Divišov nemohl doma získat víc

Divišov – 17. srpna
Srpen měl tento týden pořádně horký dech. Proto každý dnes nad ránem uvítal příjemné ochlazení. Vždyť komu by se líbila plochá dráha v plné sluneční palbě takřka čtyřiceti stupínků pana Celsia. Jenže větřík přinesl mraky. A s nimi déšť, jenž však pořad druhého závodu první ligy v Divišova prakticky nenarušil. Vlády se ujali domácí, jimž se postavila Kopřivnice. Navzdory divokému pádu Daniela Klímy v rozjížďce s číslem sedm si Divišov upevnil vedení. Závod vyhrál již před finále, v němž Matouš Kameník přišel o šest bodů až díky chybě v poslední zatáčce. Triumf místo něho bral Hynek Štichauer, jenže Pardubicím scházel na druhou Kopřivnici jediný bod. Východočechy na hrotu aktuální tabulky vystřídal Divišov.

Kopřivnice, Divišov a Pardubice na stupních vítězů | foto Karel Herman

Divišov střídá Kopřivnici

Tropické horko ještě ráno řádilo jako utržené z řetězu. Ale obzor nad Divišovem se zatahoval šedivými mraky. A když někdy okolo třinácté David Hofman v nové klubové kombinéze se svým jménem vykoukl z boxu, pršelo. Naštěstí po nějaké tři čtvrtě hodiny přestalo. A pardubický junior mohl nasadit zbrusu novou přilbu a užít si svůj ligový debut.

Jan Macek (modrá) jde do čela před Davida Hofmana (žlutá), Bruna Belana (bílá) a Daniela Klímu (červená) | foto Karel Herman

Mítink začal bez tréninku nástupem úderem čtrnácté dle časového harmonogramu. První start vyšel nejlépe Janu Hlačinovi, ovšem v prvním oblouku jej podjel jeho kopřivnické jmenovec Macek. Kopřivnice tahala pilku jen chviličku. Matouš Kameník vzápětí odvedl Hynka Štichauera, zatímco Sebastian Kössler v barvách moravského klubu stačil pouze na Jaroslava Vaníčka.

Kopřivnice jela ve třech, takže Jan Macek se objevil opět na startovním roštu rozjížďky s číslem tři. Dával si na čas. Daniel Klíma se stačil vrátit k depu, aby mu otec Roman přitáhnul řetěz. Skvěle odstartoval, jenže Jan Macek byl na vnějšku úvodní zatáčky rychlejší. Bruno Belan jezdil třetí, ale druhá zatáčka viděla jeho pád.

Jakub Valkovič (bílá) odráží Jaroslava Petráka (žlutá) | foto Karel Herman

Slánský závodník v pražském žoldu pohotově vytáhl svůj stroj zpod nafukovací bariéry a odtáhl jej na trávu. Ze své premiéry si tak David Hofman přivezl bod a Markétě mala prvně skórovat až v rozjížďce s číslem čtyři. Jaroslav Vaníček napravil svou úvodní nulu, když se v prvním nájezdu ukázal být rychlejší než Jakub Valkovič.


Jan Macek komentuje svých šest bodů v úvodní sérii:

„Dvě jízdy jsou za mnou. Vyšly mi, po první jízdě jsem měnil nastavení. Jsem Robinson, dnes nejen závodník, ale i mechanik, přijel se mnou jen děda.“


Daniel Klíma (červená) letí před Hynkem Štichauerem (žlutá) | foto Karel Herman

Traktorová úprava skončila a skóre se rychle měnila. Zatím Kopřivnice devět, Divišov osm, Pardubice čtyři a Praha tři. Divišov ale mířil nezadržitelně do čela. Daniel Klíma opanoval pátou jízdu, přičemž nepustil dravého Hynka Štichauera před sebe. Sebastian Kössler uhájil poslední bod před Brunem Belanem. Vzápětí se odstup domácích od Kopřivnice ještě navýšil. Matouš Kameník upaloval na čele, zatímco David Hofman se nikterak neostýchal útočit na Jana Macka.

