Plzeň – 7. června
Na sobotu byl na plzeňský ovál naplánován Pohár AČR a Mistrovství ČR v kubatuře do 125 cm3 spolu s pátým ročníkem memoriálu Romana Mádyho, ale osud tomu chtěl jinak. Na sedmého června bylo přesunuto kvalifikační kolo mistrovství světa juniorů v maďarském Debrecenu, kterého se účastnili čeští reprezentanti a potencionální účastníci tohoto mítinku, a v Plzni se roztáčely motory rallyeových aut. Štěstí přeje připraveným, a tak po nedávném koncertu kapely Traktor a majálesu areál plzeňské ploché dráhy opět přivítal i širokou veřejnost.
Borský stadión sloužil jako servisní zóna pro Rally Plzeň | foto Lucie PechmanováSoutěžní automobily u ploché dráhy | foto Lucie Pechmanová
Uvolněný termín využil plzeňský Auto rallye klub a plochodrážní ovál se tak na dva dny proměnil v rallyeové depo, respektive v jednu jeho část. Druhá část se nacházela nedaleko na záchytném parkovišti.
Fanoušci rallye zjistili, že se v Plzni jezdí plochá dráha | foto Lucie Pechmanová
Naproti diváckým vstupům pak také bylo místo určené k přeskupení závodníků po první etapě. I přes nepříznivé počasí,kdy téměř celou dobu pršelo, což ovlivnilo i vlastní průběh závodu a zrušenou rychlostní zkoušku číslo šest, přilákala tato akce řadu diváků. A tak ty, co neláká jméno Kvěch, Bednář, nebo Milík, přilákala k areálu ploché dráhy jména Pech, Mareš, Trněný nebo Peták. A že bylo na co koukat…
Sedmého června se sice nejela plochá dráha, ale plochodrážní stadion byl vidět a možná získal nové diváky, kteří se už zítra od šestnácti hodin přijdou podívat, jak ten odložený závod vlastně dopadne.
Startovní listina se prozatím rodí těžce. Přihlásilo se osm Čechů, ale trn z paty vytrhnou Němci a dokonce Argentinci.
Mariánské Lázně – 28. září
Osmadvacáté září nebylo jen oslavou Dne české státnosti, ale také vyvrcholením Evropské série veteránů. V ranních a dopoledních hodinách se počasí slavnostně sice netvářilo, radost byste těžko hledali i na tvářích pořadatelů, kteří bojovali jak s občasnými přeháňkami, tak s nemocí u některých (téměř) nepostradatelných členů klubu. S praporkem na trati se tak proháněl Míra Musil, za volantem kropičky Martina Šišku nahradil Václav Maxim. A ač se odpoledne na lázeňský kilometr přišlo podívat i sluníčko, mnoho návštěvníků tento závod do ochozů nepřitáhlo.
Manfred Giertz, Reinhard Greisel a Brad Davies na stupních vítězů dvouventilů | foto EVLS
Nicméně, kdo přišel, ten neprohloupil. Třináct dvouventilů a jedenáct čtyřventilů svádělo na dráze vyrovnané boje. Jediný český zástupce Milan Moravec na západ Čech nedorazil, Johna Freemana z Velké Británie zradila v tréninku technika a do hlavního závodu pak nenastoupil. V přestávkách také své umění na dráze předvedli závodníci z německého autokrosového klubu z Ebersbergu. Hladký průběh závodu narušily jen drobné technické problémy a relativně nestandartní lékařské ošetření německého závodníka Jürgena Schmidta, který, aniž by spadl, si tak nešťastně zaklínil nohu do své motorky, že si způsobil dvojnásobnou zlomenu bérce. Po ošetření v chebské nemocnici již doma čeká na operaci a vyhlíží boje v nadcházející sezóně.
Rozprava před závody | foto EVLS
Kategorii dvouventilů pod lázeňskými paprsky vyhrál syn bývalého šampiona této kategorie Reinhard Greisel před Manfredem Giertzem a Bradem Davisem, čtyřventily opanovali Bob Dolman a Ulrich Büschke, které doprovodil na stupně vítězů Thomas Kreitz.
