Spojka Adama Bubby Bednáře dopsala scénář prvního přeboru

Praha – 26. března
Úterní večer se nenechal zahanbit sluneční nádherou končícího dne. Úvodní díl českého přeboru dnes prvně otevřel brány pražské Markéty. Sezóna začala překvapením. Jan Jeníček v rozjížďce s číslem tři odstartoval na Daniela Klímu, který se přes veškerou snahu nedostal do čela. Smůla jej neopustila ani nadále, když jej prázdná zadní pneumatika nepustila do cíle desáté jízdy. K triumfu spěl mílovými kroky Adam Bubba Bednář. Z postu neporaženého muže dne jej nesundal ani pád v prvním oblouku rozjížďky s číslem čtrnáct. Avšak na startovním roštu osmnácté jízdy mu praskla tyčka v předloze. Sprintem ke vratům depa pro náhradní motocykl nemohl porazit už prakticky uběhnutý časový limit. A na nejvyšší stupínek pódia si vyskočil Jan Macek. Ztratil bod pouze s létajícím Pražanem, jenž se vzápětí vypořádal s Hynkem Štichauerem v rozjezdu o druhé místo.

Adam Bubba Bednář, Jan Macek a Hynek Štichauer na pódiu | foto Pavel Fišer

Z čtveřice leaderů jsou dva

Den na konci března nemohl oslnit větší sluneční nádherou. Žádná extrémní zima nebyla, takže co víc si pro ouverturu letošního přeboru přát. Volnou šestnáctku zaplnil Švéd Emil Millberg, jenž sám oslovil pražský klub s přáním v dnešním závodě startovat. Přesně na opačném pólu startovní listiny se usadil Karel Průša. Slánský závodník se svou dvěstěpadesátkou zaskočil za nemocného Jana Hlačinu. Do cíle rozjížďky s číslem jedna jej ale zadřený motor nedovezl.

Mítink se nesl ve znamení vlády favoritů. Adam Bubba Bednář opanoval rozjížďku s číslem jedna, v níž David Hofman sebral druhou pozici Danielu Halamkovi. Hned na to Jan Macek před sebe nepustil Hynka Štichauera, jenž se jako hbitý úhoř v prvním oblouku podsmýkl před Jaroslava Vaníčka. A ve čtvrté jízdě hladké sólo v podání Matouše Kameníka.

Jedna, dva, čtyři… Ano, tři v našem výčtu chybí. Číslovka, jež ve školství slyne slovem dobrý, servírovala první pořádné překvapení sezóny, která vlastně nestačila ani pořádně začít. S letem pásky k jasnému pražskému nebi vypálil dopředu Jan Jeníček. Daniel Klíma byl rázem jen ten druhý. Nechtěl. Bojoval jako lev, dokud jej Filip Hájek nepozdravil šachovnicovou vlajkou. Pardubický mladík si však trojku nenechal vygumovat ani náhodou.

Jan Jeníček líčí svůj úvodní triumf:

 „Nebyla to ode mě čistá jízda, zvedalo se to, musel jsem to krotit, ale jsou to přebory.“

První přebor teprve začínal a pořadí se míchalo jako prádlo v bubnu automatické pračky. Ve druhé sérii zbyli z úvodních vítězů pouze dva. Jan Macek v rozjížďce s číslem pět odvedl Jana Jeníčka. Sotva zmizel ve svém depu, Matouš Kameník vyrazil vstříc dalšími vítězství. Za sebou měl Jaroslava Vaníčka. Adam Bubba Bednář jel až třetí.

Přitom dal oběma rivalům zničující šachmat. Velkoryse střižený vnější oblouk jej ve druhé zatáčce dostal před svého klubového kolegu. A nejen to. Do druhého kola již mířil jako první a Matouš Kameník byl nucen jej sledovat sice z bezprostřední blízkosti, ovšem přece jen zezadu.

 

Kompromis si nezaslouží uznání

Po osmi rozjížďkách vedli dnešní podnik dva borci. Po deseti rozjížďkách mohl být leader jen jeden nebo klidně dva. S Adamem Bubbou Bednářem a Janem Mackem totiž na startovní rošt mířil také Daniel Klíma. Úvodní prohra jej nerozházela. Chtěl se do historie zapsat nejen jako překvapivý poražený, nýbrž především jako vítěz.

