Řím – 23. listopadu
Jednotlivé komise FIM Europe se potkaly v římském Fiumicinu. Plochodrážní komise TRC, na jejímž jednání nechyběl ani Petr Moravec, se soustředila zejména na termínový kalendář pro sezónu 2025. Má být zveřejněn během následujících dnů, aby se vylepšila a vyjasnila pravidla.
Komise také jednala o vzniku kombinované třídy dvoudobých pětaosmdesátek a čtyřtaktních motorů 190 ccm dle specifikace SGP4 na maximálně dva roky. Mladí závodníci by měli možnost přizpůsobit se nové třídě a nevynechávat závody 85 ccm.
Byla vytvořena pracovní skupina, aby vylepšila současná technická pravidla sajdkárů. Představen byl také předsezónní kemp pro ženy v Abensbergu.
Plzeň – 29. listopadu
Již jen hodiny nás dělí od hokejového duelu v plzeňské ICE Areně. Tým plochodrážníků se utká s HC Nýrsko 2009, jehož kapitán Luboš Kopačka bude mít k dispozici svá největší esa. Pozadu nezůstává ani Richard Wolff. Chce vzdát hold svému někdejšímu kolegovi z pražské Markéty Josefu Francovi, pochopitelně. Ale na druhou stranu konečně na ledě porazit svého tradičního rivala by nebylo také od věci.
„Soupisku mám plnou,“ nechá se Richard Wolff slyšet. „Všichni potvrdili účast. I Štanclík, který přiletí jako posila z NHL. Pardon z Anglie. Jen Vašek Milík se omluvil, protože je marod.“
Hokejové utkání Vzdáváme hold mezi Riky PD Team a HC Nýrsko 2009 se koná v sobotu 30. listopadu v 18:45 na ploše A v ICE Arena Plzeň.
Richard Wolff coby hokejový kapitán bude mít ve své sestavě nového asistenta trenéra, jímž se stane Ondřej Šebela. Za Riky PD Team na plochu nastoupí samí plochodrážníci. Nemůže chybět Josef Franc, přijede i Jan Kvěch.
Kvůli známému opozdilci Zdeňku Simotovi je sraz hráčů naplánován již na hodinu a čtvrt před vlastním začátkem. Nastoupí rovněž bratři Květoslav a Ondřej Šebelovi, Miroslav Musil, Pavel Ondrašík, Ondřej Smetana, René Juna, Pavel Fuksa a Michal Šnajberk.
V neposlední řadě Jiří Štancl mladší a sám kapitán Richard Wolff a někteří jeho kamarádi. Hlavním trenérem nemohl být jmenován nikdo menší než Karel Kadlec. Sebastian Wolff plní dvě funkce, jednak fotografa, ale také kustoda, v čemž mu bude nápomocný bratr Adam.
Vzdát hold Josefu Francovi mohou také fanoušci, protože akce je přístupná veřejnosti. A také médiím, od nichž se speciální akreditace nevyžaduje. Povinná je ovšem dobrá nálada.
Mies – 21. listopadu
V portfoliu světových termínů chyběla již jen dlouhá dráha. Koncem minulého týdne jej FIM zveřejnila. Nádavkem udělila divoké karty pro Mathiea Tresarrieu, Miku Meijera a Tero Aarnia. Bohužel motocyklové federace nemyslela na české barvy ani při delegování pětice stálých náhradníků seriálu.
Liberec – 28. listopadu
V sobotu se v polské Wrzesni konalo slavnostní vyhlášení nejlepších evropských amatérů. Více jak sto dvacet účastníků z Polska, Německa, Dánska, Holandska, Maďarska a zástupců z Čech tak bylo vyhodnoceno za sezónu 2024.
Liberec byl jako pořadatel už dvakrát oceněn jako nejlepší pořadatel závodů BUDEX CUP. V letošní sezóně nás předhonila Wroclaw, což je těžký soupeř.
Do Liberce si ale vezeme cenu pro nejlepšího závodníka, kterou vypisuje společnost R + K mebel. Adam Nejezchleba v průběhu sledované sezony posbíral nejvíce bodů a stal se tak prvním Čechem. co tuto cenu vyhrál. Gratulujeme.
Žatec – 26. listopadu
Letošní česká sezóna stopětadvacítek v jeho podání se té loňské podobala jako vejce vejci. Pravda, seriál PRO-TEC Speedway Mini Cup se pořádně nerozjel, aby byl skrečován. Oba mistrovské seriály proběhly prakticky dle plánů. Skončily se stejným výsledkem. Karel Průša se ale v nejslabší české plochodrážní kubatuře radoval z titulů naposledy.
