Archiv autora: Jiří Štancl

Štancl Speedway Academy otevírá své brány

Vážení přátelé levých zatáček,

v neděli, 10. dubna od 10 hodin začíná na plochodrážním stadionu, respektive na nově vybudované malé dráze v délce 135 metrů, která se nachází uprostřed plochodrážního stadionu ve Slaném nábor mladých příznivců ploché dráhy ve věku 8 – 13 let.

 

9Plochodrážní školka se nazývá Štancl Speedway Academy a budeme se snažit mládež naučit kouzlu ploché dráhy. Každý, kdo tento sport viděl, je to sprinterská motoristická disciplína a dá se přirovnat v atletice běhu na krátkých tratích, kde je potřeba odvahy, výbušnosti, rychlého předjíždění, perfektní znalost jízdy na plochodrážní motorce a navíc bez brzd. Ale všemu se dá naučit, plochodrážní smyk je vlastně brzda. Ale než začneme jezdit smykem, bude potřeba vyzkoušet mládež, zda umí jezdit alespoň na kole, aby uměla držet na motorce rovnováhu, která je velice potřebná pro tento sport. Mladým nadějím ukážeme, jak by měly na motocyklu sedět, jak držet řídítka a vše potřebné pro jízdu.

K prvním jízdám budou mladíci potřebovat přilbu alespoň na kolo, nerozbitné brýle, prstové rukavice, pevné dlouhé kalhoty a silnější bundu, vyšší kotníčkové pevné boty. Je potřeba, aby své ratolesti přivedli rodiče nebo jejich zástupce, který nám podepíše, že souhlasí, aby se zúčastnil školky a jízdy na sportovní motorce v uzavřeném prostoru stadionu.

K vlastní jízdě na malé dráze máme k dispozici dvě speciálně malé plochodrážní motocykly, které jsou přesnou kopií velkých plochodrážních motocyklů, ale jen s motory o obsahu 125 ccm. Tyto motocykly vyrábí česká firma SHUPA z Prahy a my máme tyto dva motocykly s veškerým servisem zajištěny na celou sezonu.

8 Na zřízení plochodrážní školky mi pomohl plochodrážní klub AK Slaný, firmy SHUPA, TOI TOI a CASTROL.

Od skončení mé sportovní kariéry už uběhlo mnoho vody, přesto oproti našim výsledkům plochodrážní sport upadá. Tak, jak se dnes příznivci sportu koukají na sportovní televizní přenosy v biatlonu, tak byla plochá dráha na televizních obrazovkách v osmdesátých letech minulého století.

Proto jsem se rozhodl založit Štancl Speedway Academy a snažit se vychovat nové talenty na ploché dráze. Byli jsme země, která vyráběla plochodrážní speciály jako jediná na světě. Proto bych chtěl poděkovat firmě SHUPA, která vyrábí tyto malé plochodrážní motocykly, na kterých by nové mladé naděje mohly obnovit naše bývalé úspěchy.

 


Jiří Štancl

zasloužilý mistr sportu

trenér sportovního centra mládeže zajišťující reprezentaci na ploché dráze o obsahu 125 + 250 ccm


Foto: Václav Buřič

Jan Kvěch přivezl bronz navzdory nepříjemnému pádu

Olching – 18. července
Na závodech evropského poháru stopětadvacítek v Olchingu se ukázalo, že dvoudenní soustředění o předchozím víkendu v Divišově hodně pomohlo, protože kluci byli stoprocentně připravení. I čtvrteční závod Speedway Mini Cupu na Markétě měl dobrý sportovní náboj, Petr Chlupáč i Jan Kvěch si na stupních vítězů přáli na stejných místech stát i v Olchingu.

 

S vlajkami na radnici i na nástup

Česká vlajka je v rukou Filipa Šifaldy
Česká vlajka je v rukou Filipa Šifaldy

V pátek podvečer všechny závodníky pozval starosta města Olchingu na radnici, kde je přivítal a popřál jim mnoho úspěchů na dráze i v životě, myslím si, že takové pocty se jim do té doby nedostalo.

