedy v očekávání, jak se trh zachová, jaká vyvstane potřeba techniky od zákazníků.

Nové logo

Přesto jsme se pustili do testování novinek a hlavně první závody v Polsku ukázaly, že změně předpisů jsme se dokázali přizpůsobita že cesta motorů Shupa na ploché dráze je ta správná. Situace zcela obrátila a zájem o nové motory o motocykly a o servis se zcela obnovil. Kola firmy se roztočila opět naplno bez omezovače, a vše se muselo řešit narychlo a jelikož máme v provozu i e-shop, o zábavu bylo postaráno…

Tým byl posílen o dalšího člena – Michala Škurlu a během probíhající sezony se začalo pracovat na zlepšení a zrychlení výrobních postupů. Též ze závodů nám přicházely stále nové podněty, které se řešily za pochodu. Pracovalo se zejména na optimalizaci výkonu dle potřeb malých závodníků a také na prodloužení životnosti. S přípravou motorů, též samozřejmě probíhala i neméně časově náročná výroba podvozků.

Postupem času nám vykrystalizoval čtyřventilový motor 129 ccm, jenž v Polsku dostal přezdívku „Petarda“. Na vývoji tohoto motoru s námi spolupracoval pan Sczyrba a jeho syn Franek, jenž všem dokazoval, že kvalitní nástroj v rukou mistra je to pravé pro špičkové závodění! Tato snaha vyvrcholila na šampionátu ve slovenské Žarnovici, kde tento drobný klučina s velkým srdcem získal na Shupě s přehledem titul neoficiálního mistra Evropy i světa. Náš tým byl samozřejmě při tom a zajišťoval servis pro naše i zahraniční účastníky z několika zemí a vzhledem k tomu, že Shupy tvořily takřka devadesát procent závodního pole, nebyla ani zde o práci nouze.

Nové logo černobílé

Po těchto závodech sice zájem o motory neopadal, ale vzhledem k větší efektivnosti výroby i přísunu náhradních dílů se situace začala pomalu zklidňovat a nastal čas i pro nové projekty a změny. Tou první, zdánlivě nesouvisející přímo s výrobou, ale hlavně s prezentací firmy, bylo nové logo, jelikož stávající, již nějaký ten rok sloužilo a přeci jen bylo třeba přinést svěží vánek k našim karburátorům! Oslovili jsme proto grafika Pavla Jedličku, který nám vytvořil návrhy, z nichž bylo vybráno logo, které tvarem navazuje na stávající, ale obsahuje nové prvky a nový originální tvar písma.  O aplikaci tohoto loga laserem na kartery motoru se postaralo architektonické studio Foureggs, což vedle červených víček a QR kódu odkazující na stránky Shupy, přispívá k lepší identifikaci našich motorů.

Víko motoru s novým logem

Po estetickém kroku přišla řada i na techniku. Polskem hozená rukavice v podobě možnosti většího objemu v nás vzbudila zájem a bylo vymyšleno řešení, které vcelku jednoduše, umožňuje dosáhnout požadovaného objemu a tím vylepšit výkonové parametry, dle hesla: „Objem ničím nenahradíš“. Motor byl odvezen k otestování, na poslední závody do polského Rybniku, kam jsme byli pozváni.

Vidět tyto závody bylo pro nás též velký zážitek, bezmála dvacet malých závodníků se sešlo na perfektně upravené malé dráze, kde jim fandilo spousta příznivců, vyhrávala hornická dechovka a hlavně se pořádně závodilo, což přenášela i místní televize! Milým překvapením pro nás bylo i to, že nám rodiče a jezdci odcházející do vyšších kategorií, veřejně poděkovali!

Stupně vítězů ze Žarnovice s poděkováním

Odjížděli jsme z Rybniku s dobrým pocitem, že naše činnost má smysl, jen jsme si trochu povzdechli, proč by něco podobného nešlo uspořádat i u nás, v našem plochodrážním rybníku. Celý TV pořad (2 hodiny a 26 minut krásné zábavy) z Rybniku můžete shlédnout zde: https://www.youtube.com/watch?v=j9fN1-BXR_Y. Motory Shupa poznáte jednoduše podle červených víček.

