Archiv autora: Josef Štěpánek

Kostěnice zahájily sezónu

Kostěnice – 8. března
Takhle parádní zahájení sezóny snad v Kostěnicích ještě nebylo. Obloha bez mráčku, teplo skoro jako v létě, skvěle připravená dráha, z níž se Aleši Dubnovi podařilo odčerpat vodu, která na ní zůstala po roztátí ledové plochy. A to hlavní – skvělá účast plochodrážníků i flattrekářů.

 

Začněme u domácích matadorů – Dan Macl, Radek Chmelík, David Hofman, na kterém je vidět celoroční příprava, a Vladimír Višváder. Ten vyzkoušel nově zakoupený motor GM a po dráze se pohyboval zcela suverénně, v rychlosti, se kterou by uspěl i v kláních přeboru ČR.

Vladimír Višváder první trénink v Kostěnicích nevynechal | foto Radek Červenka

Ale to nebylo zdaleka vše. Početně byla zastoupena dynastie Drymlů, na čele s vicemistrem světa na dlouhé dráze Alešem, jeho synem Alešem, rovněž skvělým plochodrážníkem a do třetice Alešem nejmladším. Tenhle devítiletý borec měl k dispozici hned dvě motorky a jedna z nich byla plochodrážní stopěštadvacítka shupa s menším rámem. Jeho první plochodrážní krůčky vypadají více než nadějně a pokud bude kráčet ve stopách 3 borců se jménem Dryml, máme se na co těšit !

Rovněž pole flattrekářů bylo početné – až z Velkého Meziříčí dorazil Michal Hloušek se synem a ze vzdálených Moravan u Kyjova pak Matyáš Josef Missbach rovněž se synem, který zkouší jízdu na plochodrážní stopětadvacítce. Blíže to měl Stanislav Kohout z Prahy, další známé jméno z mistrovských závodů.

A objevil si Adam Nejezchleba, který sedlá nejen na plochodrážní pětistovku, ale nezanevřel ani na flattrak. Přijela i rodina Novotných nejen včetně nejmladšího Josefa, který se ještě před nedávnem proháněl po dráze svým krásným čistým stylem, ale také s ročním přírůstkem do rodiny – psím štěnětem majícím na plochodrážním oválu diváckou premiéru.

Sobota se zkrátka vydařila, nechybělo ani tradiční opékání buřtů a skvělá atmosféra. Padl i návrh na termín prvního Srandamače, který by se měl uskutečnit ještě před ostrým zahájením sezóny – v sobotu 5. dubna. Pokud tedy budou přát okolnosti – hlavně počasí a stav dráhy. Samozřejmě o tom budeme včas informovat.

 

V neděli jsou Kostěnice

Kostěnice – 24. října
A je to zase tady. A co? Přece konec plochodrážní sezóny. Letos začala nezvykle brzy, už 26. března v Praze prvním závodem přeboru a teď skoro na den přesně po 7 měsících končí.

Když jsem se byl minulou sobotu podívat v Kostěnicích, jak vypadá stav dráhy, činili se na ní právě Dan Macl s Alešem Dubnem, aby ji uvedli do perfektního stavu na nedělní rozlučku s plochodrážní sezónou. Na zemi za oválem se povalovalo zažloutlé listí, jasné znamení, že nás zase čeká dlouhá zimní pauza bez šance vidět v akci plochodrážní motorku. Zvláště když s ledem a jezdci, kteří by se na něm mohli prohánět, pokud by se výjimečně někde objevil, to není právě nadějné.

Co se dá dělat, vypadá to na pětiměsíční nedobrovolnou plochodrážní dietu. A vyjet za ledy do nejbližších zemí, které mají štěstí, že tam jsou rychlobruslařské dráhy, už také není tak lákavé jako v době, kdy mistrovství světa a Evropy byla nabitá jezdci, kteří po dráze skoro létali s neuvěřitelnou rychlostí a razancí.

Takže opravdu tato neděle v Kostěnicích udělá za letošní sezónou tečku a odstartuje nekonečnou zimní přestávku. O to pádnější důvod pro návštěvu známého oválku nedaleko nádraží, kde začne ve třináct hodin prezence a trénink plochodrážníků a flattrekářů všech kubatur, výkonnosti a věku, kteří si ještě letos chtějí zatrénovat nebo zazávodit.

