SMESTAV Speedway Team se vrátil na nejvyšší stupínek pódia

Slaný – 3. května
Po velikonočním pádu v Pockingu nebyl stále ve své kůži. Proto na rozbité trati v Murecku raději rezignoval, než by se hnal na marnou vidinu evropského challenge. Dnes ale ve Slaném neměl Eduard Krčmář konkurenci. A spolu se Stanislawem Mělničukem vrátil SMESTAV Speedway Team po sedmi letech na nejvyšší stupínek Memoriálu Antonína Vildeho. Nominační závod dvěstěpadesátek se stal kořistí Adama Nejezchleby.

Michael West, Anton Karlsson, Eduard Krčmář, Stanislav Mělničuk, Bruno Belan a Jan Hlačina na pódiu | foto Eva Palánová

Déšť naštěstí odchází

Adam Putkowski (bílá) se chystá u pásky, zatímco Eduard Krčmář (červená) se otáčí na Ondřeje Smetanu, který nasazuje Stanislavu Mělničukovi modrý povlak | foto Eva Palánová

Slunečné dopoledne bylo rázem to tam. Přes továrnu Meiler hnal vítr temné mraky. Ochladilo se. A něco po půl druhé se dokonce rozpršelo. Naštěstí jen krátce. Stanislav Klenovec, který se na přání Vopatovců postavil jako startmaršál k pásce místo zaneprázdněného Emila Gažiho, se převlékl do pracovního.

David Hofman si vypůjčil spojku od Daniela Halamky, který rovnal na startu dopoledne stopětadvacítky. Strhnul se mu závit na imbusu a jeho otec výjimečně nezval náhradní s sebou. Michael West, jenž dorazil z Polska sám, sehnal mechanika v osobě Petra Babičky. Nástupu, který Memoriál Antonína Vildeho mívá tradičně okázalý, nebránilo vůbec nic. Ani ten protivný déšť.

Patrik Linhart (červená) a Jaroslav Petrák (modrá) drží v šachu Pavla Čermáka (žlutá) | foto Eva Palánová

Pak už začal závod. V rozjížďce s číslem dvě se na ovále prvně objevil tandem SMESTAVu. Stanislav Mělničuk vyjel na ovál bez povlaku. Naštěstí Ondřej Smetana, jenž při slánském závodě loni upadl a ukončil kariéru, byl ve střehu. A přiřítil se s modrým povlakem, který promptně nasadil na Ukrajincovu přilbu.

Jeho krok se ukázal jako klíčový. Pavol Pučko byl totiž v otázce povlaků nekompromisní. Přesvědčil se o tom Petr Marek ve druhé jízdě nominačního závodu dvěstěpadesátek. Vydřel si v něm druhé místo na úkor Adama Nejezchleby. Jenže na hlavě měl modrou látku místo bílé. Přišel o dva body.


Patrik Linhart hovoří na téma závodu, v němž ho potkalo úplně všechno kromě pódia:

„Nejdřív jsem si lehnul, na tý vodě mi to ujelo. S Michaelem Westem jsem jel dvě kola na prázdný gumě. Kdyby mě to aspoň ještě kousíček strčilo! Chybělo pár metrů. Nestačili jsme připravit motorku a pak mi upad‘ hák.“


Bruno Belan (bílá) útočí na Antona Karlssona (červená) | foto Eva Palánová

Diskvalifikace se Smestavákům vyhnula. Stanislav Mělničuk s Eduardem Krčmářem rozehráli mítink hladkým primátem nad SC INTERTEAM, kde Adama Putkowskeho doplnil Marek Ziman se svým čtvrtlitrem. Vopatovci měli personální trable i se svým KF PD Třebusice. Ale David Hofman a Tilen Bračko v první jízdě od sebe oddělil domácí tandem Bruno Belan – Jan Hlačina. A tak nejlepší z jejich tří týmů byl ten se společným věkem obou startujících na hranici stovky.

Patrik Linhart s Jaroslavem Petrákem odvedli divišovské Petra Kvěcha a Pavla Čermáka již s letem pásky v rozjížďce s číslem tři. Jejich famózní příběh pokračoval také po přestávce. Tempo rozjížďky s číslem šest udával Adam Putkowski. Třebusičtí veteráni ovšem jeli hned za ním, než Patrik Linhart opustil v nájezdu do předposledním zatáčky pádem druhé místo.