Závěr sezony přinesl tedy i první zkušenosti s motorem 139 ccm pro polský trh. Motor vykazuje oproti verzi 129 ccm nárůst výkonu a hlavně rozšíření rozsahu použitelných otáček, což ve spojení s velkou klikou tvoří ideální stroj pro přípravu jezdců do vyšších kategorií. Od této špičkové verze byl odvozen i ekonomický dvouventilový motor pro začínající jezdce a malé dráhy (bez převodovky) který vznikl ve verzi jak 139, tak i 129 pro naše jezdce. Všechny tyto verze jsou vybaveny originální klikovkou Shupa o průměru 110mm vyrobenou speciálně pro plochou dráhu. Myslíme si, že právě to umožní zpřístupnit závodění širšímu okruhu zájemců jak z řad jednotlivců, tak hlavně klubů. Podle letitých zkušeností nás, ale především zákazníků, levné motory made in China rovnou z krabice, k výchově nadějných závodníků nestačí.

Se zlatou medailí

O to víc nás mrzí, že odborníci v nejvyšších patrech FIM stále prosazují kubaturu 190 ccm jako SGP4, tedy motor z krabice made in China určený pro krosové motorky. Bohužel ani po třech letech nezjistili, že se jedná o zbytečně těžký motor, který má malý rozsah otáček a především malou klikovku bez setrvačnosti, což je pro používání na ploché dráze nevhodné.  Jízdu s takovým motocyklem zvládne jen zkušený jezdec a pro začátečníky je dokonce nebezpečný. Snad se časem situace vrátí do plochodrážních kolejí a začínající jezdci budou místo slova kotrmelec používat slovo plynulý smyk.

 

Takže závěrem, více takových sezon a hlavně, Shupa je tu stále pro Vás a pokud nám předpisy a zdraví dovolí, bude i další rok. Všem příznivcům, vše nejlepší do roku 2025, přeje:
SHUPA POWER team
Petr Schmíd, Jaroslav Šůs, Michal Škurla
Kde mám ten motor?

Shupa a Daniel Halamka se dohodli na spolupráci

Praha – 26. září
V minulém týdnu strávil celý den u hlavního mechanika Shupy Petra Schmída plochodrážní závodník Daniel Halamka. Na programu bylo školení jak opravovat motory Shupa 125 ccm.

 

Petr Schmíd mu ukázal vše potřebné včetně nutného speciálního nářadí, jaké jsou správné vůle na pístu a válci, jak nastavit rozvod motoru, jak správně sestavit převodovku, jaké jsou úpravy na řazení a tak dále.

Daniel Halamka není v servisu plochodrážních motorů žádným nováčkem. Zkušeností jako závodník i jako mechanik má dostatek a disponuje i kvalitně vybavenou dílnou nedaleko od Slaného. Od Shupy bude mít samozřejmě podporu se všemi náhradními díly nutnými k opravám a servisu našich motorů.

Blížící se konec závodní sezóny přinese opět nápor na servis motorů a tak zapojení Daniela Halamky do této spolupráce bude určitě významné.

Servis motorů lze u Daniela objednat na telefonním čísle 721 205 959 nebo lze využít e-mail danielhalamka@email.cz.

Petr Schmied školil Daniela Halamku na servis motorů Shupa | foto Jaroslav Šůs

Žarnovické střípky

Do Žarnovice na závody neoficiálního mistrovství Evropy a světa stopětadvacítek vyrazil i celý Shupa team, tedy motorář Petr Schmíd, mechanik Michal Škurla a také autor článku.

 

Do práce

Příprava na závody spočívající v pomoci českým závodníkům byla letos velice různorodá. Průša team je aktivní ve více úrovních závodů a díky Karlovi staršímu měl jako vždy motocykly dobře připravené pod vlastním dohledem.

Liberecký tým Štěpánky Nyklové se rozhodl na závodech vzhledem k rozměrům dráhy vyzkoušet dlouhána. Inspirací mu byly určitě dřívější úspěchy Míši Krupičkové na podobném stroji.

Slánskému teamu Hejkalových stačila podpora v důležitých dílech motoru spolu s diagramem nastavení rozvodu s krycím názvem Petarda.

Do práce jsme se pustili hned po příjezdu a ještě v pátek navečer jsme postavili novou motorku pro rumunského závodníka André Damiana, který dodal podvozek a my ten zbytek.

Pro náš team je výjezd na tyto závody spojen s prací a s pomocí mechanikům a závodníkům. Proto je důležité zázemí které nám poskytne pořadatel. V případě Žarnovice můžeme pořadatele jen chválit, protože jsme mohli být v těsné blízkosti depa.

 

Když řádí kutil

V sobotu jsme se nenudili ani během závodů. Petr s Michalem opravovali řazení u dvou jezdců, kteří pravděpodobně po vydatnější snídani ztratili cit pro řazení a nahradili ho hrubou silou. Více práce bylo s motorem ukrajinského borce, který musel být celý rozebrán a s novými díly znovu smontován. Jak říkal Petr, motor byl velice silně napaden kutilem a bylo jej třeba opravit. Na fotce již opravený motor spěchá do depa.