Druhý den už v o půl osmé ráno vše začalo zostra. Dodání dokladů včetně licencí a souhlasu rodičů bylo potřeba. Následovala důkladná technická přejímka a od deseti hodin začal trénink, kde byli všichni jezdci téměř  stejně rychlí. Každý závodník měl možnost svézt se dvakrát tři minuty jako volný trénink. Po úpravě dráhy následoval povinný trénink na dva starty plus dvě kola.

Pavel Kubeš se chystá odjet na nástup
Pavel Kubeš se chystá odjet na nástup

Filip Šifalda i Petr Chlupáč vždy odlítli od startu a bylo vidět, že jejich motocykly mají dobrý zvuk a je zvolen dobrý převod. Jan Kvěch malinko od startu ztrácel, přesto se snažil předjíždět.

Po tréninku byli všichni dobře naladěni, kluci se šli vykoupat nebo do sprchy, jezdili před depem na kolech, prostě pohoda. Na nástup je odvezli na motorkách s pohonem automobilového motoru. Líbilo se mi, že už z domova měli připravené národní vlajky a i s nimi šli na radnici i na představení před závodem.

 

Jan Kvěch neztratil bojovnost

Jan Kvěch před závodem
Jan Kvěch před závodem

Závod pro nás začal impozantně. Filip Šifalda vyhrál první jízdu, kdy za sebou nechal  pozdějšího vítěze Marcina Turowského, až čtvrtý dojel dvojnásobný mistr světa Kyle Bickley. Ve druhé jízdě skončil Jan Kvěch druhý za Němcem Timem Wundererem, ale celá čtyři kola s ním bojoval o vítězství. Ve třetí jízdě vyhrál Petr Chlupáč. Co více si přát!

Musím podotknout, že rozpis pro naše kluky byl těžký. Polovina startovního pole se ukázala po první sérii slabší i díky tomu, že předseda jury a prezident komise FIM  pro plochou dráhu určili, že se jednotlivé jízdy pojedou na čtyři kola, což některé mladé jezdce velice unavovalo.

Ve druhé sérii závodu ve čtvrté jízdě vyhrál Jan Kvěch, který perfektně z venku  odstartoval a s velkým náskokem vyhrál. Pátá jízda svedla na startu opět Brita Bickleyho, Filipa Šifaldu,  Poláka Karola Zupinskeho, jenž s námi absolvoval soustředění v Divišově i jel Speedway Mini Cup v Praze, a Petra Chlupáče. Celá čtyři kola velice tvrdě bojovali a také takto jízda dopadla.

V Olchingu se zrodil skvělý úspěch české ploché dráhy
V Olchingu se zrodil skvělý úspěch české ploché dráhy

V osmé jízdě jede opět Filip Šifalda s Petrem Chlupáčem a dojeli první a druhý. V poslední jízdě rozpisu startuje Jan Kvěch s Britem Bickleyem. Druhý jede Polák Denis Zielinski, brnkne si předním kolem o Angličana. Padá, přitom zvenku jedoucí Jan Kvěch naráží do padajícího motocyklu a do nich ještě další Polák Karol Zupinski.

Krkolomný pád, náš závodník dva metry nad bariérou. Dopadl na dráhu a zastavil se o nafukovačku, od hlavy až k patě špinavý. Hned jsme byli u něho, protože ve stejném místě se vjíždělo na dráhu. Poláka odvezli do nemocnice a všechny účastníky pádu dvakrát kontrolovali lékaři.

Asi po deseti minutách se jízda opakuje bez vyloučeného Denise Zielenskeho, vyhrává opět Kyle Bickley těsně před Janem Kvěchem. Ten se snažil čtyři kola předjet Angličana, klobouk dolu před jeho výkonem po tak těžkém pádu!

 

Červená světla stojí Filipa Šifaldu medaili

Petr Chlupáč - na snímku s Miroslavem Rosůlkem - bohužel skončil ve finále B
Petr Chlupáč – na snímku s Miroslavem Rosůlkem – bohužel skončil ve finále B

Po základním rozpisu závodu je na tom nejlépe Filip Šifalda se čtrnácti, druhý Jan Kvěch se třinácti, třetí Polák Marcin Turowski a čtvrtý Angličan Kyle Bickley oba s dvanácti body. Tato čtveřice je v hlavním finále.