 

Domácí drží vrch

Triumf se však nerodil lehce. Start rozjížďky s číslem sedm se náramně vydařil Hynku Štichauerovi. Mít za sebou Daniela Klímu ale není žádný med. A vskutku domácí borec se rychle přihlásil s vlastním nárokem na vedoucí pozici. V první zatáčce venkem, ve výjezdu na vnitřek.

Matouš Kameník (červená) vede před Janem Mackem (modrá), na něhož dotírá David Hofman (žlutá) | foto Karel Herman

Pardubičan jeho lest prokouknul. A co horšího Daniel Klíma v úvodním oblouku druhého okruhu letěl do bariéry. Rána jako z děla, ale on se naštěstí postavil na nohy. Oprava nafukovaček chvilku trvala. Tu rozbité pořadatelé odtáhli do depa a na její místo dali její kolegyni z prvního nájezdu.


Daniel Klíma vysvětluje incident ze sedmé jízdy:

„Taková moje oblíbená chybička. Byla tam kolej, když mě popotáhla, vyskočil jsem ze sedačky, pak je obtížné vrátit se zpátky. Naštěstí je pochroumaná jen motorka.“


Při repete bez vyloučeného domácího borce na čele úřadoval opět Hynek Štichauer. Zastavily jej ale červené vlajky a světla stejné barvy. V první zatáčce za ním upadli Jakub Valkovič a Bruno Belan. Až napotřetí vše klaplo a Hynek Štichauer dovezl trojku do pardubických boxů.

Daniel Klíma vyvázl ze svého pádu bez zranění | foto Karel Herman

Východočeši však byli daleko od obhajoby svého červnového pražského vítězství. Celý tým unisono litoval absence zraněného Jana Jeníčka. Navíc Jaroslav Petrák neměl svůj den a místo svých vtipných glos jen mával rukou. V osmé jízdě přišel vinou pádu o druhé místo a muselo se opakovat. Naštěstí pro Pardubice Praha psala ještě slabší příběh.

Jaroslav Vaníček ovládl repete rozjížďky s číslem osm. Jeho druhý triumf představoval jediné pražské aktivum, protože Bruno Belan a Adam Nejezchleba debutující s pětistovkou doposud neskórovali. Ústředním motivem dnešního závodu ovšem byl boj o vítězství mezi Divišovem a Kopřivnicí, jejichž konta si po devíti jízdách neměla co vyčítat.

V deváté jízdě sice Matouš Kameník vystřihl dokonalý start, jenže Hynek Štichauer ho objel v první zatáčce. Divišovský borec však zkrotil wheelie a zachránil druhou pozici před Jakubem Valkovičem. Ob jednu rozjížďku už Matouš Kameník udeřil naplno. Jakuba Valkoviče překonal zprava první zatáčky. Pardubický pech pokračoval, když se Jaroslav Petrák opět ocitnul na zemi.

Pražský leader Jaroslav Vaníček (bílá) vede Jaroslava Petráka (žlutá) a Jana Hlačinu (červená) | foto Karel Herman

Za incident platil Bruno Belan. „Vykopala mě kolej,“ uznával verdikt sudího o své diskvalifikaci. „A chudák Jarda to odskákal.“ Mítink ale pokračoval a divišovská ofenzíva jakbysmet. V rozjížďce s číslem jedenáct se Daniel Klíma během úvodního kola probil do čela před Jaroslava Vaníčka, zatímco Jan Macek byl až třetí. Pražan vzápětí vyhrál. Jenže Jan Hlačina dojel druhý a Sebastian Kössler kvůli poruše motocyklu ani neodstartoval.

 

Rozhodnuto před finálovou rozjížďkou

Divišov osmadvacet, Kopřivnice dvaadvacet, Pardubice šestnáct a Praha jedenáct. Za těchto stavů startovala poslední série základní části. Domácí nasadili k trháku, díky němuž se nemuseli obávat riskantnímu vabanku finálové jízdy.