 

Když už vyhrát, jedině bez kompromisů

Eduard Krčmář (červená) a Stanislav Mělničuk (modrá) vedou za sebou Antona Karlssona (modrá) a Michaela Westa (žlutá) | foto Eva Palánová

Smůla se lepila na kola také ostatních týmů. Miletičtí Michael West a Anton Karlsson v rozjížďce s číslem čtyři vyrazili pro sedm bodů. Bruno Belan si to ale středem druhé zatáčky namířil rovnou mezi ně. Švéd na něho útočil, seč mu síly stačily, jenže pánem situace byl slánský blonďák.

V sedmé jízdě se zdálo, že maximum Miletice již nemůže minout. Jeho borci vedli suverénně před Pavlem Čermákem a Janem Kvěchem. Ve čtvrtém okruhu ale Švéda nechal na holičkách motocykl. S kapkami kratšího deště ale švédsko – australskému páru pršelo i trošku štěstíčka. Patrik Linhart je ale viděl jako hořkou smůlu.

Bruno Belan (bílá) útočí na Adama Putkowskeho (červená) | foto Eva Palánová

Nebylo divu. Anton Karlsson upaloval do čela. Jenže za sebou měl Patrika Linharta, který bravurně ustával nápor Michaela Westa. Australan se dostal dopředu, ale třebusický matador za cílem praštil motocyklem na trávník. Prázdná zadní pneumatika!

Byť po jedenácté jízdě stála u pásky trojice borců se čtvrtlitry, Pavol Pučko troubil jako zaoceánský parník a poslal ji nazpět do depa. Dle harmonogramu měl podnik pokračovat rozjížďkou s číslem dvanáct hlavního závodu. Stalo se. Patrik Linhart nedokázal připravit včas stroj a osamocený Jaroslav Petrák se stal kořistí Tilena Bračka a Davida Hofmana.

Ale což… Patrik Linhart v patnácté jízdě rozhodně neztratil glanc. Hák ovšem ano. V první zatáčce, když vedl před Brunem Belanem. A bylo po nadějích na stupně vítězů. Obzvlášť, pakliže je v rozjížďce s číslem dvacet očekával SMESTAV.

Petr Kvěch (červená) útočí na Marka Zimana (žlutá) | foto Eva Palánová

Eduard Krčmář a Stanislav Mělničuk procházeli mítinkem bez ztráty květinky. Vítězství jim mohly sebrat jedině Miletice. Oba týmy na sebe narazily v rozjížďce s číslem sedmnáct. Konfrontace prakticky ani nezačala. Eduard Krčmář a Stanislav Mělničuk se ujali vedení hned s letem pásky ke slánskému nebi.

V ten moment mohl mítink pro SMESTAV skončit. Jejich pětatřicet bodů nebylo možné ani vyrovnat, natož pak překonat. Byť Miletice vyhrály devatenáctou jízdu 7:2 nad Třebusicemi, měly jen třiatřicet. Eduard Krčmář a Stanislav Mělničuk kompromis nebrali. V rozjížďce s číslem dvacet vyhráli naplno, tentokrát na úkor třebusických veteránů.


Bruno Belan popisuje své vystoupení v rozjezdu:

„Úkol byl odstartovat, nezmatkovat a v klidu si udržet vedení.“


Poslední slovo v závodě pronesl Bruno Belan, který v rozjezdu odvedl Tilena Bračka (červená) | foto Eva Palánová

SMESTAV první, Miletice druhé. Zbývalo vyřešit, otázku třetího místa. Bruno Belan obíral o body favority, ve druhé půli se vzchopil rovněž jeho parťáka Jan Hlačina. Slaný měl na závěr stejně bodů jako konzistentní Třebusice Davida Hofmana a Tilena Bračka.

A tak tedy rozjezd. Bruno Belan si nemohl pódium nechat ujít. Po startu se dostal před Tilena Bračka. Střežil si svou pozici jako oko v hlavě. Jedno kolo, dvě, tři a čtyři. Slaný tedy skončil třetí. A Vopatovci se letos mezi tři nejlepší nedostali.