Jinak jsme pomáhali každému o co si, kdo žádal. Třeba s kontrolou nastavení zapalování, seřízením karburátoru apod. Oba dny bylo velké vedro okolo 30°C a tak jsme museli přesvědčovat mechaniky, že když je vyšší teplota vzduchu je potřeba namontovat do karburátoru menší trysku. Hodně z nich si myslelo, že je to obráceně.

Žarnovický klub se po oba dny vzorně staral i o žaludky všech účastníků. Vůbec celá atmosféra závodů, přístup pořadatelů a nasazení všech pomocníků bylo na profesionální úrovni a co navíc, ve velmi přátelské atmosféře.

Co se týče techniky, tak v neděli jsme řešili už jen drobnosti, motory všeobecně držely a tak se hlavně závodilo. V sobotu i v neděli prokázal nejlepší formu polský závodník Franciszek Szczyrba. Oba dny se jelo na body a tak i malé zaváhání mohlo znamenat posun do nižších pater pořadí.

Z našich borců byl v neděli nejlepší Karel Průša na osmém místě, Jakub Hejkal, který překvapil svou výkonností, byl v sobotu na devátém místě. Štěpánce Nyklové se lépe zadařilo v neděli, kdy se umístila na šestnáctém místě. Ze slovenských závodníků byl nejlepší Jaroslav Hajko, v neděli na dvanáctém místě.

 

Shupa drží převahu

Úroveň mezinárodních závodů 125 ccm pořádaných FIM a FIM Europe se oproti minulosti značně změnila. Počet závodníků výrazně narostl a letos přijelo bojovat o pocty nejvyšší pětadvacet borců z jedenácti zemí. Pro nás je velké zadostiučinění, že většina startovního pole používá naše motory a hodně z nich i naše podvozky.

Na druhou stranu je to pro nás také velká zodpovědnost. I při třicetistupňovém vedru motory statečně držely. A že jim závodníci dávali zabrat. Naše sázka na kvalitní díly, vyráběné podle naší dokumentace se vyplácí. Pořádná plochodrážní klikovka o velkém průměru 110 mm, stejně tak leštěná ojnice a samozřejmě také kované písty. Tyto díly doplněné hlavami s lehkým rozvodem a pečlivostí našeho motoráře Petra Schmída jsou zárukou výkonu a potřebné životnosti. Snad tedy stopětadvacítky opět prokázaly, že mají oprávněné místo v kalendářích závodů FIM a FIM Europe.

 


Jak to na závodech vypadalo lze shlédnout na následujících videích:

https://panoramapro.sk/sport/ich-prve-velke-preteky/

https://panoramapro.sk/sport/majstrovstva-svet-v-125-ccm-vyhral-opat-poliak/


V Shupě se pracovalo i ve svátek

Praha – 8. května
V Shupě 8. května volný den neměli, protože předávali tři nové motocykly trenérovi toruňského klubu Janu Zabikovi. Přeci jen to byl ale trochu svátek a to pro obě strany. Nás těší, že právě v Polsku, kde je velká konkurence, se nám daří a důvěra KS Toruň je pro nás určitě zavazující. Ve své prezentaci mají text ŽYJEMY ŽUŽLEM, tedy že žijí plochoudráhou, a to je nám sympatické.

 

Tři motocykly Shupa pro Toruň | foto Shupa Team

A jaké motocykly si pan Zabik ze Shupy odvezl? Toruňští se rozhodli pro tzv., střední variantu podvozku, která má označení JUNIOR a je v základním provedení na malých kolech, tedy přední 19“ a zadní 17“.

Tato varianta má jednu nenápadnou, ale velkou výhodu. Do podvozku JUNIOR se totiž dají zabudovat velká kola, tedy přední 23“ a zadní 19“. Vymění se kyvná ramena přední vidlice, samozřejmě přední a zadní blatník a velká motorka je hotová. Takže motorka může růst se závodníkem. A tato variabilita je právě ten důvod, proč se toruňští rozhodli pro podvozek JUNIOR.

Jaroslav Šůs s Janem Zabikem | foto Shupa Team

V Polsku se většina závodů na krátkých drahách jezdí na malých kolech. Ale když závodník povyroste anebo se chce zúčastnit závodů FIM a FIME v kategorii 125 ccm na velkých alias dospělých drahách, motocykl se bez velkých investic snadno upraví.

Že to funguje, nám potvrdili polští závodníci naposledy loni v Gdaňsku, kdy s motocykly Shupa obsadili celou finálovou jízdu evropského poháru 125 ccm.