Vzhledem k tomu, že se jednalo o poslední závod, proběhlo večer také slavnostní vyhlášení výsledků celého ročníku v mariánskolázeňském hotelu Crystal. Po zranění dánského závodníka Johna Pedersena při exhibici na českém dlouhodrážním mistrovství v kategorii dvouventilů spadl titul do klína Norovi Robertu Langelandovi, druhý byl vítěz mariánskolázeňského závodu Reinhard Greisel a třetí BerndKöster. Nicméně ani John po svém zranění v depu nechyběl, neboť dělal doprovod svému synu Kevinovi, který skončil v celkové klasifikaci čtyřventilů těsně pod stupni vítězů, a sám si odnesl titul sportovce roku. Vítězství v této kategorii obhájil při bodové shodě díky dřívějšímu datu narození Ulrich Büschke, druhý byl Thomas Kreitz a třetí Arne Andersen.
John Pedersen na slavnostním vyhlášení | foto EVLS
Závěr oficiální části slavnostního ceremoniálu se nesl lehce v překvapivém duchu, kdy dlouhodobá tajemnice veteránské série Heike Hartley svou funkci předala Gardenii Bart a od příštího roku tak možná nastanou nové pořádky…
Co je ale jisté, spojení Mariánské Lázně a EVLS fungovalo, funguje a bude fungovat!
Čtyřventily: Ulrich Büschke, Bob Dolman a Thomas Kreitz | foto EVLS
dvouventily:
TOT
C
B
A
1. Reinhard Greisel, D
4 4 4
12
1.
2. Manfred Giertz, D
4 3 3
10
2.
3. Brad Davis, GB
3 2 3
8
3.
4. Gerd Mauer, D
3 3 2
8
4.
5. Robert Langeland, N
4 4 4
12
E
6. Georg Hilger, D
2 2 1
5
1.
7. Ernst Frank, D
E 4 2
6
2.
8. Andreas Blache, D
1 3 1
5
E
9. Jürgen Schmidt, D
2 1 3
6
–
10. Keith Snelling, GB
– 0 4
4
1.
11. Bernd Kösler, D
3 E 1
4
2.
12. Jörg Bruckner, D
2 1 2
5
3.
13. Jan Petersen, D
1 2 –
3
–
čtyřventily:
TOT
C
B
A
1. Bob Dolman, GB
4 4 4
12
1.
2. Ulrich Büschke, D
4 4 3
11
2.
3. Thomas Kreitz, D
3 4 4
11
3.
4. Arne Andersen, DK
4 3 4
11
4.
5. John Hartley, GB
3 3 3
9
5.
6. Kevin Pedersen, DK
3 2 3
8
1.
7. Bart Uil, NL
1 1 2
4
2.
8. Mike Peters, GB
2 3 2
7
3.
9. Adrian Vanecek, D
2 2 1
5
4.
10. Bill Haynesm GB
2 0 2
4
1.
11. Steen Larsen, DK
1 1 1
3
2.
12. John Freeman, GB
– – –
0
–
13. Milan Moravec, CZ
–
Poznámka: v kategorii čtyřventilů odstoupil John Freeman po tréninkové poruše, Milan Moravec nepřijel
Mariánské Lázně – 24. června
Poslední červnovou sobotu zahájili evropští veteráni svou další sezónu na dráze v Mariánských Lázních. Páteční zamračené počasí a letní deštíky možná někomu způsobily pár vrásek, ale mariánskolázeňským pořadatelům úsměv z tváře nesebraly. Předpověď počasí na sobotu totiž slibovala azuro a tropické teploty, a tak ta trocha vody byla pro dráhu víc než třeba.
Na závod se akreditovalo šestnáct závodníků na dvouventilech a jedenáct na čytřventilech z Německa, Velké Británie, Nizozemska, Dánska a Norska. Z původně avizovaných jezdců se závodu nezúčastnil pouze holandský závodník Roel Geersing, který sice do Mariánských Lázní přijel, ale do závodu nenastoupil.
Mariánské Lázně se rozezněly motory veteránů | foto Martin Šiška
Mezi závodníky jste mohli spatřit řadu známých tváří, ale i nováčky, nebo navrátilce po několikaleté pauze. Technická přejímka i dopolední trénink proběhly bez větších komplikací a po úvodním kolečku, při kterém byli všichni závodníci představeni, se mohlo začít závodit. Závody samotné probíhaly bez větších komplikací, pouze na začátku se startovací zařízení rozhodlo párkrát zabrnkat na nervy jezdců i pořadatelů. Štěstěna byla tentokrát závodníkům nakloněna, a tak zdravotní služba byla v ovále jen do počtu. Větší pech měl pouze německý závodník Gerd Maurer, jehož stroj vypověděl službu hned v první jízdě a ze závodníka se tak rázem stal pouze divák.