Pozor na čas – v neděli ráno už platí zimní a to znamená, že tma nastává už kolem sedmnácté. Proto je také začátek už ve 13 hodin.

Kontaktní telefon na Dana Macla je jako vždy 602 831 642 a uvítáme, když se mu zájemci o start ozvou na tento telefon předem nejlépe do pátku.

Tak v neděli v Kostěnicích!

Kostěnice uzavřou letošní českou sezónu na oválech | foto Karel Herman

Příští pátek bude v Kostěnicích svátek

Kostěnice – 27. června
Po hektickém období, kdy se během necelých dvou týdnů jede u nás pět závodů, přijde příští týden červenec a ten má být už výrazně klidnější. A tak bychom chtěli na sváteční pátek 5. července pozvat do Kostěnic všechny plochodrážníky a flatrekáře všech kubatur, výkonnosti a věku, kteří si chtějí na začátku prodlouženého víkendu zatrénovat na známém oválku v Kostěnicích.

 

Prezence a trénink jsou od čtrnácti hodin. Pokud někteří budou chtít nejen trénovat, ale i vyzkoušet si závodění, určitě budou mít možnost.

 

Kontaktní telefon na Dana Macla je 602 831 642 a uvítáme, když se zájemci o start ozvou na tento telefon do středy 3. července, abychom měli potvrzené účastníky.

Kostěnice se v pátek opět zaplaví motocykly | foto Karel Herman

Na jaro se připravují i Kostěnice

Kostěnice – 14. března
Zatímco astronomické jaro nastane oficiálně až 20. března, tak to plochodrážní u nás už začalo tréninkem v Chabařovicích 12. března a postupně se bude jezdit i na dalších stadionech. V nejbližších dnech se k nim přidá i ovál v Kostěnicích.

 

Z krátkého zimního spánku, který už v lednu přerušilo ježdění na ledě na poli v Úhřeticích, se probouzí i kostěnická parta a na čele s Danem Maclem a Alešem Dubnem zahájila práce na úpravě dráhy na známém oválu u železniční trati. Na dráhu by mj. měl být navezen písek, a pokud to počasí dovolí, tak s prvním tréninkem se počítá už v sobotu 23. března.

Pro všechny plochodrážní jezdce a flattrekáře, kteří chtějí kostěnický ovál využívat po celou sezónu, platí stejně jako v minulých letech, že roční poplatek činí tisíc korun a předají ho Danu Maclovi po telefonické dohodě na čísle 602831642. U Dana Macla je před plánovaným příjezdem na trénink nutné ověřit aktuální stav dráhy a její sjízdnost.

Speciální nabídka platí pro flattrekáře, kteří nemají příliš mnoho možností ke svezení. Po dohodě s Danem Maclem je možné pro ně uspořádat o víkendech samostatné tréninkové odpoledne. O dalších plánech na letošní sezónu budeme včas informovat.

Dan Macl na oválku v Kostěnicích | foto Karel Herman

Dan Macl slaví šedesátku

Plochodrážní fandové a nadšenci jsou tak trochu zvláštní komunita. Kdo k ní nepatří, jen stěží pochopí, jak se zvuk plochodrážní motorky a vůně metylu mohou stát drogou, které se někteří z nás nemohou a vlastně ani nechtějí zbavit bez ohledu na to, zda právě svítí na život sluníčko nebo je obloha plná černých mraků.


Závodní kariéra Dana Macla na speedwayA-Z:

Dan Macl je neodmyslitelně spjatý s plochou dráhou v Kostěnicích | foto Eva Palánová

Dan Macl se k ploché dráze vracel stejně pravidelně jako kometa ke Slunci


 

 

 

 

Dan Macl dnes slaví šedesátku | foto Antonín ŠKach

Jedním z největších srdcařů, kterého jsem měl štěstí poznat, je Dan Macl, bez kterého by nikdy nevznikl a neexistoval kostěnický ovál se svými Srandamači a neopakovatelnou atmosférou spojenou s opékáním buřtů za hlasitého zvuku motorů.

