Adam Nejezchleba letos vynechal první českou Speedway Grand Prix svého života

Praha – 3. června
Za stánkem z občerstvením si špičkou boty vytyčil na zemi plochodrážní ovál. Esa se před devíti lety chystala na start Speedway Grand Prix České republiky. A on si jezdil svoje vlastní závody a snil, že se jednoho dne s nimi také postaví ke startovní pásce. Čas přeřadil na pětku. Devět let minulo a Adam Nejezchleba se stal součástí pražského svátku. A to přitom poprvé za šestnáct let svého života na velké ceně chyběl!

Adam Nejezchleba se svým tatínkem Zbyňkem si před devíti lety při české velké ceně hraje na velkou plochou dráhu | foto Pavel Fišer
Adam Nejezchleba se svým tatínkem Zbyňkem si před devíti lety při české velké ceně hraje na velkou plochou dráhu | foto Pavel Fišer

Co odešlo, odešlo

Adam Nejezchleba skončil osmý při SGP3 | foto Pavel Fišer

Čtvrtlitrový plochodrážní svět se letos smrsknul do jediného týdne. „Krško, postup s přehledem,“ vrací se Adam Nejezchleba k semifinálovému závodu. „Jeli jsme na jistotu, nelámali nic přes koleno. Nic moc se nedělo, jel jsem si svůj průměr a hezky postoupil. Ani si z toho popravdě nic nepamatuju.“

Ale z Prahy si toho musí pamatovat hodně. „Časy se mění…“ usmívá se narážce na svá dětská léta. „Bylo to krásné. Super atmosféra, dost lidí, hnalo mě to dopředu.“

Adam Nejezchleba vstoupil do SGP3 s velkými ambicemi a po třech sériích měl u svého skóre slibnou a sympatickou sedmičku. „Začátek byl super,“ souhlasí. „Bylo to, jak jsem si představoval, dělal jsem body. Těžký jízdy mě nakoply, ale v těch posledních dvou jsem ztrácel koncentraci.“

Adam Nejezchleba jel SGP3 naposledy | foto Karel Herman

V rozjížďkách s čísly čtrnáct a osmnáct přivezl po bodu. „Ve čtvrtý jízdě se mi nepoved‘ vůbec start,“ povzdechne si. „Šlo to dolů, zapomněl jsem si hlavu. Byla to škoda, chyběl kousek, ale bohužel na žádný kdyby se nehraje. A už s tím nic neudělám.“

Ve stověžaté matičce Adam Nejezchleba zopakoval osmé místo z loňského Gorzowa. „Udělal jsem pro to maximum,“ říká borec, jenž se už vzhledem k věku do SGP3 napřesrok nevrátí. „I lidi okolo mě, za což jim děkuju. Je to úspěch celýho týmu.“

 

Před přeborem na maďarský flat track

Pražský duel Adama Nejezchleby (žlutá) s Bradym Landonem (modrá) | foto Karel Herman

Adam Nejezchleba měl vpravdě natřískaný víkend. „V sobotu jsem byl ve Vasadu,“ vypráví o svém maďarském výletu. „Staví se tam novej stadión, pojede se tam svět ve flat tracku. Hezká dráha, spravil jsem si chuť. Děkuju Pavlovi Pučkovi, že mě tam dostal. Táta se aspoň v klidu moh‘ dívat na Grand Prix. Pro mě je to poprvý, co jsem ji v Praze vynechal.“

Zbyněk Nejezchleba ale nezahálel. Bylo potřeba připravit plochodrážní pětistovky na nedělní přebor ve Slaném. Třetí závod ve třech dnech na motocyklu třetí specifikace pro jeho syna skončil šestým místem s dvojicí vítězných rozjížděk.

Po pražských dvěstěpadesátkách a maďarském flat tracku ukončil Adam Nejezchleba víkend s pětistovkou při slánském přeboru | foto Kiril Ianatchkov

Bruno Belan řeší plochodrážně flatrackerské dilema jako plochodrážník

Slaný – 3. června
Termínovým kolizím mezi závody na ploché dráze a flat tracku se v našich podmínkách nelze vyhnout. Fanouškům speedwaye jsou vesměs buřt. Nad počeštělou podobou americké verze motocyklového závodění mnohdy ohrnuji nos. Ke své škodě. Nicméně nyní se mezi flat trackery úspěšně etabloval Bruno Belan. Slánský plochodrážník je letos v excelentní fazóně v obou disciplínách. A jejich stejná data prostě řešit musí. I na úrovni mistrovství světa.