Vzhledem k tomu, že se veteráni ve svých rozjížďkách střídali s jezdci německého mistrovství čtyřkolek a v plánu bylo pětatřicet jízd v základním rozpisu, na finále došlo až v pozdním odpoledni. Kategorii dvouventilů vyhrál Dán John Pedersen, kterému společnost na stupních vítězů dělali Dave Hammond z Velké Británie a Miklos Nemeth z Norska. Čtyřventily skončily jednoznačným vítězstvím Angličana Boba Dolmana, druhý byl Ulrich Büschke z Německa a třetí skončil jeho krajan Thomas Kreitz.
Vzhledem k pozdější hodině, horkému počasí a plánované afterparty už nedošlo na nadstavbovou jízdu v rámci memoriálu Zdenka Kudrny, ve které se měly střetnout dva nejlepší dvouventily se třemi čtyřventily. Možná se ale dočkáme příště, neboť v kuloárech se šušká, že by veteráni do Mariánských Lázní na podzim dorazili znovu.
Dvouventily: zleva Dave Hammond, John Pedersen a Miklos Nemeth | foto Gerd Mauer
EVLS2:
TOT
C
B
A
1. John Pedersen, DK
5 5 5
15
1.
2. Dave Hammond, GB
5 5 5
15
2.
3. Miklos Nemeth, N
4 4 4
12
3.
4. Ernst Frank, D
5 5 2
12
4.
5. Andreas Blache, D
3 3 5
13
5.
6. Kenny Blain, GB
4 4 3
11
1.
7. Manfred Giertz, D
3 4 3
10
2.
8. Brad Davis, GB
4 3 4
11
3.
9. Jan Petersen, D
1 2 4
7
4.
10. Geoff Hilger, D
2 1 3
6
5.
11. Jörg Bruckner, D
3 E E
3
1.
12. Bermd Köster, D
2 3 1
6
2.
13. Geoff Urben, GB
1 1 2
4
3.
14. Jürgen Schmidt, D
0 2 2
4
4.
15. Svein Erik Guitsund, N
2 2 0
4
E
16. Gerd Mauer, D
E – –
0
–
Čtyřventily: zleva Ulrich Büschke, Bob Dolman a Thomas Kreitz | foto Gerd Mauer
Mariánské Lázně – 8. října
V sobotu se konal na dráze v Mariánských Lázních Den motorsportu. Jedním z hřebů této motoristické akce pak byl poslední závod Evropské série veteránů. Z původní startovní listiny se omluvili Georg Hilger, Wolfgang Barth a Bernd Köster s dvouventily stejně jako Jamie Isherwood a Bill Haynes se čtyřventily. Graeme Brown pak kvůli technickým problémům osedlal čtyřventil místo dvouventilu.
Nejlepší ve čtyřventilech | foto Gerd Mauer
Vzhledem k našlapanému programu proběhly první jízdy veteránské série již v dopoledních hodinách. Kromě tří skupin dvouventilů a dvou skupin čtyřventilů využil perfektně připravenou dráhu po svém zranění k tréninku na dlouhodrážním speciálu také Martin Málek. A rozhodně svůj motocykl nešetřil.
Odpoledne pak závod po krátkém představení závodníků pokračoval rychlým tempem, které byste do některých z jezdců při pohledu na jejich datum narození, rozhodně nečekali. Celý závod se obešel bez jediného pádu, stopku sem tam vystavila pouze technika. Po třech sériích jízd si závodníci vylosovali pozice na startu jednotlivých finálí. Na stupně vítězů se nakonec v kategorii dvouventil postavili Thomas Kreitz, Johann Last a Manfred Giertz, s čtyřventilem vyhrál Bob Dolman a za ním se seřadili Martin Cazemier a Graeme Brown.
Stupně vítězů ve dvouventilech | foto Václav Pechman
Jako překvapení si Kamil Groschopf ze spřáteleného plzeňského klubu připravil závod o cenu Zdeňka Kudrny, od jehož úmrtí letos uběhlo čtyřicet let. Na start tohoto vloženého závodu se postavili jednak tři nejlepší dvouventily, jednak tři nejlepší čtyřventily po základních jízdách, které se seřadily na start do zadních pozic. Startovní handicap byl stanoven více než spravedlivě. Vítězem memoriálu Zdeňka Kudrny se stal stejně jako v závodě čtyřventilů Bob Dolman, ani druhé místo Martina Cazemiera asi nebylo překvapením. Oběma jezdcům pak statečně sekundoval Thomas Kreitz s dvouventilem, který se usmíval ze stupínku s číslem tři.
