Rallye Berounka Revival uzamkla na zimu slánský plochodrážní ovál

Slaný – 4. listopadu
V pátek nebylo třináctého. Přesto si poslední den pracovního týdne vysloužil jen samé nadávky. Nebylo divu, ještě před úsvitem se po celé zemi snášel déšť. Pršelo, pršelo a pořád pršelo, jen se lilo, dokud většina lidí večer neusnula. Sobota ovšem stála za to. Sluníčko si nestačilo pořádně umýt ospalky a už pospíchalo na nebeskou báň. Kostěnickému Srandamači nebylo pomoci. A tak evidentně poslední ostrá kola na našich oválech napsaly závodní automobily.

Dopoledne byl ovál pro účastníky Berounka Rallye Revival hodně náročný | foto Antonín Škach

Slunečné dopoledne

Audi Quattro Josefa Kukelky soutěžní program na slánském stadiónu otevřelo | foto Antonín Škach

Před desátou hodinou je brána stánského plochodrážního stadiónu zavřená. Stačí lehce stisknout kliku a její pravá polovina se otevře v okázalém uvítacím gestu. Depo je prázdné, pouze jedna civilní fabie vyčnívá z boxů. Antonín Vilde ale záhy dostojí slibu, že vůbec nic nebude překážet v cestě vozům řadícím se na start Show Section, a svůj automobil si přeparkuje.

Účastníci třinácté Rallye Berounka Revival se v té době přesunují od startu u radotínské školy k rallyecrosovému závodišti v Sedlčanech, kde je čeká první Show Section. A pak bratru sto padesát posádek míří do Slaného.

Ladislav Kopelent se Škodou 130 RS patřil k nejrychlejším | foto Antonn Škach

Sluníčko svítí. Na ovále leží napadané zezlátlé listí. Obloha se shlíží v několika loužích, povrch je těžký. Pokud by se jela plocho dráha, parta traťáků by si pořádně mákla.  Padají narážky na osud speciálky Rallye Praha Revival z loňského dubna, kdy se speciálka musela zrušit v záplavách deště.

Objevují se první organizátoři. Ovál zdobí patníky, před vraty z depa na ovál se instaluje časomíra. A je to tady. Ze svahu od Netovické ulice se spouští bílá corolla. Startovní číslo 900 prozrazuje předjezdce. Za volantem sedí Jan Heřmánek, vedle něho Eduard Patera, hlava týmu, který má vedle vrchařského seriálu na svědomí i rallye revivaly.

 

 

Do bahenní lázně

Rallye Berounka Revival je ve svých propozicích definována jako sportovně-společenská akce pro legendy motosportu a příznivce závodních a sportovních automobilů let minulých. Za ním následují další automobily. Jako první Audi Quattro. Stačí kapka fantazie k návratu na počátek osmdesátých let.

Vozy Porsche patří k ozdobám každého závodu či soutěže | foto Antonín Škach

Tentokrát jej ovšem neřídí finský blonďák Hannu Mikkola či snědá francouzská čertice Michele Mouton. Ovládá ho Josef Kubelka, jemuž naviguje Pavel Ryšánek. Dva okruhy na plochodrážním ovále a závěrečnou sekci navazující na výjezd, kudy běžně vyjíždí na trať traktory a kropička, zvládnou za minutu padesát šest sekund a sedm set jejích tisícin.

Na vozech je patrné, že sedlčanská speciálka byla hodně náročná. Bahno létá také na slánském stadiónu. Řidič se společenským motýlkem raději otáčí sněhobílé porsche, aby jej ušetřil hnědého a těžkého airbrushe.

Plochodrážní publikum na rallye | foto Antonín Škach

Plzeňský Ladislav Kopelent s Vladimírem Rajnochem na louže nehledí. Jejich Škoda 130 RS zvládne show section za 1:27,000 minuty. Staví svým protivníkům hodně vysokou laťku. Nakonec pod náporem několika posádek padne. Nejrychlejší jsou Matyáš Homola a David Bunda v kabině červeného VW Polo.

 

Soumraku navzdory

První posádky si užívají speciálky na letišti v Panenském Týnci s bohatě zásobeným stánkem s občerstvením, ale ve Slaném stále bouří motory zajímavých automobilů. Velkou pozornost sklízí pestrobarevný Citroën 2CV známý pod přezdívkou Kachna.

Rozevlátý Datsun 240 v rukou Ladislava Holečka | foto Antonín Škach

V lednu se s ním Barbora Holická chce vydat na Rallye Dakar. Slavný podnik přes pouštní Afriku konec konců připomíná i liazka, která se vzhledem ke svým rozměrům a hmotnosti na ovále nepředvede. Jiří Moskal, který ji roku 1985 dovedl až do senegalské metropole, po levici svého navigátora z afrického maratónu Pavla Záleského skvěle krotí žlutý BMW 318iS.

Ačkoliv oběma slánské Show Section od sebe dělí dvě hodiny, diváci nemusí řešit, co dělat o přestávce. Žádná není. Ve vratech depa se objeví stále další automobily. Pokud dorazí před předjezdci, mohou na ovál. Jestliže ne Eduard Patera je v plochodrážním depu otáčí.

S touto kachnou se Barboba Holická chce v zimě dostat až do Dakaru | foto Antonín Škach

Od první zkoušky plochodrážní ovál poněkud vyschne Audi Quatrro v rukou Josefa Kukelky vylepší svůj čas o šestnáct sekund na 1:40,000 minuty. Zrychlují také ostatní. Vlastimil Suk v Suzuki Swift je vůbec nejrychlejší. Časomíra mu naměří 1:11,600. To už se sluníčko naklání stále víc a víc na západ.

I v padajícím soumraku je provoz na Pražské ulici ve Slaném silný. Vozy z konce pole se mnohdy od obyčejných aut liší jen samolepkami a číslem. A také přilbami na zadních sedadlech. Odbočí do kopečka k plochodrážnímu stadiónu. Splní si speciálku a pak se vrací za dalšími milníky Rallye Berounka Revival 2023.

Slánský stadión viděl mnoho legend domácího automobilového sportu a Jiří Moskal patří mezi ně | foto Antonín Škach