V rozjížďce s číslem třináct Matouš Kameniík za svá záda rychle poslal Sebastiana Kösslera. Vzápětí Daniel Klíma předvedl triumf stylem start – cíl a Jakub Valkovič dokončil až za druhým Jaroslavem Vaníčkem. A do třetice. Daniel Klíma vyjel na ovál hned vzápětí v rozjížďce s číslem patnáct.

Matouš Kameník (červená) má za sebou Bruna Belana (bílá), Jakuba Valkoviče (modrá) a Jaroslava Petráka (žlutá) | foto Karel Herman

Bylo z toho další velké sólo. Uzavřel si povolenou kvótu šesti startů a do finále již nemohl. Robertu Královi ale tento tah vyšel mistrovsky. Divišov unikl Kopřivnici o devět bodů a triumf měl v kapse, byť Jan Hlačina v rozjížďce s číslem šestnáct skončil poslední.


Matouš Kameník vysvětluje své patálie ve finále:

„V poslední zatáčce to začalo skákat. Už jsem neměl ani tolik sály, asi jsem klapnul a natáhlo mě to na mantinel.“


Závěrečná jízda základní části ve své podstatě rozhodla všechno. Hynek Štichauer se vypořádal s Janem Mackem. Kopřivničan ho měl skoro na lopatě ve druhé zatáčce, ale na spodní straně ho nestihnul. Jeho tým už nemohl dosáhnout na vítězství. Na druhou stranu Pardubice už neměly šanci sebrat Kopřivnici druhé místo.

Adam Nejezchleba jel svůj první závod s pětistovkou | foto Karel Herman

Samy byly v ohrožení třetí příčky, jelikož Praha ztrácela jen šest bodů. To by ale Bruno Belan musel vyhrát za současné podmínky posledního místa nebo vyřazení Hynka Štichauera. Nic takového se nestalo.

Vpředu se usadil Matouš Kameník. Za ním Hynek Štichauer, Bruno Belan a Jan Macek. Motivace ke změnám v pořadí evidentně chyběla. Jenže v posledním výjezdu se vedoucí borec dostal proklatě blízko k mantinelu. Naštěstí motocykl zkrotil, byť mu první příčku sebral Hynek Štichauer.

 

Hlasy z depa

„Bylo to dobrý,“ radoval se Matouš Kameník. „Těšil jsem se sem. Jako na každý závody do Divišova. Dráha byla hluboká, těžká, ale měl jsem dobrý starty. Kousek od lajny se udělaly koleje, ale venek a prostředek šly.“

„Moc dramatický už od rána s tím počasím,“ rozhovořil se Daniel Klíma. „Dráha, jak se odstartuje, tak se jede. Ale nebyla to nuda ani pro diváky, ani pro nás. Povedlo se nám vyhrát.“

Matouš Kameník slaví divišovský triumf | foto Karel Herman

„Nebylo to ani nejhorší, ani nelepší,“ meditoval Jan Macek. „Motor ztratil dech, starty dobré, ale rychlost nebyla nejlepší. Skončilo to krásným druhým místem, škoda toho bodíku. Ve finále jsem už nemoh‘ nic udělat. Pěkné závody, těžké závody.“

„Nic moc, nejsem spokojený se svým výkonem,“ nešetřil Jakub Valkovič sebekritikou. „Je to nezvyk jezdit na takové malé technické dráze. Byla dost rozbitá, ale pro každého stejná. Na začátku po tom dešti horší, pak se to vyházelo. Nevymlouvám se, ale v Pardubicích a v Kopřivnici to bude určitě lepší.“

„Dobrý,“ odtušil Hynek Štichauer. „Před závodem jsem si říkal, že bych nerad byl poslední. Chybí nám Jéňa Jeníček, s ním bychom mohli myslet na něco lepšího. Pro mě to bylo příjemný rozježdění po třítýdenní pauze. Akorát bych zejtra v Scheesselu vynechal tu krysu z Mühldorfu, jinak tam jedu ve stejné náladě jako po Březolupech.“