Cena Zdeňka Kudrny | foto Achim Meyer
Symbolickou tečkou za celým podařeným dnem se pak stalo vyhlášení celkových výsledků letošní série veteránů v mariánskolázeňském hotelu Cristal Palace. Přátelství mezi evropskými veterány a pořádajícím klubem dokazuje i to, že nezapomněli na nedávné kulaté narozeniny Miroslava Musila a věnovali mu mimo jiné památeční foto i s podpisy.
Závodníkům, divákům i dalším přátelům ploché dráhy nezbývá než doufat, že se u podobné akce na lázeňské tisícovce potkáme příští rok zas.
Lázeňský kilometr patřil veteránům | foto Václav Pechman
Memoriál bratří Juhanů:
EVLS2:
TOT
C
B
A
1. Thomas Kreitz, D
4 4 4
12
1.
2. Johan Last, NL
3 3 3
9
2.
3. Manfred Giertz, D
2 3 4
9
3.
4. John Pedersen, DK
4 4 4
12
E
5. Kenny Blain, GB
4 2 3
9
1.
6. Gerd Mauer, D
3 2 3
8
2.
7. Brad Davies, GB
0 4 2
6
3.
8. Franz Greisel, D
1 3 2
5
4.
9. Wolfgang Henselak, D
3 1 1
5
1.
10. Andreas Blache, D
2 2 2
6
2.
11. Frank Ernst, D
1 E E
1
–
ELVS4:
TOT
B
A
1. Bob Dolman, GB
4 4 4
12
1.
2. Martin Cazemier, NL
3 4 4
11
2.
3. Graeme Brown, GB
2 3 3
8
3.
4. Arne Andersen, DK
4 3 3
10
4.
5. John Hartley, GB
3 2 –
5
1.
6. Bart Uil, NL
1 2 2
5
2.
7. Mick Norton, GB
2 1 1
4
3.
8. Steen Larsen, DK
0 1 2
3
4.
Cena Zdeňka Kudrny:
1. Bob Dolman, 2. Martin Cazemier, 3. Thomas Kreitz, 4. Arne Andersen, 5. Johna Last, 6. Manfred Giertz
Martin Málek se po zranění vrátil do sedla | foto Václav Pechman
Mariánské Lázně – 5. května
Mistrovství České republiky na dlouhé ploché dráze už klepe na dveře, i proto byl v Mariánských Lázních na dnešní čtrnáctou hodinu naplánován trénink. Ještě po obědě byla dráha tak suchá, že na ni musela vyjet kropička. To se ale úderem druhé hodiny začalo měnit…
Déšť sebral dnešní trénink v Mariánských Lázních | foto Václav Schmid
Martin Málek přivezl na lázeňský kilometr celou rodinku, dobrou náladu, ale i černé mraky. Josefa France kromě Zdeňka Schneiderwinda doprovázely již první kapky a po Oliveru Schmidovi, který chtěl potrénovat na své dvěstěpadesátce, už přišel jen vytrvalý déšť. Všichni tři, tak za asistence řady zkušených rádců, pouze natrénovali, jak co nejrychleji a nejefektivněji vyložit a naložit motorky a veškerénezbytné věci či se převléct do závodní kombinézy.
Ale jedno pozitivum déšť přinesl.Dráha si totiž s množstvím vody, které na ni spadlo, poradila celkem dobře. A kdyby napomohlo sluníčko, do hodiny by byla opět bez problémů sjízdná.
Nezbývá nám tedy než doufat, že počasí už si svou chvilku vybralo a příští sobotu si závody užijeme spolu s hezkým počasím.
Mariánské Lázně – 11. září
Zatímco východ České republiky se koupe ve slunečních paprscích, západ skrápí déšť. Pršelo i v Mariánských Lázních a tak kolibříci místo na ovále závodili v klubovně, samozřejmě jen slovy. Mistrovský závod byl přeložen na odpoledne, ale protože se počasí nelepšilo, byl krátce po dvanácté odvolán stejně jako odpolední podnik série PRO-TEC Speedway Mini Cup. Nyní se bude jednat o náhradním termínu v sobotu 25. září.