Česká plochá dráha na svůj první elektrický závod stále čeká

Praha – 1. června
Nápad předvést elektrické motocykly v předvečer pražských Speedway Grand Prix vypadal naprosto dokonale. Klíčoví muži disciplíny, malý ovál za první zatáčkou velké Markéty, který posloužil za vznik zápolení stopětadvacítek na mini tratích, odkud již patnáct let přichází drtivá většina skvělých českých plochodrážníků. Ale jakoby kdosi zapojil plus na mínus. Zkrat neměl fatální následky, jen pražské Velká cena E-Bike skončila, sotva jen začala.

Účastníci pokusu o první elektrický plochodrážní závod v České republice | foto Antonín Škach

Bouřka bez mráčku

Adam Putkowski upadl o tréninku | foto Antonín Škach

Pražské obloze kralovala pohoda, sluníčko malovalo nádherný den. Na malé Markétě jakoby se schylovalo k bouřce. Obvyklá pohoda pohárových stopětadvacítek jakoby se odpařovala stejně jako voda z vyprahlého oválu. Proč já, to on nebo ty, já nevím, tohle musí on, já ne, nevím, netuším, asi, zeptej se tamtoho nebo tohohle…

V improvizovaném depu sedm borců. Čtyři z Polska, naši Adam Nejezchleba a Luboš Hromádka. V neposlední řadě Elias Jamis, který vůbec poprvé měl u nás prezentovat dánskou filozofii vývoje plochodrážních elektrických motocyklů.

U nás liberecká parta prosadila možnost se svými stroji zápolit v soutěžích stopětadvacítek. Není nutno dodávat, že s všeobecným souhlasem a bez kritických názorů. A proč také ano, když totalita vzala za své již před více než třiceti lety. Velká cena E-Bike měla být první možností ukázat možnosti elektrických strojů. Předvečer obou SGP měl nabídnout skvělé aranžmá. Ano, měl.

 

Adam Nejezchleba neprohrává

O tréninku upadl Adam Putkowski, jehož hlavním závodnickým chlebem jsou dvěstěpadesátky. Kulhal a bylo jasné, že rozjížďka s číslem jedna se bude muset obejít bez něho. Ostatně rozpis jízd nebyl vyplněný startovními čísly dle postavení na roštu.

Jamil Elias v akci | foto Antonín Škach

Elektrické motocykly nejsou slyšet. Ale i éra němého filmu dokázala na stříbrném plátně nadchnout strhujícími dramaty. Jenže dnes na malé Markétě žádná nebyla. A pokud ano, určitě ne na ovále.

Adam Nejezchleba kraloval. První i třetí jízdu vyhrál stylem start – cíl Dvakrát přitom za sebou nechal Juliana Wroneckeho, jenž vyhrál repete třetí jízdy opakované po pádu Rafala Romanika. Rozjížďka s číslem dvě se stala kořisti Luboše Hromádky, který ovšem do další jízdy nenastoupil, protože mu noha padala z příliš dlouhého háku.

 

Příliš brzký black out

Liberecký tým měl čtyři motocykly pro šest závodníků. Baterie se nestačily dobíjet a pro pražské pořadatele byla přece jen důležitější příprava na pátek a neděli. Co víc, tiché motocykly na rozdíl od stopětadvacítek nepřivábily žádného diváka. A jen pár z přítomných funkcionářů.

Luboš Hromádka vodí Maxe Kabczinskeho | foto Antonín Škach

Čtvrtou jízdou skončil závodní program. Z depa zněla kritika na dráhu, na níž se poté vyjíždělo již jen v rytmu volných rozjížděk. Věroslav Kollert si posteskl, že za daných okolností mohl zůstat v Liberci, kdy by plusový kabel zapojili do kladné zdířky. Pojistky nepraskly, ale česká plochá dráha na svůj první ryze elektrický závod stále čeká.

Adam Nejezchleba vede před Eliasem Jamilem a Julianem Wroneckim | foto Antonín Škach

Situace závodu Velká cena E-Bike v okamžiku přechodu k volným jízdám:

1 Adam Nejezchleba, Liberec 3 3
2 Adam Putkowski, PL pád v tréninku
3 Julian Wronecki, PL 1 3 2
4 Max Kabaczinski, PL 2
5 Rafal Romaniak, PL X
6 Luboš Hromádka, Pardubice 3 –
7 Elias Jamil, DK 2 1

Jan Kvěch se bude na boj o Grand Prix učit při Grand Prix v Praze

Praha – 1. června
Kvalifikační síto postupu do seriálu Speedway Grand Prix má pořádně úzké otvory. S divokými kartami promotéra ve hře se elitní patnáctka bojující o titul mistra plochodrážního světa v průběhu let mění jen minimálně. Z českých reprezentantů se do challenge dostal pouze Jan Kvěch.

 

Stupně vítězů v Lonigu: Nicolas Covatti, Piotr Pawlicki a Jan Kvěch | foto laskavostí Jana Kvěcha

„Dařilo se,“ hodnotí svou kombinaci dvojek a trojek v italském Lonigu. „Odvíjelo se to hlavně podle toho, jaký měl člověk pole. Jednička a dvojka byly nejlepší, trojka a čtyřka nejhorší. Taky záleželo, s jakým závodníkem jsi šel.“

V Itálii všechno do sebe zapadalo naprosto dokonale a Jan Kvěch se dostal na nejnižší stupínek pódia. „Byl jsem rád, že jsem postoupil,“ netají se pražský závodník. „To bylo hlavní. Teď mě čeká challenge, to je v srpnu, teď je volnější období.“

Spokojený tým po závodech: zleva manažer Filip Šitera, závodník Jan Kvěch, mechanik Luboš Vrtáček a nestor české plochodrážní žurnalistiky Jan Janů | foto laskavostí Jana Kvěcha

Ke světu velkých cen si Jan Kvěch přičichne v sobotu v Praze. „Budu náhradník a tak si nemusím kupovat lístek,“ nezapře svou veselou náturu. „Z divoké karty by plynuly zkušenosti, ale se tam jen poblíž koukáš.“

Avšak také náhradník má šanci zasáhnout do vývoje závodu. „Šance je,“ připouští český reprezentant. „Ale když tam skočíš v půlce závodu, těžko s nimi už držíš krok. Je to těžký, všichni to budou mít dopasovaný, Ale dám tam maximum a budu se snažit zabojovat.“