 

Hlasy z depa

Eduard Krčmář (bílá) a Stanislav Mělničuk (žlutá) dokonale opanovali celý závod | foto Eva Palánová

„Po Evropě v pohodě,“ vracel se Eduard Krčmář o dva dny nazpět do rakouského Murecku a jeho evropské kvalifikaci. „Mám potlučenou nohu, pravou, byla tam rozbitá dráha, upadl jsem, tak jsem odstoupil. Dneska super. Jelo se dobře, šlo to od začátku až do konce, vyhráli jsme, super.“

Bruno Belan postavil Slaný na pódium | foto Eva Palánová

„Dobrý,“ začal Bruno Belan soustředit své myšlenky jediným slůvkem. „Děkuju Honzíkovi, jinak bych neměl, co jet.“

„Nemít tady Bruna, nedopadlo by to tak,“ uznával Jan Hlačina. „Podržel nás a tím to dopadlo. Chceme poděkovat Danu Halamkovi. Bruno to domluvil na poslední chvíli. Třetí mést je dobrý, ale nebejt Bruna, jsem v hajzlu.“

„Jak jsem vyhrál, do cíle jsem jel už po prázdný gumě,“ říkal David Hofman. „Krásný závody, jelo se mi krásně, dráha byla skvělá až na pár děr. S Tilenem se jela pěkná dvojka, škoda, že nebyla bedna, ale máme další zkušenosti do závodů. Fakt to byl krásnej závod, prohráli jsme bohužel v rozjezdu. Nevadí, jedeme dál.“

Patrik Linhart (červená) drží druhou příčku mezi Antonem Karlssonem (bílá) a Michaelem Westem (žlutá) | foto Eva Palánová

„Seděl jsem na tom naposledy o přeboru,“ pokrčil rameny Jaroslav Petrák. „Nemám takovou jistotu, říkal jsem si, že by bednička mohla dopadnout, ale je to sport.“

„Motorka mě zklamala,“ smutnil Patrik Linhart. „Bylo to závodivý, ale po technický stránce mizérie, po jezdecké náznak bojovnost. Bruno měl štěstí jako prase, upad‘ mi hák. Svoje jsem si dneska splnil, teď tunel s nohou a na dlouhou.“

Bruno Belan (bílá) vede Tilena Bračka v rozjezdu o třetí místo | foto Eva Palánová
Bruno Belan (bílá) vede Tilena Bračka v rozjezdu o třetí místo | foto Eva Palánová
1. SMESTAV Speedway Team 42
Eduard Krčmář 3 4 4 4 4 4 23(1)
Stanislav Mělničuk, UA 4 3 3 3 3 3 19(5)
2. PRO-TEC SK Miletice 33
Anton Karlsson, S 2 E 4 3 0 4 13(1)
Michael West, AUS (DMU) 4 4 3 4 2 3 20(2)
3. AK Slaný 28
Bruno Belan 4 3 2 4 4 4 21+4
Jan Hlačina 0 0 0 3 2 2 7(1)
4. KF PD Třebusice 28
David Hofman 2 0 2 3 4 0 11(3)
Tilen Bračko, SLO 3 2 3 4 3 2 17(1)+3
5. SC INTERTEAM 21
Adam Putkowski, PL 2 4 4 2 3 4 19
Marek Ziman, SK – Žarnovica (250 ccm) 0 2 0 0 0 0 2
6. KF PD Veterán Team 19
Patrik Linhart 4 F 2 – E 2 8
Jaroslav Petrák 3 3 0 2 3 0 11(1)
7. AK Divišov 18
Petr Kvěch 2 2 2 2 2 2 12(2)
Pavel Čermák 0 3 0 E 0 3 6
Patrik Linhart měl velkou smůlu | foto Eva Palánová

Nominační závod 250 ccm:

1. Adam Nejezchleba, Divišov 2 2 3 3 10
2. Karel Průša, Slaný 3 3 2 1 9
3. Petr Marek, Praha 1 ex 1 2 4

Poznámka: z přihlášených nepřijel Luboš Hromádka; Petr Marek diskvalifikován z rozjížďky s číslem dvě kvůli špatnému povlaku

Adam Nejezchleba (červená) v souboji s Karlem Průšou (žutá) a Petrem Markem (modrá) | foto Eva Palánová

Ukázkové jízdy 125 ccm:

malá dráha: Nikolas Pergl, Dvaid Filipovský (MX)
nejmenší dráha: František Dvořák
Slánský potěr František Dvořák, Nikolas Pergl a David Filipovský | foto Eva Palánová

Marek Ziman i nadále vládne českým stopětadvacítkám

Slaný – 3. května
První tropický den letošního roku o sobě dával vědět již dopoledne. Slunce pálilo jako černé svědomí sériového vraha. A slánská dráha pila jako ztroskotanec na saharské poušti. Deset minut po desáté začal nabitý sobotní program druhým dílem klasického šampionátu stopětadvacítek. Ve svižném tempu deseti rozjížděk dospěl k finálové jízdě. Svůj díl času si ukrojila veřejnoprávní televize s natáčením svých Lvíčat. A poté už konečně Marek Ziman prodloužil svou vítěznou sérii o další, nejdůležitější zářez. Jakub Hejkal, další neporažený v základní části, si druhou pozici vybojoval na začátku posledního třetího kola na Matěji Tůmovi, který byl třetím dnem závodníkem pražské Markéty.