Faktor hmotnosti má svou váhu
„Sezónu hodnotím suprově,“ rozjasní se Karel Průša při zmínce o jeho titulech na krátkých i klasických oválech. „Závody mi sedly, dráhy sedly. Trošku mě štve, že zrušili Mini Cup. Měl bych tři tituly. Mám dva, to mi stačí (smích).“
Vážně bylo všechno tak jednoduché? „Chabařovice se mi nepovedly,“ vrací se k tropické neděli na konci června. „Dělal jsem hodiny. Na velký dráze mě letos zlobil Kuba Hejkal. Na malý Kuba, Matěj Tůma, Marek Ziman. Ten jel pěkně. Vyrostli mi soupeři. V Praze jsem se na posledním závodě bál, že mě Marek porazí, ale nakonec ne. Porazil mě ve Slaným na velký.“
Předloni se mu v Pardubicích na krku houpala bronzová medaile z evropského poháru, první a zároveň poslední. „Bylo to proto, že další rok jsem byl na stopětadvacítku těžkej,“ vysvětluje. „Poláci maj‘ o třicet kilo míň než já. Těm to letí, mě stopětadvacítka neuvezla. Ptal jsem se jich, kolik vážej. Říkali jednatřicet kilo a to jim je třináct.“
Za dva roky se toho změnilo hodně. „V Pardubicích jsem byl tehdy jako oni,“ potvrzuje slánský závodník. „Vážil jsem podobně a oni to ještě moc neuměli. Mezitím se plochou dráhu naučili. Já ztěžknul a už to šlo dolů.“
Zkušenosti v SGP4
Takže víme důvod, proč se Karel Průša se svým otcem rozhodl, že stopětadvacítky leží už jednou provždy v jeho závodnické minulosti. „Jo, jo,“ zní z jeho úst ještě jedno potvrzení. „Myslím, že už to nemá cenu, budu ještě těžší. Tak už jenom dvě pade.“
Čtvrtlitry ostatně přináší jedinou možnost. „Pětistovky nemůžu,“ krčí Karel Průša rameny. „Až za dva roky, když mi bude patnáct. Zkoušel jsem to. Ale to byla tátova stará motorka. A ještě utlumená takže to bylo slabší.“
Vyzkoušel také motocykl specifikace SGP4. „Přirovnal bych ho spíše ke krosce,“ líčí. „Když jsem ubral, rychle to brzdilo. Motor neměl setrvačnost. Hlavně motorka byla na malejch kolech. Jelo se mi na ní dobře, ale bylo to jako na éčku. Musel jsi pořád držet a nesměl jsi vrkat.“
Nicméně ve světovém poháru SGP4 na tom nikdo ze soupeřů nebyl jinak. „Bylo to pro každýho stejný,“ souhlasí Karel Průša. „Rozhodovalo se v jezdeckých možnostech. Do motoru jsi nesměl šáhnout, byly zaplombovaný. Jedině jsi moh‘ měnit převod, sedačku a řidítka.“
Kategorie SGP4 ale nemá prozatím u nás budoucnost. „Kdyby tady byl mistrák, asi bych jel,“ reaguje slánský závodník. „Jsem Čech, tak bych ho měl jet.“
Jedině dvěstěpadesátka
Za daných okolností dvěstěpadesátka přináší jedinou možnost. „Je tam rozdíl,“ porovnává ji Karel Průša se stopětadvacítkou. „Ale ne extrémně velkej. Spíš v rychlosti, na startu v sílem motoru. Dvěstěpadesátka se líp ovládá, je rychlejší a plynulejší.“
Skákat z jednoho motocyklu na druhý mu nepřinášelo potíže. „Ani žádnej velkej problém nebyl,“ přitakává. „Moje zkušenosti ze stopětadvacítky jsou znát. Jak bych to zapomněl, když jezdím na plochý dráze sedm let?! Nebyl problém to střídat, motalo se mi to ale v hlavě, myslím, že sezóna 2025 bude lepší.“
Ve čtvrtlitrové kubatuře jezdil letos nejen český šampionát, v jehož klasifikaci skončil druhý. Reprezentoval v mistrovství světa a Evropy. A pokud to šlo, zasáhnul i do přeboru či juniorky.