Podvozek JUNIOR lze výškově ještě doladit nastavením zadního rámu a výběrem předních ramen. To platí samozřejmě jak pro malá, tak i pro velká kola.

PROJEKT SGP4 UND MOTORRÄDER VON SHUPA – FORTSETZUNG

Zwei wichtige Rennen an zwei aufeinanderfolgenden Wochenenden

Die Rennsaison geht für die kleinsten Bahnsport Rennfahrer weiter und die folgenden Informationen sind eine Fortsetzung des Artikels vom März dieses Jahres: http://www.speedwaya-z.cz/?p=52735

Am 15. Juli fand in Malilla, Schweden, das erste Modellrennender neuen SGP4-Klasse statt. Für alle ausgewählten Teilnehmer (16 Fahrer aus aller Welt) war es sicherlich ein unvergessliches Erlebnis, zu Beginn ihrer sportlichen Karriere die Atmosphäre eines Grand Prix zu erleben. Eine Woche nach dieser Veranstaltung fanden die Rennen der FIM Gold Trophy und der FIM Europe 125cc in Gdansk, Polen, statt. Diese Rennen gelten als inoffizielle Europa- und Weltmeisterschaften für diese Kategorie. Am Rennen in Gdansk nahmen auch 6 europäische Fahrer teil, die am SGP4-Rennen in Malilla teilgenommen hatten.

 

Informationen von SGP4-Teilnehmern       

Für uns war es eine einmalige Gelegenheit, direkt und unmittelbar von den Teilnehmern der SGP4-Rallye in Malilla, d.h. den Fahrern und ihren Trainern, zu erfahren, was für ein Motorrad die SGP4 ist und wie man sie fährt.

Was uns bei den SGP4-Teilnehmern am meisten interessierte, war die Einschätzung der Eignung des Motors für das Fahren in Bahnsportstil . Hier sind also die Erfahrungen der Teilnehmer:

Das Fahrverhalten des Motorrads wird vollständig von den Eigenschaften des verwendeten Motors beeinflusst. Das heißt, ein Motor mit großem Hubraum, hohes Verdichtungsverhältnis und vor allem kleine Motocross-Kurbelwelle – spiegeln sich im Handling des Motorrads voll wider. Das bedeutet, dass es schwieriger ist, das Motorrad in einer gleichmäßigen Schleuderbewegung zu halten , und jedes Nachlassen des Gasgriffs  führt zu einem sofortigen Drehzahlabfall. Dies wird noch dadurch verstärkt, dass der nutzbare Drehzahlbereich auf 11500 U/min begrenzt ist. Ein schneller Drehzahlabfall kann dazu führen, dass sich das Motorrad aufrichtet und eine gefährliche Situation entsteht. Solche Situationen traten auch beim Malilla-Rennen auf, obwohl bereits erfahrene junge Fahrer an dem Rennen teilgenommen hatten.

Der 190-ccm-Motor ist schwer, etwa 5 kg schwerer als die regulären 125-ccm-Motoren, und ist relativ tief im Rahmen positioniert. Das Gewicht des Motors machte es notwendig, die Steifigkeit der Vordergabelaufhängung durch zusätzliche Federelemente während des Malilla-Rennens zu erhöhen. Die niedrige Position des Motors wird durch die ungünstig lange Schaltwelle noch verstärkt, die nach links herausgeschoben ist und sich in Kurven und beim Übersteuern der Vordergabel in die Spur eingraben kann.
Das Anlassen des Motorsin Bahnsport Stil, d.h. hinter dem Hinterrad, ist sehr schwierig. Das liegt an dem großen Verdichtungsverhältnis, dem großen Hubraum und vor allem an dem bereits erwähnten Kurbelwelle mit kleinem Durchmesser, dem es an Wellenträgheit fehlt.

 

Unser Kommentar zum SGP4-Motorrad

Die Eigenschaften der SGP4 Motorrad werden durch den verwendeten Daytona Anima 190FSM-Motor definiert. Um es noch einmal zu wiederholen: Dieser Motor hat einen Hubraum von 187,2 cm³, ein Verdichtungsverhältnis von 12:1, ein 4-Gang-Getriebe und ein Gewicht von 21,5 kg. Der Hersteller gibt keine Leistungsdaten an, aber verfügbare Tests zeigen eine maximale Leistung von 22,4 PS/9.800 U/min. Der Drehzahlbereich des Motors ist auf 11.500 U/min begrenzt. Der Motor ist in erster Linie für den Einsatz in Pit-Bikes, also Hobby-Motocross-Motorrädern, gedacht und auch so konstruiert. Das bedeutet, dass er einen kleinen Kurbeldurchmesser hat, damit der Motor schnell auf dem Gasgriff reagiert.