 

Úspěšně ve flat trackerských stopách plochodrážních předchůdců

Bruno Belan není rozhodně jediným endemitem světa ploché dráhy, který kalil flat trackové vody. Pavol Pučko v něm po motokrosu a speedway našel pravou disciplínu, kde se našel jako závodník. Po zdravotních potížích i jako funkcionář, pod jehož taktovkou se flat track výrazně zvedl. Rozhodně už nepotřebuje poměrně lacinou nálepku americká plochá dráha.

Bruno Belan se dostává do tlaků termínových kolizí | foto Pavel Fišer

Jan Jaroš skvěle vodil tovární VM 610 po Pavlu Pučkovi. Martin Málek zase exceloval za řidítky krásného motocyklu kategorie FT1 z kroměřížské dílny Františka Přehnálka. Projekt skončil zákazem startu.

Právě tehdy dostala ona americká filozofie, že po ovále může jezdit úplně každý na čemkoliv za své. Stroj s motorem z ledařského speciálu se naučil pít benzín, avšak dostat spojku do jednoho bloku s motorem v plochodrážním konceptu bylo nemožné. A tak byl zakázán.

Ostatně padla i kategorie Veterán. Potíže u technické přejímky v ní řešil kupříkladu Vladimír Višváder. Větším problémem se ale staly oficiální licence, které si řada borců nechtěla pořizovat. Kopřivnický Roman Marek ovšem jednou svého veterána dostal na mistrovské pódium v kategorii Classic.

Bruno Belan míchá karty v FT1 | foto Pavel Fišer

A nyní mezi flat trackery vletěl Bruno Belan, březnu byl v prvním díle českého šampionátu první mezi FT1. „V Divišově na TT jsem byl vzadu,“ ujímá se slánský závodník slova, aby přiblížil další průběh flat trackerské sezóny anno domini 2025. „Ale na ovále se dařilo, skončil jsem pátej. V Chabařovicích jsem ve finále neodjel od startu. Než jsem je dojel, spadnul Kubajs a zastavili to kvůli jeho pádu.“

Květen pro něho neměl dost plochodrážních termínů, tak se mu domácí šampionát FT ve Svitavách náramně hodil do plánů. „Dobrý,“ odtuší komentář. „Dráha hezká. I když tam byly koleje a díry, protože předtím pršelo, dělali, co mohli. Bylo se na co dívat a závody byly hezký.“

 

Na dvou místech současně být nelze

Jenže červen je tradičně nahuštěný. Mistrovství flat tracku pokračuje v sobotu ve Slaném. Na stejný termín posunuli Maďaři kvalifikaci SGP2 v Debrecenu. Pro Adama Bubbu Bednáře přišla spása z nebes, protože po svém zranění může místo Pardubic usilovat o postup do finále právě zde. Bruno Belan ostatně také, ale ve hře je ještě jedna karta. Divoká.

Bruno Belan má letos dobrou formu nejen ve flat tracku, ale rovněž na ploché dráze | foto Karel Herman

„Zatím jsem v mistráku čtvrtej,“ přibližuje podstatu problému. „Když vynechám závod ve Slaným, může se stát, že nedostanu divokou kartu na mistrovství světa ve flat tracku v Pardubicích. Pak budou další závody, ale to už se bude o divoké kartě rozhodovat.“

Ale že by kvůli flat trackerskému světu vynechal plochodrážní, nemůže být ani řeči „Nechtěl bych flat track vyměnit za plochou dráhu,“ rázně odmítá preferovat Slaný před Debrecenem. „Plochá dráha je pro mě sport číslo jedna. A pak v Pardubicích bude před Zlatou stuhou. Uvidím, jestli bych jel i ji. Chci dělat jen jednu věci, nechtěl bych, aby se kvůli jednomu závodu nepoved‘ ten druhej.“

 

Řešení jde

Bruno Belan se navíc dostal do hledáčku Pavla Pučka i v souvislosti se světovým šampionátem ve flat tracku v Míšni. I tady je ve hře o divokou kartu. Jenže ve stejný den jsou Chabařovice. Startovní listiny přeboru se někdy plní s obtížemi.

V sobotu projde Jaroslav Vaníček svým debutem ve flat tracku | foto Antonín Škach

Nicméně Bruno Belan má řešení. Na ústeckém předměstí by místo něho mohl startovat jeho klubový kolega Daniel Halamka, který platnou licenci má. Ostatně ani v sobotu při mistrovském flat tracku ve Slaném místo něho díra ve startovní listině nebude.

Na motocyklu slánského závodníka nastoupí Jaroslav Vaníček. Pražan si jej již o tréninku vyzkoušel. Bude muset jen vyměnit startovní číslo za svou jednadvacítku.