Jakub Hejkal, Marek Ziman a Matěj Tůma na stupních vítězů | foto Eva palánová
Drama začíná dříve než první jízda – Štěpánka Nyklová (modrá) stojí u pásky, ale Roman Štola (bílá) musí odstoupit | foto Eva Palánová

Než závod odstartoval, zažil pořádné drama. Romanu Štolovi zhasnul motor. Při roztlačování motocyklu navíc přišel o plechovou botu. Rozjížďka s číslem jedna startovala jen ve třech. Vpředu jela Štěpánka Nyklová. Před domácí dívčinu se ale postupně dostali jak Denes Tarcsafalyi, tak Vít Kubal.

Poté nastala chvíle Marka Zimana. Slovák s přehledem vyhrál druhou a třetí jízdu, v níž pokaždé odrazil nápor Matěje Tůmy. Díky neproporcionálnímu rozpisu se další z favoritů dostal do akce až v rozjížďce s číslem čtyři.

Marek Ziman (bílá) vede před Matějem Tůmou (žlutá) a Jaroslavem Bartekem (červená) | foto Eva Palánová

Jakub Hejkal se v ní ujal vedení již při vylétnutí pásky. Denis Tarcsafalyi se na něho hnal venkem protilehlé rovince. Ale slánský borec jej zavřel na mantinel. V šesté jízdě si na něho vyšlápnul Matěj Tůma, dnes poprvé ve vestě pražské Markéty.

Měl nejrychlejší start a ujal se vedení. Jakub Hejkal jezdil v bitevní vzdálenosti. Svůj útok si načasoval na druhého nájezdu třetího kola. Tvrdě se spodní stranou posunul do vedení. Stejným výsledkem skončil rovněž jejich druhý střet v deváté jízdě. S jediným rozdílem, že Jakub Hejkal objel Matěje Tůmu již v úvodním oblouku.

Vít Kubal (modrá) v duelu s Romanem Štolou (modrá) | foto Eva Palánová

Stejně se měli oba utkat ještě jednou. Jakub Hejkal prve kraloval osmé jízdě a do finále postoupil s dvanácti body. Komplet dobyl rovněž Marek Ziman. Vít Kubal v deváté jízdě opakované pro pád debutanta Matyáše Lišky skončil třetí. Opřel se ale o tři body za velké sólo před Romanem Štolou v rozjížďce s číslem pět. Měl osm bodů stejně jako Matěj Tůma.

Když se na ovále potkali Jakub Hejkal (bílá) a Matěj Tůma (červená), byl z toho souboj jako hrom | foto Eva Palánová

Finále proměnil ve své velké sólo Marek Ziman. Během třech týdnů vyhrál ve Slaném třetí závod stopětadvacítek. Za slovenským borcem se usadil Matěj Tůma. V prvním výjezdu před sebe nepustil útočícího Jakuba Hejkala. Slánský závodník nepolevil. Útočil a útočil. A v nájezdu do posledního kola se vskutku po venku dostal na druhou pozici.

Se stopětadvacítkou letos nevyhrál ještě nikdo jiný než Marek Ziman | foto Eva Palánová
Se stopětadvacítkou letos nevyhrál ještě nikdo jiný než Marek Ziman | foto Eva Palánová

OMA.cz:

TOT FIN
1. Marek Ziman, SK – Žarnovica 3 3 3 3 12 1.
2. Jakub Hejkal, Slaný 3 3 3 3 12 2.
3. Matěj Tůma, Praha 2 2 2 2 8 3.
4. Vít Kubal, Plzeň 2 3 2 1 8 4.
5. Štěpánka Nyklová, Slaný 1 1 2 2 6
6. Denes Tarcsafalayi, H 3 2 0 0 5
7. Jaroslav Bartek, Praha 1 1 1 1 4
8. Roman Štola, Mariánské Lázně – 0 2 1 3
9. Matyáš Liška, Pardubice 1 1 0 X 2
10. Domen Gračner, SLO (85 2t) 0 0 0 0 0
Matěj Tůma zatím jede ve finálové jízdě jako druhý | foto Eva Palánová

Ukázkové jízdy na malé dráze:

Nikolas Pergl, David Filipovský (MX)
Na ostří nože – Jakub Hejkal (žlutá), Jaroslav Bartek (bílá) a Denes Tarcsafalyi (červená) | foto Eva Palánová