 

Wie sieht es mit den Preisen aus – Überraschung?

Die SGP4-Motorräder wurden von Anfang an als unschlagbar günstig präsentiert. Dennoch werden sie zu einem Einführungspreis von 5.000 Euro angeboten. Für den gleichen Betrag ist es möglich, ein Motorrad mit einem Shupa-Bahnsport -2-Ventil-Motor zu bekommen, der bereits mit einer großen Kurbelwelle ausgestattet ist. Auf der Website des SGP4-Herstellers ist auch ein Ersatzteilangebot aufgetaucht, mit dem der Hersteller vermutlich den Einführungspreis wieder wettmachen will. SGP4-Teile sind in der Regel 40-60% teurer als Shupa-Teilepreise. Zum Beispiel ein Satz Räder für 780 Eur (Shupa verkauft für 477 Eur), ein kompletter Rahmen für 1057 Eur (Shupa hat ihn für 770 Eur).

 

Vergleich der Rennen in Malilla und Gdansk

In Malilla waren 16 Motorräder der Kategorie SGP4 im Einsatz, in Gdansk waren es 28 Fahrer, davon 20 mit Shupa-Motoren (meist je 2). Es waren also 40 Shupa-Motoren im Einsatz.                    Wie es am Samstag in Gdansk aussah, können Sie hier sehen:  https://www.youtube.com/watch?v=m3pJLAat_D8   

Von den sechs Medaillen, die in Gdansk verteilt wurden, wurden fünf von Maschinen mit Shupa-Motoren gewonnen, die durch unsere Werkstatt gingen. Wir gratulieren Mieszko Mudlo aus Polen und Noah Urda aus Frankreich zu ihren Titeln als Europa- und Weltmeister und zu ihrer vorbildlichen Vertretung von Shupa.

Ansonsten schlagen sich die Shupa-Motorräder natürlich auch auf kleinen Bahnen und auf kleinen Rädern gut. Wie hier in Polen: https://www.youtube.com/watch?v=Xsp5gcMYYF

 

Was man zum Schluss sagen sollte

Das 190-ccm-Motorrad SGP4 ist unserer Meinung nach aufgrund der Eigenschaften des Motors nur für sehr erfahrene Fahrer geeignet. Fahranfänger hätten große Schwierigkeiten, dieses Motorrad zu beherrschen, und die Eignung dieser Maschine zum Erlernen des Bahnsportfahrens ist sehr zweifelhaft. Zu den größten Mängeln dieses Motors gehören daher eine kleine Kurbelwelle mit geringem Trägheitsmoment, ein hohes Gesamtgewicht und eine ungünstig positionierte Schaltwelle, die durch die niedrige Positionierung des Motors im Rahmen noch verstärkt wird. Der Preis liegt auf normalem Niveau, mit Ausnahme der überteuerten Ersatzteile.

Im Vergleich dazu sind die Motoren der 125-ccm-Kategorie von Shupa speziell für den Einsatz für den Bahnsport konzipiert und verfügen über eine größere Kurbelwelle, eine höhere Drehzahl und ein deutlich höheres Kurbelträgheitsmoment, wobei sie dennoch eine ähnliche Leistung erzielen. Sie eignen sich viel besser für das Fahren auf der Rennbahn und für den Unterricht. Darüber hinaus werden wichtige Motorenteile in Europa unter unserer direkten Kontrolle hergestellt. Das Erreichen einer hervorragenden Leistung bei ausreichender Lebensdauer ist somit kein Problem. Außerdem werden sie in mehreren Entwicklungsstufen angeboten und können mit zunehmender Erfahrung des Rennfahrers angepasst werden. 500 produzierte Motoren und die Freude in den Augen unserer kleinsten Rennfahrer sind der Beweis dafür.

Und was kommt als Nächstes…

Wir glauben, dass die Trainer, insbesondere diejenigen, die die Jugend leiten, die oben genannten Unterschiede leicht erkennen werden und mit Unterstützung ihrer nationalen Verbände weiterhin 125er-Motorräder für die Ausbildung von Bahnsportfahrern verwenden werden.

Wir glauben, dass die verantwortlichen Funktionäre der FIM und der FIM Europe in der Lage sein werden, die Qualität der Gold Trophy Rennen der 125er Kategorie, bei denen die Ergebnisse mit dem Beitrag der leistungsstarken Shupa-Motoren hauptsächlich durch das Können der Fahrer bestimmt werden, positiv zu bewerten, und dass diese Rennen weiterhin Teil der internationalen Wettbewerbe unter dem Banner der FIM und der FIM Europe sein werden.