„Hodnotím to hodně dobře,“ nemusí být Karel Průša skromný. „Dostal jsem se do finále mistrovství světa, to jsem byl šťastnej, ne Evropě jsem se nekvalifikoval až z rozjezdu. Ve dvojicích se mi první závod podařil, Krško a Praha byly horší. Buď jsem nejel já nebo motorka, těžko říct. Určitě je co zlepšit do příští sezóny.“
Budou Vánoce
Roku 2025 uvidíme Karla Průšu za řidítky motocyklu s čtvrtlitrovým motorem, ale jak bude sezóna vypadat? „Ještě nevím,“ odtuší. „Nechám se překvapit. Zatím není kompletní kalendář, nemůžu přesně nic říct. Určitě budou závody, tréninky taky. Bude to nabitý.“
S dvěstěpadesátkou může i do českých závodů pětistovek. „Jedu v nich s těma silnějšíma,“ spatřuje přínos takové konfrontace. „Mám se koho držet, to je nejlepší trénink. Když bude čas, určitě pojedu. Někdy se dá půllitrům stíhat, když jsou slabší jezdci, dokážu je i předjet. Ale Bubbu jsem nepředjel (smích).“
Do jara ale zbývá ještě dost času. „Závodní přestávku trávím dobře,“ usmívá se. „Těším se na Vánoce. Fyzická příprava musí bejt. Cvičím, běhám, dělám ještě atletiku a kickbox. Když jsem ve škole, na motorkách pracuje taťka. Teď má hodně aut v servisu. Když mám čas, s motorkama mu pomáhám.“
Divišov – 25. listopadu
Předminulý pátek se už zešeřilo. Okna klubovny na divišovském stadiónu však měla ještě dlouho svítit do nadcházející tmy. Členská schůze měla opravdu, co bilancovat. Především účast týmu v první lize. Při vyhlašování vítězů jej postavila na druhý stupínek kopřivnického pódia, ale nakonec mu dala bronzové medaile. Ale především chuť zopakovat si ligové dobrodružství také napřesrok.
Slovo dalo slovo
V roli kouče debutoval Robert Král. Divišovský odchovanec, který většinu své kariéry prožil ve Slaném či v Březolupech, pověsil kombinézu na hřebík před dvaceti lety. Od roku 2004 nebyl na oválech příliš často k zastižení, nicméně v dobře známém prostředí se cítil jako ryba ve vodě.
„Dvacet let nezávodím, ale plochou dráhu pořád sleduju,“ usmívá se, aby přidal k dobru, jak se myšlenka na vstup do první ligy rodila. „Všechno dal dohromady Vašek Hromas. Když ten nápad vznikl, oslovil našeho tradičního sponzora, společnost BAKKER. Dali mu o trošičku víc peněz. A Městys Divišov taky.“
Druzí, první, třetí a čtvrtí
Divišov uvedl na soupisku své odchovance, Daniela Klímu, Matouše Kameníka a Jana Hlačinu. Po zranění Matouše Kameníka při srpnové juniorce na Markétě si pomohl Adamem Nejezchlebou, jenž v průběhu sezóny debutoval za řidítky pětistovky.
„Celkově se mi ten koncept první ligy líbil,“ chválí Robert Král. „V Praze jsme překvapivě skončili druzí. Doma jsme vyhráli, tam se dařilo našim oporám. V Pardubicích nejel Matouš, ale Čenda vyhrál všechno kromě finálové jízdy. Byli jsme třetí, nakonec v Kopřivnici čtvrtí, to Matouš jel druhej závod po úraze.
Bronz po vyhraném rozjezdu o stříbro
Nováčci tedy ve čtyřech závodech vystřídali všechna čtyři umístění. Stejnou bilanci zaznamenala rovněž Kopřivnice, která ovšem při rovnosti velkých bodů dal do kupy skóre lepší o pouhé čtyři body. Informační šum vedl v Kopřivnici k vypsání rozjezdu o stříbro, v němž Daniel Klíma porazil Marka Levišina. Divišovští borci si druhé místo užili jen při vyhlášení na stadiónu, protože sportovní komise musela ctít řády. Post druhého celku proto připadl Kopřivnici.
„Čenda vyjel stříbro, dostal za to zvláštní prémii a nakonec ten rozjezd zrušili,“ zůstává Robert Král nad věcí, aby dostal otázku na pokračování v první lize také roku 2025. „Asi jo. Radíme se, co bude. Snad to dopadne.“