Sedmá jízda takové ambice potvrdila. Odpálil do ní jako z těla a trojka na jeho kontě potvrdila trefu do černého. Nyní měl pět bodů, přesně o jeden méně než oba muži vedoucí průběžnou klasifikaci. V rozjížďce s číslem deset jel za nimi. Než mohl vymyslet, jak své třetí místo vylepšit, prázdná zadní pneumatika jej ve druhém okruhu donutila zastavit.

Jan Macek komentuje svou prohru v rozjížďce s číslem deset:

 „Bubba byl rychlejší. Udělal jsem chybu a nechal mu kamarádsky místo. Nejsem svině, abych to tam dával na prasáka.“

Adam Bubba Bednář v ten moment mířil vstříc své třetí trojce. Po startu se ukázal jako nekompromisní tvrďák. Jan Macek mohl vyprávět, když se ovšem sám nemusel soustředit, aby nechal Daniela Klímu za svým výfukem.

Na hrotu aktuální klasifikace osaměl Adam Bubba Bednář. Jan Macek ztrácel bod. Hynek Štichauer, jenž v osmé jízdě jen sekundoval Danielu Klímovi, se rozhodl přesedlat na druhý motocykl. Za jeho řidítky v rozjížďce s číslem jedenáct změřil Matouše Kameníka, než si diváci stačili uvědomit, že bylo odstartováno. Oba pardubičtí borci se tím pádem se sedmi body dělili o průběžnou třetí příčku.

 

Z jasného vítězství druhé místo

Předposlední pětinu závodu nejlépe otevřel Daniel Klíma. Stylem start – cíl porazil Matouše Kameníka. Na závěr v devatenácté jízdě nedal ani náznak šance svým soupeřům na čele s Brunem Belanem, který až v nájezdu do posledního okruhu podlehl Jaroslavu Vaníčkovi. A pak upadl.

Vítězný Pražan nakonec díky svým třem trojkám bral bramborovou medaili při bodové rovnosti s dvojicí dalších závodníků. Závod se totiž pořádně zašmodrchal. Ačkoliv se zdál rozhodnutý již po třetím triumfu Adama Bubby Bednáře, ani náhodou nebyl.

Bruno Belan na téma svého pádu ve čtrnácté jízdě:

„Buďto budu první nebo ne…“

Čtrnáctá jízda hrála předehru závěrečného dramatu. Tlačenice v první zatáčce byla veliká. Nejprve upadl Bruno Belan, podruhé Adam Bubba Bednář. Pražan zmizel v depu, aby vzápětí vyhrál třetí start. Hynek Štichauer se na něho tlačil zprava. On udržel vnitřní stopu. A tím pádem i vedení.

Skočil na dvanáct bodů. Jan Macek za ním zůstával v nejtěsnějším možném závěsu po přesvědčivém vítězství v patnácté jízdě. Hynek Štichauer disponoval devíti body, nicméně velkým sólem v rozjížďce s číslem sedmnáct si řekl o stupně vítězů. Osmnácté jízda jeho ambice na minimálně třetí místo posunula ještě o kousek výše.

Adam Bubba Bednář byl již připraven u pásky potvrdit vítězství. Jenže místo sprintu pro pátou trojku, utíkal po poruše spojky do depa pro druhý motocykl. Z dvouminutového limitu zbýval už jen ždibeček a on jej nemohl porazit.

Prvenství si v rozjížďce s číslem osmnáct nakonec vybojoval Jan Jeníček. Kdyby prve v šestnácté jízdě překonal Jaroslava Vaníčka, měl by dvanáct bodů jako Hynek Štichauer a Adam Bubba Bednář. Pomocná kritéria jej nakonec umístila coby pátého. Hned za Daniela Klímu, jehož na úvod porazil.

Jan Macek už nemohl zaváhat. V rozjížďce s číslem dvacet sfouknul poslední naději Matouše Kameníka na dodatkovou jízdu a mohl se těšit na nejvyšší stupínek pódia. O jeho společnících rozhodl rozjezd, kde Adam Bubba Bednář držel vrch nad Hynkem Štichauerem už od startu.