David Hofman dal najevo, že do týmu patří | foto Karel Herman

„První bedna v pětistovkách,“ radoval se David Hofman. „Krása. Mohli jsme udržet to první místo v tabulce, ale bohužel. Mně se jelo krásně, až na ty díry a koleje. Motorka jela, mechanici dělali dobrou práci, všechno v pohodě, žádnej problém. Děkuju Oldovi řezníčkovi za nastavení motorů. Když jsme ho nastartovali, čoudilo to, ale on ho nastavil, že to jelo.“

„Škoda první jízdy,“ litoval Jaroslav Vaníček. „Potřeboval jsem do závodění zase skočit, dlouho jsem neseděl na motorce. A bylo to bez tréninku. Dráha dobře připravená, bylo to super, motorky jely, jak měly. Dneska to bylo hodně o startech, kdo ho vyhrál, vyhrál, moc se nepředjíždělo. Starty mi šly, takže všechno bylo dobrý.“

Matouš Kameník (červená) v souboji s Hynkem Štichauerem (žlutá) a Jaroslavem Vaníčkem (bílá) | foto Karel Herman
Matouš Kameník (červená) v souboji s Hynkem Štichauerem (žlutá) a Jaroslavem Vaníčkem (bílá) | foto Karel Herman
FIN
1. AK Divišov 38
Jan Hlačina 2 1 1 2 0 6
Daniel Klíma 2 3 X 3 3 3 14
Matouš Kameník 3 3 2 3 3 4 18
2. SPT Profil Team Kopřivnice 27
Jan Macek 3 3 2 1 2 0 11
Sebastian Kössler, A 1 1 2 E 2 2 8
Jakub Valkovič, SK 2 2 1 2 1 8
3. AMK ZP Pardubice 26
Hynek Štichauer 2 2 3 3 3 6 19
Jaroslav Petrák 1 R X 1 1 1 4
David Hofman 1 1 0 1 0 3
4. AK Markéta Praha 16
Bruno Belan F 0 F U 1 2 3
Adam Nejezchleba, Divišov 0 – R 0 0 E 0
Jaroslav Vaníček 0 3 3 2 3 2 13
Daniel Klíma (červená) ujíždí před Hynkem Štichauerem (žlutá) | foto Karel Herman

Aktuální prvoligová tabulka:

1. Divišov 1-1-0-0 65 7
2. Pardubice 1-0-1-0 56 6
3. Kopřivnice 0-1-1-0 54 5
4. Praha 0-0-0-2 40 2
Za pád Jaroslava Petráka (žlutá) pykal Bruno Belan (bílá) | foto Karel Herman

Jan Kvěch dal třetí příčku ve Sprintu a doufá v semifinále

Cardiff – 17. srpna
Britskou Speedway Grand Prix jako druhou velkou cenu v sezóně předcházel Sprint. Stejně jako ve Varšavě jej vyhrál Daniel Bewley. V jízdě o čtyři až jeden bod do celkové klasifikace, kam se závodníci kvalifikují na základě tréninkových časů, skončil druhý Leon Madsen. Jan Kvěch obsadil třetí příčku před Martinem Vaculíkem.

Jan Kvěch bodoval ve sprintu | foto FIM – Jarek Pabijan

„Cítím se velice dobře,“ svěřoval se po závodech Jan Kvěch. „Byl jsem tady předloni a bylo to také dobré. Cítil jsem se na motorce dobře a s třetím místem ve sprintu jsem spokojený. Být v sérii Speedway Grand Prix je pro mě velká zkušenost. Gorzow nebyl špatný, byl jsem blízko semifinále.“

Právě postup do semifinále byl jedním z předsezónních cílů pražského závodníka. „Ještě jsem v něm nebyl,“ přemítal. „Ale až se tam dostanu, je to loterie. Doufám, že se tam dostanu, při každé velké ceně v něm chci být. Doufám, že tento týden tam budu. Závodím v britské lize, jezdím na nových a velmi technických tratích, což mi může v Cardiffu pomoct.“

1. Daniel Bewley, GB
2. Leon Madsen, DK
3. Jan Kvěch, CZ
4. Martin Vaculík, SK