Motoristická sezóna na českých oválech se prodlužuje

Slaný a Kostěnice – 31. října
Erik Cais za volantem za volantem Škody Fabie RS specifikace WRC2 vyrazil jako první na trať chuchelské speciálky Středoevropské rally. Bylo to symbolické, aby první ostré metry soutěže ranku mistrovství světa na našem území urazil domácí pilot. I když zato nemohl, prodloužil domácí sezónu plochodrážních oválů. A protože nebyl sám a své slovo pronesl také svatý Petr, čeká nás zajímavý víkend.

 

Erik Cais byl na trati čtvrteční speciálky ve Velké Chuchli jako první | foto Antonín Škach

První rallye ze seriálu mistrovství světa, která se kdy na našem území jela, nepočítáme-li hvězdicové jízdy legendární Rallye Monte Carlo, se stala jednou z nejvýraznějších událostí domácí motoristické sezóny anno domini 2023.

Díky tomu posunula termín Rallye Berounka Revival, jejíž desátý ročník pořadatelský tým pod vedením závodníka Eduarda Patery právě kvůli světové soutěži posunul o týden dopředu na nadcházející sobotu.

Soutěžní automobily se ve Slaném naposledy proháněly loni v dubnu | foto Antonín Škach

Startuje se nad ránem od učiliště v pražském Radotíně a trať zhruba sto padesát historických soutěžních automobilů hned dvakrát zavede na slánský plochodrážní stadión. Čekají je dvě show section, první o půl dvanácté, druhá o zhruba dvě hodiny později.

A neděle by měla patřit druhému pokusu o podzimní Srandamač v Kostěnicích. Podmiňovací způsob je na místě. Sluníčko na obloze střídá dešťové mraky a stav oválu je limitující nejen u východočeské železniční trati, nýbrž i na stadiónu středočeského královského města.

Ocenění za sezónu přišlo v sobotu

Praha – 28. října
V sobotu se sešel tým okolo Adama Nejezchleby v Praze Letňanech. Výstava aut a motocyklů Racing Expo byla dobrá šance, jak se na koci sezony setkat. Adam s tátou, Hugo, Klatovák a oba Věroušové Kollertovic, parta sice nebyla kompletní, ale stačilo.

 

Adam Nejezchleba si převzal cenu za práci pro rozvoj nových technologii ve sportu ESpeedway .Zároveň se slavil i první titul v kubatuře 250 ccm. Nová sezóna klepe na dveře a tak se tým pokukoval i po dalších možnostech, které by mohl využít.

To, že Adam Nejezclleba vstupuje do tří kubatur v jedné sezóně, a sice E speedway , 250 a 500, není tak pro naši plochou dráhu zvyklostí. Je to výzva a co bude, to bude , jsme rádi za vaši podporu.

Adam Nejezchleba převzal ocenění za úspěšný rok 2023 | foto GRS Liberec

Přání se splnilo

Když jsem se chystal na letošní Zlatou přilbu, řekl jsem si, že se mi možná splní dlouholeté přání. Sám jsem závodil a od roku 1983 do dneška, moderuji, tedy rovných čtyřicet let. V době mé závodní kariery vydal krásnou knihu o ploché dráze uznávaný odborník Juraj Ilja Jenča. Byl taktéž moderátorem tohoto sportu. Na stadiónech i v televizi. Knihu jsem si koupil. Byl tam i článek o Chabařovicích, za které jsem tehdy závodil. Od první chvíle jsem začal do této knihy sbírat podpisy našich i zahraničních jezdců.

 

Vedle autogramu Antonína Kaspera, Antonína Švába, Pavla Mareše, Jana Holuba, Karla Průši, Jaroslava Volfa mladšího a mnohých dalších. Ze zahraničí jsem získal cenné podpisy například mnohonásobného mistra světa Gabdrachmana Kadyrova, Igora Plechanova, Zenona Plecha, Edwarda Jancarze, Ole Olsena, Barryho Briggse, Ivana Maugera, Tomasze Golloba, Hanse Nielsena, Erika Gundersena, Egona Müllera, Erika Rissa, Tony Rickardssona, Grega Hancocka a mnoho dalších známých jezdců a mistrů světa.

Jeden podpis mi ale chyběl, slavný pětinásobný mistr světa Švéd Ove Fundin. Blízko podpisu jsem měl, když byl ve Slaném na mistrovství světa, ale neměl jsem tam jak dostat. Nedávno jsem se od Petra Moravce dozvěděl, že má Ove Fundin letos přijet  na Zlatou přilbu.

Knihu, ve které je odhadem na 150 podpisů, jsem si vzal do Pardubic s sebou. V pátek jsem se spolu s Rudolfem Greplem dostavil do depa a tam potkal legendu legend. Chodil sám velmi skromně po depu a nasával plochodrážní atmosféru. Šel jsem k němu a švédsky jsem ho oslovil. Nevím, kolik jsem měl tep, ale byl jsem nesmírně šťastný.

Povídali jsme si asi patnáct minut. Řekl mi, že ho hodně zaskočilo, že s ním někdo v depu mluvil švédsky a navíc Čech. Ove Fundinovi je devadesát let, je ve výborné kondici. Znovu se mi potvrdilo, že lidé, kteří něco umí, jsou většinou i velmi skromní a přátelští.

Stejně jako Ivan Mauger, Greg Hancock a další. V neděli o Zlaté přilbě jsem seděl spolu se svým velikým kamarádem, závodníkem Bohuslavem Polákem na tribuně vedle Ove Fundina a Rune Holty. Ten je Nor a švédsky rozumí jako my a Slováci.  Co k tomu dodat.

Nádherné počasí, kvalitní závody, které jsme shlédli ve společnosti legendy, čímž se mi splnil dlouholetý sen. Za to chci poděkovat klubu Zlatá přilba, který Ove Fundina pozval. Jak píši na začátku. Splněné přání. Budu vždy držet palce, aby Zlatá přilba v Pardubicích žila dál.

Miloslav Čmejla, Ove Fundin a Bohuslav Polák při letošní Zlaté přilbě města Pardubice

Březolupská šedesátka má za sebou poslední redakční práce

Česká Třebová – 28. října
Rukopis nové knihy Březolupská šedesátka, aneb historie ploché dráhy na slovácké návsi je sepsán. Grafik Jaromír Svoboda jej převedl do grafické podoby, která v současnosti prodělává poslední korektury. Listopad ji zastihne ve výrobě, aby publikace o zhruba dvou set stranách spatřil světlo světa ještě letos. A my teď po měsíčním úsilí vrátíme magazín speedwayA-Z do jeho běžného módu, dopíšeme reportáže, a kdo ví, kdy se náš rukopis zase objeví na nějaké velké knize.

Při korekturách se hodí každý šikovný čtenář | foto Antonín Škach

Kostěnice doufají v příští neděli

Kostěnice – 27. října
Smutná, leč bohužel očekávaná zpráva se stala skutečností dnes okolo sedmnácté hodiny. Deště, které začaly včera večer a jen s minimálními přestávkami zkrápěly zemi, rozhodly o osudu zítřejšího Srandamače v Kostěnicích.

 

Oválek utrpěl o poznání víc, protože je položen v nížině, takže zítra určitě nebude sjízdný. Akce se proto ruší, ale překládá se na příští neděli 5. listopadu. Pakliže počasí dovolí, bude se startovat úderem čtrnácté hodiny.

Aktuální snímek z Kostěnic dává výmluvně najevo, že se v Kostěnicích zítra jet nemůže | foto Jan Poříz