 

Hlasy z depa

„Krásné,“ zářil Jan Macek nad svým triumfem. „Trénink nebyl dobrý, dobře jsem se nevyspal. Nessedlo mi to a říkal jsem si, že do třetího místa budu spokojenej. Ale nakonec všechno vyšlo.“

„Bylo to krásný,“ vydechl Adam Bubba Bednář. „Jsou to závody, praskla mi tyčka v předloze, trošku se rozbila a bylo to. Mohlo bejt patnáct bodů. Není, bohužel. Ale baví mě to, je začátek sezóny, dráha závodivá, krásná. Porucha, bohužel, zamrzí to, jede se ale dál. Poděkuju všem sponzorům, rodině a Kurzových a klukům v depu.“

„Jsem spokojený,“ neskrýval Hynek Štichauer. „Popravdě jsem ani nesledoval, zda se mi reprezentace nekryje s dlouhou. Nakonec mistrovství Evropy jet můžu, mise splněna, mám o závod navíc. Pojedu si zazávodit. Trošku jsme se dnes hledali s první motorkou. Byl to kočkopes, mysleli jsme, že jsme objevili zlatej grál, ale po dvou jízdách jsme šli na jinou.“

„Na klid,“ líčil Daniel Klíma, kterak bere dnešní závody. „Defekt se stane, ale štve mě spíš první jízda, kdy mě Jéňa vyškolil jako začátečníka. Neumím prostě startovat. Byl to přebor, zatrénovali jsme si, to důležitý teprve přijde.“

„Na začátku to vypadalo dobře,“ rozhovořil se Jan Jeníček. „Pak jsem dělal chyby. Cejtím, že to dneska nebylo nejlepší. Dvě jízdy jsem zaváhal. Bohužel jsem neodstartoval dobře a nedotáh‘ to.“

„Výborný,“ shrnul Matouš Kameník své pocity. „První závody, poprvý jsem jel v Praze, takže jsem to zvládnul na jedničku. Všechno fungovalo, jsem spokojenej.“

„Za mě první závody dobrý,“ svěřoval se Jaroslav Vaníček. „Trvalo mi, než jsem se do toho zase dostal. Bohužel moje prioritní jízda nevyšla. Ale věřím, že příští závody to bude jinak. Děkuju Pospovi za skvěle odvedenou práci v depu.“

Drama graduje Adam Bubba Bednář musí odstavit svůj porouchaný motocykl | foto Pavel Fišer
Drama graduje Adam Bubba Bednář musí odstavit svůj porouchaný motocykl | foto Pavel Fišer

Velká cena UNITOP:

1. Jan Macek, Kopřivnice 3 3 2 3 3 14
2. Adam Bubba Bednář, Praha 3 3 3 3 M 12+3
3. Hynek Štichauer, Pardubice 2 2 3 2 3 12+2
4. Daniel Klíma, Praha 2 3 E 3 3 11
5. Jan Jeníček, Pardubice 3 2 1 2 3 11
6. Matouš Kameník, Pardubice 3 2 2 2 2 11
7. Jaroslav Vaníček, Praha 1 1 3 3 2 10
8. Emil Millberg, S 2 1 2 2 2 9
9. Matěj Frýza, Plzeň 1 3 1 0 1 6
10. Jaroslav Petrák, Pardubice 0 2 1 1 2 6
11. Bruno Belan, Slaný 1 E 3 1 0 5
12. Michal Baštecký, Praha 0 0 2 1 1 4
13. Štěpán Melč, Plzeň 0 0 1 1 1 3
14. Daniel Halamka, Praha 1 1 0 0 1 3
15. David Hofman, Pardubice 2 0 0 0 0 2
16. Karel Průša, Slaný (250 ccm) E 1 0 0 0 1

Poznámka: z původně přihlášených omluven Jan Hlačina

Daniel Klíma (žlutá) marně útočí na Jana Jeníčka (bílá) | foto Karel Herman

Aktuální pořadí seriálu:

PHA 20
26.3.  
1. Jan Macek, Kopřivnice 20 20
2. Adam Bubba Bednář, Praha 18 18
3. Hynek Štichauer, Pardubice 16 16
4. Daniel Klíma, Praha 14 14
5. Jan Jeníček, Pardubice 12 12
6. Matouš Kameník, Pardubice 11 11
7. Jaroslav Vaníček, Praha 10 10
NC Emil Milberg, S 9 9
8. Matěj Frýza, Plzeň 8 8
9. Jaroslav Petrák, Pardubice 7 7
10. Bruno Belan, Slaný 6 6
11. Michal Baštecký, Praha 5 5
12. Štěpán Melč, Plzeň 4 4
13. Daniel Halamka, Praha 3 3
14. David Hofman, Pardubice 2 2
15. Karel Průša, Slaný (250 ccm) 1 1
XXX Jan Hlačina, Pardubice o
Jan Macek bral na Markétě triumf | foto Karel Herman