 

Asi nikdo jiný neumí své okolí tak vyhecovat jak on a dokázat, aby se nadšenci z kostěnické party šli poprat s dráhou plnou louží nebo naopak všudypřítomného prachu a to jak při její úpravě, tak při jejím vyzkoušení v plochodrážní kombinéze.

 

To, že Dan dříve závodil na klasických stadionech, v tom sice hraje podstatnou roli, ale samozřejmost to určitě není. Zvláště, když člověk vidí, kolik bývalých jezdců přestal potkávat v hledištích plochodrážních stadiónů, uvědomí si, že skutečných plochodrážních srdcařů zase tolik není. O to větší díky od nás, pro které je láska k ploché dráze věčná, právě Danovi patří.

 

Dan Macl na oválku v Kostěnicích | foto Karel Herman

A proč o tom vlastně píšu? Protože, ač je to skoro neuvěřitelné, dnes Dan Macl projede cílem svého šedesátého životního okruhu.

 

Tak do dalších kol hodně zdraví, potřebného štěstí a nezlomného optimismu!

České ledy 2024 začaly na poli

Úhřetice – 13. ledna
Už jsem viděl jezdit motorky na ledě na rybníku, na přehradě, na plochodrážním stadiónu a dokonce i na umělé dráze pro rychlobruslení, byť bohužel ne v naší zemi. Před mnoha lety, konkrétně v roce 2009 jsem v Osečné viděl závody na travnatém kolbišti, na kterém zamrzlo jen několik centimetrů vody a tak se v závěrečných jízdách hřebíky zakusovaly nejen do ledu, ale i do hlíny. To se mi zdálo do soboty jako maximum možného z pohledu, kde by se dalo jezdit na ledě. Ale motorky na ledě na poli? Opravdu se nejedná o opožděný silvestrovský vtip, ale o realitu sobotního a nedělního odpoledne o uplynulém víkendu.

 

Letošní české ledy začaly na poli u Úhřetic | foto Josef Štěpánek

Postarala se o to nejprve řeka Novohradka, která tak ráda opouští své koryto u Úhřetic a tentokrát se jí podařilo vytvořit na poli za mostem a silnicí ohromné jezero. Pak už přišla ke slovu osvědčená sestava nadšenců vedená Danem Maclem. Takovou šanci si nemohli nechat uniknout a díky vstřícnosti rodiny Kopistových, kterým patří nejen pole, ale hlavně velké poděkování, vytyčili ovál a mohlo se začít trénovat.

K dispozici byly tři motocykly se šroubky na pneumatikách a zájemců o svezení ještě o dost více. Takže poté co plochodrážní sezónu 2024 v naší zemi zahájil Dan Macl, přišli ke slovu i Vladimír Višváder, Matyáš Hlaváček, Standa a Jan Buňkovi, Milan Moravec a další hobíci.

Zájemců o svezení bylo dost | foto Josef Štěpánek

Asi nejvíce mne zaujal Pavel Fuksa, který v posledních letech působil jako mechanik jezdce Grand Prix, Australana Maxe Fricka. Jeho styl byl naprosto dokonalý, jako by se závoděním přestal ne před lety, ale před pár týdny.

Zbývá ještě představit kostěnickou partu, která nemohla na takovém srazu chybět. A tak vedle nepostradatelného Dana Macla nemůžu opomenout Aleše Dubna, kostěnického startmaršála Jana Poříze, Martina Kratochvíla, Luboše Hromádku a mnohé další, které znám spíše pod přezdívkami než jménem a to bych jim nerad zkomolil.

Akce se možná bude v sobotu opakovat | foto Josef Štěpánek

Na břehu jsem zahlédl i Jana Jeníčka, plochodrážníka, který jako obvykle přijel na kole, a lednové teploty mu zdá se nijak nevadily. Jestli se podaří obdobný kousek zopakovat, je v tuhle chvíli těžké předpovídat, protože o tom rozhodne vývoj počasí a stav dráhy, resp. zmíněného pole.

Rádi bychom navázali hned nejbližší sobotu, 20.ledna od třinácti hodin, ale uvidíme a dáme vědět.

Každopádně roku 2024 zdar a ploché dráze zvlášť!