Petr Chlupáč s jedenácti body musí bohužel do finále B s tím, že první a druhý postupují do finále A. Petr Chlupáč odstartuje druhý, ale ve druhém nájezdu se nechá podjet Holanďanem William Kruitem. Tím nepostupuje a končí celkově sedmý.

Losuje se finále A. Filip Šifalda si jako první bere modrý povlak, Jan Kvěch bílý, Polák žlutý a Bickley jede z červené. Tím má velkou šanci dobře odstartovat, což se mu perfektně podaří. Za ním jede Jan Kvěch a třetí Filip Šifalda. Super!

Ve výjezdu do třetího kola padá únavou Holanďan William Kruit a stěžuje si na Němce  Tima Wunderera, že ho shodil. Pro nás bohužel zastavení znamenalo ztrátu velice dobrého umístění dvou Čechů na bedně.

Úspěšní Češi v Olchingu - zleva Jiří Štancl, Filip Šifalda, Petr Chlupáč, Jan Kvěch a Miroslav Rosůlek
Úspěšní Češi v Olchingu – zleva Jiří Štancl, Filip Šifalda, Petr Chlupáč, Jan Kvěch a Miroslav Rosůlek

Finále A se opakuje bez Holanďana, kterého vyloučil rozhodčí Pavel Kubeš. Opět se podaří výborně odstartovat Bickleymu, za ním všichni v chumlu ostatní. Ve výjezdu k cíli jede Jan Kvěch a Filip Šifalda druhý a třetí. V nájezdu do druhého kola to pod ně dává dravou jízdou Polák Marcin Turowski.

Jan Kvěch je třetí a Filip Šifalda čtvrtý. V nájezdu do posledního kola to Polák opět strčil pod Angličana. Ten naštěstí neupadl, ale naši ho nedokázali v té chvíli podjet a tak to dojelo do cíle. Ještě je potřeba dodat, že jak Marcin Turowski i Kyle Bickley startují také na plochodrážních motocyklech o obsahu 250 ccm.

 

Bilancuje se hezky

Velice  šťastný byl Jan Kvěch. Skládám mu opravdu velkou poctu, protože vlastně začal pod mojí a Mírovou Rosůlkovou trenérskou taktovkou koncem března v Chabařovicích. Jel světový pohár v Plzni, teď v evropském třetí. A to ještě na Markétě ve čtvrtek vlítnul po boji s Polákem Karolem Zupinskim do prken, kde se bouchnul do choulostivých míst, to samé v Olchingu a přesto tak tahal. Je vidět, že má z motokrosu super fyzičku!

Trio nejlepších: Kyle Bickley, Marcin Turowski a Jan Kvěch
Trio nejlepších: Kyle Bickley, Marcin Turowski a Jan Kvěch

Naopak zklamaný byl Filip Šifalda. Vyhrál základní rozpis a pak až čtvrtý ve finále. Ale to jsou závody, na ploché dráze nemá nikdo nic zaručené, musí se tahat až dokonce. Na příštím soustředění musíme jejich výkon rozebrat a zhodnotit jejich jízdu a odstranit chyby, kterých se v závodě dopustili.

Pro mě a Míru Rosůlka je to naše první medaile v závodech mládeže, jsme rádi, že se nám to povedlo. A je vidět, že naše snažení a předání našich zkušeností pomohlo k takovému výsledku.

Jsem velice rád, že k výsledku nám pomohla firma Shupa, která zapůjčila jezdcům týden před soustředěním motorky k vyzkoušení. V Divišově se doladily a v Olchingu vyhrály. Super spolupráce!

I továrna Jawa vyrobila pro vaše juniory dva motory o obsahu 250 ccm, které se pod odborným dohledem Honzy Hlačiny zamontovaly do rámů a vyzkoušely na soustředění v Divišově. Teď by se s nimi a s rámy na dlouhou dráhu měly vydat na závody mládeže do Francie, do Lamothe-Landerron začátkem srpna.

Foto: Petr Křikava